2011-08-23 14:10:00

Előny más fajokkal szemben: a homo erectus is szakácskodott

A főzés kétmillió éve a sajátunk

A homo erectus (felegyenesedett ember) mindennapi tevékenységei közé tartozott a főzés – állítják a Harvard Egyetem kutatói. Feltételezik, hogy közel kétmillió éve gyakoroljuk a szakácsmesterséget.

A korai ember mindennapi táplálkozásának része volt a meleg étel – vallják harvardi tudósok, akik szerint az első főtt ételt több mint 1,9 millió évvel ezelőtt készítették el eleink, még mielőtt elhagyták volna az afrikai kontinenst. Amennyiben lapos arcú, vastag szemöldökű őseink főtt ételt fogyasztottak, bizonyítható, hogy emésztőrendszerünk biológiailag kötődik a hőkezeléssel finomított tápanyagok befogadásához.

A tudósok interpretációi alapján a főtt étel megjelenése az emberiség történetének egyik legfontosabb epizódja, hiszen jelentős biológiai előnyre tett szert fajunk azzal, hogy mesterségesen képes volt kiegészíteni étendjét és maximalizálni tudta a kalória-felhasználást és bevitelt. A lágyabb ételek fogyasztásával hatalmas többletenergia szabadult fel, hiszen az előembernek nem kellett a nap nagyobb részét rágással tölteni, mint más, konkurens fajok képviselőinek. Az emberhez genetikailag legközelebb álló csimpánzok például ébren töltött idejük mintegy egyharmadát rágással töltik, ez az arány pedig az emberiség esetén 5 százalékra tehető. A kutatók ezért vélik jelentős evolúciós előnynek a főtt étel megjelenését.

A feltételezést bizonyító, Proceedings of the National Academy of Sciences-ben megjelent tanulmány szerzői összehasonlították az emberhez közeli fajok és három kapcsolódó fajta: a Homo Erectus, a Homo Sapiens Neanderthalensis (Neander-völgyi ember) és a mára fennmaradt faj (Homo Sapiens Sapiens) koponyáit. Egyértelműen kimutatható, hogy mindhárom emberi faj esetén a koponya-arányok törvényszerű változásai nem indokolhatták a más fajtákéhoz képest kicsi őrlőfogak kialakulását. Ennek a változásnak az egyetlen oka az lehetett, hogy az embernek immár nem volt szüksége jelentős méretű fogakra a táplálék megőrléséhez.

A kutatások rámutattak: az Afrikában körülbelül 1,9 millió évvel ezelőtt megjelent Homo Erectus ébren töltött óráinak 6,1 százalékát töltötte rágással, a Neander-völgyi maradványok azt tanúsítják, hogy ennek a fajnak a tagjai napjaik 7 százalékában ettek, rágtak. Ennek egyetlen oka a tudósok szerint a tűz használata és az ételek megfőzése volt.

guardian.co.uk/-mi-