Get Adobe Flash player
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-03-24 13:10:00

Kevés élettani ismerettel rendelkezünk

Üzleti fogás a tavaszi méregtelenítés

Óvatosságra int a dietetikus a tavaszi méregtelenítés kapcsán. Klima Anita szerint aggasztó, hogy a különböző böjtkúrákba, salaktalanításba kezdők mindössze 1-2 százaléka kér szakszerű segítséget.

– Tapasztalatai szerint csak az egészségtudatosan élők körében jellemző a tavaszi méregtelenítési kúra, avagy általános divattá vált az egészségügyi célú böjt?

– Valóban divattá vált, és egyre többen próbálják ki valamelyik formáját, de az esetek csupán 1-2 százalékában fordulnak dietetikushoz, hogy rájuk szabott, azaz egyéni szükségletüknek megfelelő legyen a böjtölés. Fontos tudni, hogy a méregtelenítést nem böjtöléssel érjük el, hanem a kiegyenlítő, úgynevezett pufferoló szerveink (máj, vese, tüdő, bőr) rövidebb-hosszabb idejű tehermentesítésével, ami lehet böjt-szerű is.

– Becslések alapján a lakosság hány százaléka táplálkozik tudatosabban ebben az időszakban?

– A böjtölésnek semmi köze nincs a tudatos táplálkozáshoz, hiszen a tudatos táplálkozás a dietetikussal való együtt működésen alapulna, és mivel a böjtölők elenyésző hányada fordul csak dietetikushoz, nem beszélhetünk tömeges tudatos táplálkozásról.

– Manapság milyen termékek kerülnek a különböző méregtelenítő kúrák fókuszába?

– A böjtölés a zöldségeken, gyümölcsökön alapul, annak is a vegyszermentes vagy bio változatán. Hogy mi a trend, az éppen attól függ, hogy a médiában éppen mit reklámoznak. 

– Milyen sláger élelmiszerek, italok vannak? 

– Erre nem lehet egyértelműen válaszolni, mert függ a vásárlók családi állapotától, anyagi helyzetétől, életkorától. Ettől függetlenül a tavaszi megtisztulás jegyében általában a zöldségek, a gyümölcsökből frissen préselt levek, vagy az üveges bio levek, csírák lehetnek a slágercikkek.

– A dietetikusok szerint valóban indokolt a „böjti termékek” vásárlása?

– Nem indokolt, hiszen 500 évvel ezelőtt is volt böjt, akkor is azt ették-itták, ami a böjtbe belefért, és most is lehet házilag előállítani gyümölcs-centrifugával különböző leveket, sőt, otthon is lehet csíráztatni.
 
– Van olyan termék, ami nemrégiben lett népszerű a méregtelenítés okán?

– A lúgosító termékek mostanában a legnépszerűbbek. Sajnos a dietetikusokat nem kérdezik vásárlás előtt. Az emberek azt hiszik, hogy ha valamilyen "csodaszert" esznek-isznak, attól majd meggyógyulnak, jobban lesznek. A tévedés gyakran csak akkor derül ki, amikor a betegség súlyosbodik. A gyanútlan vásárlók ekkor csodálkoznak, hogy a csodaszerek által ígért pozitív változásokat miért nem tapasztalják. A magyarázat egyszerű: a szervezetet nem lehet a meghibásodott autóhoz hasonlóan szervízelni.

– Milyen élelmiszerféle szorul méltatlanul háttérbe ilyenkor? 

– Az attól függ, hogy az illető milyen böjtöt folytat. Ennek függvényében hiányozhat a tej (kalcium és esszenciális aminosavak), a hal (omega 3 zsírsav és esszenciális aminosavak), a hús (vas és esszenciális aminosavak), a gabonafélék (összetett szénhidrátok).  
 
– Tapasztalatai szerint a kereskedők mostanság mennyire igazodnak a tavaszi fogyókúrás, méregtelenítős divathoz?

– Ők teremtik ezt a divatot, mlm rendszereket is lehet erre építeni, kihasználva a lakosság alacsony anatómiai, élettani ismereteit. Ebben az iparágban óriási pénzek vannak, sokszor a "hulladékot" is becsomagolják és eladják, de természetesen vannak szigorú ellenőrzésen átesett termékek, de azokat általában szakboltokban, gyógyszertárban lehet csak megvásárolni.

- Vajon a megfelelő árképzés hozzájárulhat ahhoz, hogy a lakosságot az egészséges táplálkozás irányába „terelje”?

– Igen, úgy gondolom, ha valakinek kevés a jövedelme, akkor is képes változatosan és – főleg – egészségesen összeállítani az étrendjét. Sokan a cigarettára, vagy a csodaszerekre többet fizetnek ki, havi szinten, mint hogy legalább egyszer elmenjenek a dietetikushoz. Remélhetőleg ez a szemlélet változik, és valóban tudatosabban próbálnak egészségesebben élni az emberek.  

 

Szigeti Ildikó


Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.