2011-06-20 11:07:00

Az öregedés és a mérgek is hatnak

Új kutatás: túlbecsülték az emberi evolúciót

A tudósok két család genomját vizsgálva arra a következésre jutottak, hogy az emberi evolúciót túlbecsülték, lassabban fejlődik az ember, mint ahogyan azt eddig hitték.

A kutatók legújabb felfedezésüket a Nature Genetics című tudományos lap júniusi számában ismertették. Philip Awadalla, a kanadai Montreáli Egyetem kutatója kifejtette: a génmutációk, génváltozások mögött megbújó mechanizmusok nem véletlen folyamat eredményei. Majd felteszi a kérdést: miért vannak különbségek az egyének mutációjában? Ezek aránya ugyanis állandóan változik, hatással van rá az öregedés vagy akár a környezetben felhalmozódott mérgező anyagok is.

A családok genomjainak vizsgálatakor a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a mutációk nem voltak veszélyesek, a megfigyelt mutálódott géneknek nem volt különösebb kódoló, azaz átalakító funkciója. Korábban a tudósok úgy vélték, hogy a férfiak hajlamosabbak átadni a spermiumokkal a mutálódott géneket, de úgy tűnik, ez nem így van. Az egyik vizsgált családnál 92 százaléknyi mutációt, míg a másiknál csak 36 százalékot mutattak ki.

A mutációk forrása változatos. Ennek oka lehet az életkor vagy más természeti tényezők, hiszen idővel silány másolat készülhet egy-egy genomról.

–mi–