2011-07-12 20:50:00

Szokatlan módon szaporodnak

Csodacsiga: túléli, ha megeszik

Aprócska csoda: sértetlenül éli túl egy apró csiga, hogy megeszik és megemésztik a madarak.

A japán Hahadzsima szigetén élő apró, átlagosan 2,5 milliméteres szárazföldi csiga, a Tornatellides boeningi gyakran esik az ott honos madarak prédájául, ám a puhatestűek mintegy 15 százaléka – egy most megjelent tanulmány szerint – túléli a kalandot, és sértetlenül kerül elő a madár ürülékéből. A bizonyítékok arra utalnak, hogy a csigapopuláció így terjed a madarak és az emésztetlen csigapéldányok segítségével, ahogyan például számos növény is terjed emésztetlen magjain keresztül.

Újabb rejtélyre derült fény

Korábbi kutatásokban már megállapították, hogy az akváriumi csigák túlélhetik, hogy megeszik őket a halak, ám szárazföldi csigákról ezt eddig nem tudták. A Tohokui Egyetem kutatói eredetileg a Journal of Biogeography című szakfolyóiratban számoltak be felfedezésükről. A Hahadzsima szigetén élő pápaszemes madarak egyik kedvenc eledele az aprócska T. boeningi, ezért a kutatók laboratóriumi körülmények között a csigával etették ezeket a madarakat. A kísérletben azt ellenőrizték, hogy a puhatestűek mekkora hányada élte túl az emésztési folyamatot.

Túlélésre születtek. Fotó innen

A kutatók a szigeten élő T. boeningi populációk közötti genetikai különbséget elemezve is jelentős különbségeket találtak. Az eredmények arra utalnak, hogy a csigák nem a környezetükben lévő egyedekkel párosodtak, hanem más-más földrajzi területen található állományok egyedeivel.

A most közzétett tanulmány az első, melynek eredménye arra utal, hogy a madarak beleikben szállítják át más vidékekre a csigákat. A kísérleti csigák között olyan is akadt, amelyik a madár ürülékével való kijutás után hozta világra utódait, így lényegében modellezte a kutatóknak, hogyan terjed.

–mi, BBC, MTI–