- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-12-19 14:30:00 Visszapillantás az áruházak születésérePénzért boldogságot nőknek?A 19. század derekán születtek: azóta megváltoztatták a világot, mindenekelőtt a nők világát. Karácsony közeledtével egyre nagyobb tömeg hömpölyög bennük, az „álmok templomában”.Párizs, az elegancia, a divat, az életöröm városa. Hol máshol születhetett volna a különféle árucikkek első mondén temploma káprázatos homlokzatával, csillogó kirakataival és több emeletet elfoglaló területével? 1838-at írtak, a Videau fivérek ekkor nyitották meg a francia főváros hetedik kerületében, a Szajna bal partján Le Bon Marché névre keresztelt áruházukat.
A nők számára persze a vásárlás már azelőtt is élmény volt, hogy Boucicaut egy fedél alatt egyesítette volna a minőségi árukat. Igaz, inkább kellemetlen élmény: ellentétben az urakkal, akiket szabóik és cipészeik kész méretekkel vártak, a hölgyeknek butikról butikra kellett vándorolniuk, és nehezen tudták összehasonlítani a kínálatot. Az áruházakat egészen egyszerű dolgok tették vonzóvá, csinos, rendezett, tiszta és nyugodt helyként kínálták magukat, ahol a vevők bepúderezhették magukat, és bemutatókat nézhettek meg (ami egyébiránt abroncsszoknyában, míderben és kalapban egyáltalán nem volt egyszerű). Minden a divatról szól. Fotó innen A legnagyobb áruházak születése egybeesett a világkiállítások korszakának hajnalával. 1855-ben Párizs volt az expó helyszíne. Szinte mindent felsorakoztattak a kíváncsi szemek elé az egzotikus gyümölcsöktől a legfrissebb találmányokig. Négy évvel korábban London szervezte az első világkiállítást a Hyde Park közepén, egy óriási „kristálypalotában”. Kilencvennégy ország mutatta meg portékáit, az emberek pedig ráéreztek az ízére. Miért is ne lehetne mindig ilyen élményben részük? – fogalmazódott meg a gondolat.
Más párizsi áruházak, a Le Printemps vagy a Galeries Lafayette mind Boucicaut nyomában loholtak: kiadó üzlethelyiségeket kínáltak, szabott árakat, helyet a nézelődésre, a próbálásra és a pihenésre, kikapcsolódásra. Az áruházak „kedvéért” született meg a pret-á-porter divat, a fix ruhaméret. Boucicaut még egy olvasótermet is berendezett az unatkozó férfiaknak. Ötletei beváltak, a nők akár 12 órát is eltöltöttek egyhuzamban a modern szentélyben. Az orvosok pedig új betegséget azonosítottak, a kleptomániát, amely aztán „tömegével” jelentkezett.
MTI
|
Hírsor
A hét java
|
|