- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-10-14 20:00:00 Mint Colombo hadnagy az ajtóból visszafordulvaLSD nélkül nincs iPhone?A ma, október 14-én emléknappal ünnepelt Apple-alapító a buddhizmusból, a beatzenéből és az LSD-ből is merített ihletet egyedi marketingstílusának kialakításához.A Kommentár folyóirat tavalyi számában lehetett olvasni egy figyelemfelkeltő cikket Tallián Miklós tollából, mely a Szilícium-völgy „alapító atyái”-ról szólt. Az írás szerint a jelenkor legdinamikusabb iparágának számító informatika kaliforniai bölcsője felett nem hatvannyolcas forradalmárok bábáskodtak, hanem a klasszikus amerikai értékeket képviselő, tudós-vállalkozók, akiknek nem az ideológia és az üzenet volt a fontos, hanem az innováció és a siker.
Steve Jobs 1974-ben, alig 19 évesen csaknem két esztendőt töltött el egy indiai ashramban, azaz egy meditációra szolgáló buddhista remetelakban. A fiatalon megismert buddhizmus – bár közel sem olyan hivalkodó módon, mint némely hollywoodi sztárnál – ráadásul nem csak kordivatként jelent meg nála, hanem meghatározó szerepet játszott egész életében. De Steve Jobs a buddhizmuson kívül meghatározónak érezte szellemi fejlődésében a hatvanas-hetvenes évek ellenkultúrájának másik fő komponensét, az LSD-t is. Steve Jobs a TASZ drogpolitikai blogja szerint egyszer azt állította, hogy a hippikultúrában meghatározó szerepet játszó hallucinogén drog fogyasztása egyike volt annak a két-három legfontosabb dolognak, amit az életében valaha csinált. Steve Jobs imázsának szerves részét alkotta a zene szeretete, a szakértők által a multimédiás szolgáltatásokban a legjobbak közé tartozó Apple-termékek kifinomult audiofunkciói is a zene iránti elkötelezettségéről árulkodnak. 10 kedvenc albumának listája – melyet az Apple zenemegosztó oldalán, a Pingen létrehozott profiljában tett közzé – arról árulkodik, hogy élete végéig hű maradt nemzedéke zenéihez. Többször is elmondta, hogy a Beatles és Bob Dylan a kedvencei – és ragaszkodását jól jellemzi, hogy éveken keresztül harcolt azért, hogy megszerezze az iTunes számára a liverpooli négyes albumainak kiadási jogait. Az intuitív módszerek híveként Steve Jobs a személyes és a vállalati marketing területein egyaránt a maga útját járta. Először is, egyáltalán nem volt oda a „tudományos” módszereket alkalmazó piackutatásért. Ahogy megfogalmazta: „Nem kérdezheted meg a fogyasztókat, mit akarnak venni tőled. Arra kell törekedned, hogy pont mire valamivel előállsz, a vásárlók pont akkor akarjanak valami újat.” A jelen helyett a jövő igényeinek kielégítésére irányuló törekvéseiben ezért leginkább az ösztöneire hallgatott. De a siker nem csak a látnoki módon eltalált piaci igényeknek volt köszönhető, hanem annak az egyedülálló meggyőzőerőnek is, mellyel Steve Jobs a véleményvezéreket és vásárlókat nem egyszerűen meggyőzte, hanem egyenesen el is kápráztatta. Még azon termékek iránt is óriási érdeklődést és izgalmat – a divatos angol szóhasználattal élve: hype-ot – tudott generálni, melyek nem voltak valami világmegváltó újdonságok. Amikor 2010-ben bemutatta az iPad második generációját, akkor prezentációjának nagy része a készülék ügyesen kialakított fedőlapjának dicséretéből állt – ami végül is csak egy műanyag négyszög volt némi mágnesezéssel. Jobsnak az évek során az egyébként meglehetősen igénytelen „színpadi” ruházata is ikonikussá vált. Korábban öltönyöket is hordott nyilvános szereplései alkalmával, de az elmúlt évtizedben már szinte kizárólag egy fekete St. Croix pulóvert, kék Levi’s 501-es farmert és egy pár fehér New Balance 991 sportcipőt viselt. Ruhaválasztásáról – mely egyaránt tulajdonítható volt minimalista ízlésvilágának és a személyes részletek iránti vonzalmának – soha nem beszélt nyilvánosan, de öltözéke ma már annyira jellegzetesnek számít, hogy tisztelői az október 14-i Steve Jobs Emléknapon (Steve Jobs Day) pulóver-farmer-sportcipő összeállítással tisztelegnek emléke előtt.
A nyitókép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|