2011-05-20 21:30:00

Megszakadhat a tápláléklánc?

Gyilkos gomba: halálos nyomot húz maga után

A békákra a környezetszennyezés és a globális felmelegedés mellett még egy titokzatos gyilkos gomba is veszélyt jelent.

A Geo magazin legfrissebb számában egy titokzatos gombafajjal foglalkozik, ami pár évtizeden belül a békák teljes kipusztulását okozhatja. Mivel a békák rovarokkal és gerinctelen állatokkal táplálkozó, hasznos vadászok, a kétéltűeket pedig a madaraknak fogyasztják, kihalásuk a táplálékláncra, tehát az egész élővilágra katasztrófát hozna: elszaporodnak a rovarok, és eltűnhetnek a kétéltűeket elfogyasztó madarak. A tudósok által felvázolt sötét jövőképben elszaporodnak az egerek és a patkányok, az emberiségre pedig egyre súlyosabb veszélyt jelent a malária, a csonttöréses láz és a pestis.

A kétéltűek bőrén megtelepedve

A tudósok egyelőre sötétben tapogatóznak, az állatvédők pedig steril környezetbe menekítik a kihalás szélére került békafajok utolsó példányait. Az utóbbi pár évben a hatezer ismert kétéltűfaj egyharmada a kihalás szélére sodródott, 170 faj pedig teljesen eltűnt földünkről. A klímaváltozáson és a környezetszennyezésen kívül napjainkban egy titokzatos gombafaj is tizedeli a békákat.

Lee Berger ausztrál biológus 1997-ben fedezte fel a békákat pusztító, úgynevezett rajzóspórás gombát; a gomba az emberekre éppúgy veszélytelen, mint a gerinces állatokra. Az ausztrál biológus kutatását évekig nem vették komolyan a tudósvilágban, és csak évekkel később került az általa felfedezett gyilkos gomba a tudományos élet középpontjába.

1999-ben a tudósok a washingtoni National Zoological Parkban egy nyílméregbékán mutatták ki a gombát. A szakembereket főként a korokozó ereje döbbentette meg, mert rájöttek arra, hogy az nemcsak legyengült immunrendszerű, hanem egészséges állatokat is megöl.

A kétéltűek bőrén telepedik meg, és azért veszélyes, mert keratinnal táplálkozik, ami a lábaikon található szaruréteg; a megfertőzött állat bőre az eredeti többszörösére duzzad, a légzése pedig akadozni kezd. Az még tisztázatlan, hogy a megbetegedett béka végül miben hal megy, egyes kutatók szerint megfullad, mások szerint a gomba teljesen legyengíti a szervezetet − akár az emberekét a HIV-vírus.

Halálos nyomot húz maga után

A kutatók a mai napig nem tudják biztosan, hogy a gomba mikor és hol kezdte el a pusztítást. Dél-Afrika természettudományi múzeumában a tudósok 1879 és 1999 közötti konzervált karmos békákat vizsgáltak meg 2004-ben, hogy korai gombásfertőzéseket találjanak, és így felfedezhessék a járvány eredetét. Az első fertőzést egy 1938-ból származó állaton találták meg. Továbbá megállapították, hogy a gomba egészen az 1990-es évekig nem gyilkolt tömegesen. Ross Alford, az ausztráliai Cook Egyetem professzora arra a következtetésre jutott, hogy a gomba évente legalább 100, az esőerdőkben pedig 350 kilométerrel „robog előre”.

Szerinte főként az édesvizekben terjed, és csupán felületes érintkezés is elég ahhoz, hogy bármely kétéltűt megfertőzzön. Valószínűsíti, hogy a gomba nem vághatott utat magának csak a vizeken át, hanem a levegőben is terjed, mégpedig a madarak keratint tartalmazó tollaiban, így a szárnyas állatok is hordozói a halálos kórnak. Alford beszámol egy megdöbbentő esetről is, amikor a panamai El Copé körüli, fajgazdag régióban 2004-ben négy hónap alatt 59 kétéltűfajnak több mint a fele kihalt, mintegy 1600 állat pusztult el.

„És így húz maga után halálos nyomot a gomba, az egész világon át. Ugyanannyi áldozatot szed Japánban, Kanagava tartományban, mint az uruguayi Montevideóban vagy Új-Zéland déli szigetein, ahol már eddig is tömegesen pusztultak ki a békák. Könnyedén győz le minden természetes és emberek által felállított határt” – állítja a kutató.

Laboratóriumban szer készül

Biztatónak tűnik, hogy Trent Garnernek, a londoni Institute of Zoology munkatársának és
csapatának évek óta tartó kísérletek eredményeként sikerült egy gombaölő szert előállítania, ami − igaz még csak laboratóriumi körülmények között, de − hatásosnak bizonyult a „rajzóspórás gyilkos” ellen. A kutató mostanában próbálja ki a szert a kihalás szélén lévő mallorcai dajkabékán, s ha pozitív eredménnyel jár, óriási munka vár a világ természetvédőire, hiszen az idő sürget, hogy elkerüljük a teljes katasztrófát, ami nemcsak a békákat, hanem az egész táplálékláncot, így az összes élőlényt fenyegeti.

A legveszélyeztetettebb békafajok