- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-11-25 14:00:00 1992-ben indult útjára a „Ne vásárolj semmit nap” mozgalomMa van a kapitalizmus karneváljaMa van „a fekete péntek”, kezdődik a karácsonyi bevásárló szezon. A kifejezés és a jelenség az Egyesült Államokból ered, ahol a kilencvenes évek óta a Hálaadás másnapján indul meg a roham a boltokban.A „roham” szó itt nem metafora: több helyütt is megtörtént, hogy a tolongásban agyontaposták egymást a vásárlók. A fekete péntek a kiskereskedelemben dolgozók számára gyásznap: az amerikai áruházak gyakran már előző nap (az ünnep estéjén) kinyitnak és egész éjjel nyitva tartanak, a másutt dolgozók pedig gyakran szabadnapot kapnak, hogy vásárolhassanak.
A New York Times által „a kapitalizmus karneváljának” titulált fekete pénteken a Wall Street Journal külön blogot tart fenn, és a közösségi lapokon, a Facebookon és a Twitteren sok vásárló ad hírt a nap eseményeiről. Ilyenkor a legnagyobb a kiskereskedelem bevétele az Egyesült Államokban. A fekete péntek egyelőre nem honosodott meg Európában, a bevásárlási láz is jobban eloszlik, bár mindenhol ezekben a hetekben tesznek szert éves bevételük negyedére vagy akár felére a kisebb boltok. „Ne vásárolj semmit” nap. Fotó innen A TeszVesz akciója persze csak a mai napra szól. A Tudatos Vásárlók Egyesülete viszont egész évben ezt a szellemiséget képviseli. A vásárlás gyakran a pillanat műve, a boltok akciói és egyéb marketingfogásai ösztönzésére mindenfélét összevásárolunk, amire egyébként nem lenne szükségünk. Ezt az év egyéb napjain például bevásárlólista készítésével lehet megelőzni, ma azonban egyáltalán semmit ne vásároljunk. – mi
|
Hírsor
A hét java
|
|