Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-11-25 14:00:00

1992-ben indult útjára a „Ne vásárolj semmit nap” mozgalom

Ma van a kapitalizmus karneválja

Ma van „a fekete péntek”, kezdődik a karácsonyi bevásárló szezon. A kifejezés és a jelenség az Egyesült Államokból ered, ahol a kilencvenes évek óta a Hálaadás másnapján indul meg a roham a boltokban.

A „roham” szó itt nem metafora: több helyütt is megtörtént, hogy a tolongásban agyontaposták egymást a vásárlók. A fekete péntek a kiskereskedelemben dolgozók számára gyásznap: az amerikai áruházak gyakran már előző nap (az ünnep estéjén) kinyitnak és egész éjjel nyitva tartanak, a másutt dolgozók pedig gyakran szabadnapot kapnak, hogy vásárolhassanak.


Válság ide vagy oda...

A New York Times által „a kapitalizmus karneváljának” titulált fekete pénteken a Wall Street Journal külön blogot tart fenn, és a közösségi lapokon, a Facebookon és a Twitteren sok vásárló ad hírt a nap eseményeiről. Ilyenkor a legnagyobb a kiskereskedelem bevétele az Egyesült Államokban. A fekete péntek egyelőre nem honosodott meg Európában, a bevásárlási láz is jobban eloszlik, bár mindenhol ezekben a hetekben tesznek szert éves bevételük negyedére vagy akár felére a kisebb boltok.

A fekete péntekkel és általában a mögötte álló mentalitással szemben 1992-ben indított mozgalom – a „Ne vásárolj semmit nap” – viszont Magyarországon is megjelent az ezredfordulón, már saját honlapja is van. 2010-ben tüntetést is szerveztek a mozgalmat támogató egyesületek Budapesten a Vörösmarty téren (Görög Zita ragasztotta le egy zárjeggyel a demonstrációhoz csatlakozók pénztárcáját 2010-ben).

Idén a TeszVesz aukciós portál szervez hasonló megmozdulást. A TeszVesz Cserebere Nap háziasszonya ismét Görög Zita. A MOM központban tartott rendezvényen a honlap közössége nem vásárolhat, viszont holmikat cserélgethet. A szervezők arra akarják felhívni a figyelmet, hogy a magyarok ökológiai lábnyoma – a fogyasztásuk által termelt szemét és felélt környezeti erőforrás – már olyan nagy, hogy kétszer ekkora bolygóra volna szükségünk, ha minden országban így fogyasztanának. A használt holmik újrahasznosítása viszont a fenntartható fejlődést szolgálja – nem kell kidobni a megunt holmit, aminek más örülni tud.


„Ne vásárolj semmit” nap. Fotó innen

A TeszVesz akciója persze csak a mai napra szól. A Tudatos Vásárlók Egyesülete viszont egész évben ezt a szellemiséget képviseli. A vásárlás gyakran a pillanat műve, a boltok akciói és egyéb marketingfogásai ösztönzésére mindenfélét összevásárolunk, amire egyébként nem lenne szükségünk. Ezt az év egyéb napjain például bevásárlólista készítésével lehet megelőzni, ma azonban egyáltalán semmit ne vásároljunk.

Az egyesület honlapja keserűen állapítja meg, hogy a válság ellenére „várhatóan idén is többet költünk a karácsonyi szezonban. A felmérések a tavalyihoz képest 1000 Ft-os emelkedést, átlagosan 35 000 Ft kiadást jósolnak. Elgondolkodtató tény, hogy a magyarok közel fele ugyanakkora összeget tervez elkölteni idén, mint a válság által még nem sújtott 2007-es évben. Ebben a tekintetben követjük az európai trendet, ahol a lakosság fele költ el az ünnepek alkalmával ekkora összeget".

A „Ne vásárolj semmit nap” mozgalmat 1992-ben indította el egy kanadai művész. Ugyancsak Kanadából ered a „Ne vásárolj semmit Karácsony”, amelyet mennonita keresztény fiatalok alapítottak 2001-ben. A honlapjukon a látogatók megtekinthetik és kiegészíthetik az „erre van szükségem” dolgok katalógusát. A katalógus csak olyasmit tartalmaz, ami birtokunkban van már, és igazán fontos nekünk.

– mi

A nyitókép innen

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.