2011-06-26 21:00:00

Fiatalabbak is lehetünk jelenlegi életkorunknál

Nyálmintából megállapítható, milyen gyorsan öregszünk

Mindössze egyetlen nyálmintából megállapítható, hogy valójában hány évet öregedett a testünk.

A legújabb amerikai kutatások szerint a nyálmintából történő DNS- elemzéssel megállapítható valakinek a valódi, biológiai kora. A biológiai kor nem feltétlenül egyezik meg a kronológiai korral. A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem (UCLA) kutatói a DNS-molekula metilációs folyamatát vizsgálták, ebből tudták ötéves pontossággal meghatározni egy-egy személy korát.

Mit mondanak a gének?

Eric Vilain kutatásvezető és csoportja A PLoS One nevű tudományos folyóirat online ismertette a legújabb tanulmányt. Eszerint 34 egypetéjű ikerpárt vizsgáltak, akiknek különbözött a szexuális irányultságuk. A kísérletben részt vevő alanyok genomját elemezve a kutatók olyan két-három gén metilációjára figyeltek fel, melyek a legerőteljesebb összefüggést mutatták az életkorral. Az életkorbecslés pontosabb kidolgozásához az ikerpárokon kívül további hatvan nő és férfi DNS-ét is vizsgálták. A kutatócsoport vezetője elmondta, hogy a kísérlet által szerzett eredményeket sikerrel alkalmazhatják egy személy biológiai életkorának megállapításánál is.

Nemcsak az évek öregíthetnek bennünket

A DNS-metiláció, azaz a DNS óriásmolekulát körülvevő kisebb metilcsoportok elhelyezkedése alapvető annak meghatározásában, hogy mely gének vannak ki-, illetve bekapcsolt állapotban, és aktivitásuk szintjét is ez dönti el. Az egészséges sejtekben a DNS-molekulához kapcsolódó metilcsoportok jellegzetes mintázatban vannak jelen, az öregedéssel ez a metilációs mintázat megváltozik, ám környezeti hatások is befolyásolják.

mi, mti