- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-05-10 08:09:00 A keresztény műemlékek nyomábanÖzönlenek a zarándokok TörökországbaTörökország fel kívánja lendíteni a vallási turizmust, ennek érdekében kiemelt figyelmet szentel a jelentős keresztény emlékeinek is.Habár Törökország lakosságának zöme muzulmán, és az ország a nemzetközi turizmus egyik célállomása, most keresztény örökségét tárja a látogatók elé. Az ország új kulturális stratégiája, hogy a világ figyelmét felhívja arra, hogy egyfajta civilizációs olvasztótégely szerepét töltötte be, és az ország területén különböző kultúrák találkozási pontja található. Ertugrul Gunay, Törökország kulturális minisztere szerint a gazdag keresztény örökség mindenképpen érdemes arra, hogy világszerte ismert legyen. Ankara 2012-re a vallási okokból idelátogató turisták számát a tavalyi 1,3 millióról 3 millióra kívánja növelni. Laodikeia látképe A vallási jellegű turizmus mindezidáig csupán muzulmán szentélyekre, például a konyai Mevlanai sírra, vagy az urfai Halil-Ur Rahman mecsetre korlátozódott. Anatóliában azonban igen jelentős keresztény és zsidó emlékek is vannak. „Most megkülönböztetés nélkül minden emlékművet, zsidót, keresztényt és muzulmánt szárnyaink alá veszünk, felújítjuk őket és megnyitjuk a közönség előtt” – tette hozzá. A szakemberek nemrégiben Denizliben (Laodikeia), mely Törökország délnyugati részén található, a 4. századból származó keresztény templomot tártak fel. A feltáró régész, Celal Simsek archeológus szerint ez a világ egyik legrégibb olyan temploma, mely eredeti állapotában maradt fenn. „Ha a 21. század tíz legfontosabb régészeti felfedezésének listáját összeállítanánk, minden bizonnyal szerepelne közöttük ez a templom is”– tette hozzá.
Laodikeia rendkívül gazdag és gyorsan fejlődő város volt, virágzott a textilkereskedelem, mivel a Selyemút itt haladt keresztül. A város nemcsak kereskedelméről, de orvostudományáról is nevezetes volt, rendelkezett orvosiskolával, orvosai szem- és fülbetegségek specialistái voltak. Jelentős számú zsidó lakosság is élt a városban, akik szabadon gyakorolták hitüket. A kereszténységet valószínűleg Epaphras, Szent Pál követője és útitársa hozta a városba, ekkor emelték az első keresztény templomot. A szakértők véleménye alapján a templom építését 313 és 320 közöttre helyezik. Közvetlenül a milánói ediktum (313) kiadása után készült, amellyel a keresztények szabad vallásgyakorlását garantálta I. Constantinus római császár. A kétezer négyzetméteres alapterületet szép mozaikpadló díszíti, körülötte tíz toronymagas oszloppal és egy tömeges megkeresztelésre alkalmas keresztelőkúttal.
1394-ben az Oszmán Birodalomhoz csatolták a területet, ám más török törzsek is igényt tartottak rá, így ismételten többször is gazdát cserélt, végül 1428-ban, II. Murád szultán uralkodása alatt lett véglegesen az Oszmán Birodalom része. A település most rendkívüli népszerűségnek örvend. A turisták szinte özönlenek, az utóbbi hónapokban tízszer annyian keresték fel a templomot, mint korábban. A régész szerint a napi ezer látogató 90 százaléka zarándok.
-nemesi-
|
Hírsor
A hét java
|
|