Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

Miért hagyják el az emberek az egyházat ?

eva-48 2011-01-10 13:02:17
Szíveskedjetek - "ha nem rólunk szól" - a testvérek cikizését abbahagyni, főleg, ha a hitüket "vennétek el" tőlük!

- ó, tudom! Ellent kellett nekem mondani, valamiképpen, mindegy hogyan!
"Igen" ide itt sose fér...
válasz erre: gyöngyi - 2011-01-10 12:53:39 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 12:53:39
Kedves Eva!
Ez régóta nem rólunk szól,mert a mi harcunk nem test és vér ellen folyik, hanem erõk és hatalmak ellen, a sötétség világának urai és a gonoszság lelkei ellen, amelyek a mennyei magasságban vannak.
http://www.youtube.com/watch?v=7AOAslcNbs8
válasz erre: eva-48 - 2011-01-10 12:43:41 | megtekintés
eva-48 2011-01-10 12:43:41
A gúnyos :) meg különösen nem helyénvaló! "Nem keresi Jézust?" megáll az ész, lefagy a szív...
válasz erre: gyöngyi - 2011-01-10 12:10:42 | megtekintés
eva-48 2011-01-10 12:41:33
Egy szót sem írtam szent hagyományokról. Azt írtam, hogy NA! fiút ne alázza, dobja át hitetlenek oldalára, megsértve ezzel a Lelket!
válasz erre: gyöngyi - 2011-01-10 12:10:42 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 12:10:42
Eunike tiltakozom, azonnal hagyd abba mert nem tudnak érvényesülni a szent hagyományok!:)
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-01-10 10:31:24 | megtekintés
eva-48 2011-01-10 10:56:03
Legalább beszélgetsz, gazso :)

De nekem nem kell többé válaszolni ám! Csak védem, akit kell :)
válasz erre: gazso - 2011-01-10 09:33:09 | megtekintés
eva-48 2011-01-10 10:50:41
Tiltakozom NA! testvérünkért Jézus nevében.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-01-10 10:31:24 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-01-10 10:31:24
Kálvin az eleve elrendelésről tulajdonképpen pozitívan beszél

Nem kell félni a kegyelemből nem lehet kiesni
akik az övéi azokat mindenáron megtartja

Ez nem jelenti azt, hogy ne menjen valaki Krisztushoz, Ő nem küldi el


az más, hogy senki nem keresi Istent
ahhoz először Isten /a Szentlélek indittatása kell

ahogyan írtam
Na sem keresi
minden mást keres
csak nem Őt
EGYEDÜL ŐT/ JÉZUST
gazso 2011-01-10 10:15:09
Kálvin maga írta hogy a predestinációt a szabad akarattal szembeállítani marhaság. Nem ezt a szót használta, lehet hogy ennél pejoratívabbat :)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 09:31:03 | megtekintés
gazso 2011-01-10 10:00:18
Nos, ezek szerint az a kérdés, Gelasius tévedett-e, vagy 1059-ben tévedtek az átváltoztatással.

A protestánsok Gelasius pápa tanítása mellett állnak ki, és az átváltoztatást tartják legalábbis tévedésnek.

Mindezt a Szentírás alapján. Idéztem a Zsidókhoz írt levél 9. részének végét, de a levélből máshonnan is idézhetném.

Ha pedig csupán a szentírási kánont olvassuk, ott kenyértörésről szó van, de átváltoztatásról szó sincs. Lehet hogy nem csak Gelasius tiltakozott volna az átváltoztatás ellen...

Biblikus tehát a kenyértörés. Az átváltoztatás nem elvből elvetendő -- hiszen biblikus a Bibliában nem megjelenő Szentháromság-tan is. De a Zsidókhoz írt levél egyszeri, megismételhetetlen krisztusi áldozatról beszél, ami kapcsán az átváltoztatás-tan legalábbis erősen kétséges...
válasz erre: NA! - 2011-01-07 19:30:02 | megtekintés
gazso 2011-01-10 09:48:21
"Közben talán te is elismered, hogy minden hívőben ott lakik a Szentlélek. Csakhogy vannak hívők, akikben sokkal erősebben! És amit nekik mond, az nekünk is fontos. Ezért írtak a szentek könyveket (vagy róluk írtak). Aquinói Szent Tamás, Szent Ágoston, stb. Ezek mind a Szentlélek tanításai! Az Egyház pedig (már csak az eretnekek miatt is), kutatja Istent. Többet akar tudni Istenről. Ezért van az a sok kutatás, intézmény, bizottság, hivatal. Isten teljessége nem lett kinyilatkoztatva a Szentírásban, csak a lényege! Hogy Ő a szeretet. (Már csak ezért sem létezhet predesztináció)"

1/a A Szentlélek közben is tanít és vezet.
1/b Ezen emberek munkásságát _jó részben_ a Szentlélek ihlette. De ezen ihletettség nem mérhető a bibliai kánon ihletettségéhez, és konkoly kerülhet a búza közé. Éppen ezért nem tudom az egyházatyák munkásságát 100%-ban a Szentléleknek tulajdonítani. Még Péter apostolnak is ott volt az esete a pogány keresztényekkel nem evéssel...

2. Nem érzed ellentmondásnak, hogy szerinted nem létezhet predestináció, de az általad tévedhetetlennek vélt egyház szerinted vall egyfajta predestináció dogmát?
válasz erre: NA! - 2011-01-08 00:40:15 | megtekintés
gazso 2011-01-10 09:44:37
ismered a keleti orthodox tanmesét, amikor egy kolostorban kitalálják, hogy kizárják a Sátánt, kettős őrséget szerveznek a kolostor körül... A Sátán pedig megjelenik rendfőnöknek álcázva és röhög...

Szóval, ez szerintem elég sovány garancia, főleg ha a pápaság (római katolikusok által is elismerten létező) sötét korszakaira gondolok...
válasz erre: NA! - 2011-01-08 13:01:05 | megtekintés
gazso 2011-01-10 09:40:44
akkor remélem egyetértünk, hogy a tévedhetetlenséget meg nekünk nem kell "megtanulni" :)
válasz erre: NA! - 2011-01-08 17:46:00 | megtekintés
gazso 2011-01-10 09:38:22
Ha jól értem, akkor te egy félreértelmezett Kálvinnal vitatkozol...
Sajnos ez a félreértelmezés egyébként előfordul még a református egyházban is. De (magam is református lévén) Kálvint olvasva nyilvánvalóan félreértelmezésnek látom...
válasz erre: NA! - 2011-01-09 23:22:54 | megtekintés
gazso 2011-01-10 09:34:42
ebben ezek szerint nincs akkora nagy különbség a katolikusok és Kálvin között :)
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:10:08 | megtekintés
gazso 2011-01-10 09:33:09
Jó dolog olvasni azt, hogy az r.kat. egyház szerint eretnekség mindaz, amire Kálvin azt írta, hogy marhaság (nem szó szerint idézem, de a lényeg ez) -- és amire azt írta, hogy akik ide jutnak, nem tisztelik Isten kikutathatatlan titkait :)
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:16:36 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 09:31:38
Istennek legyen dicsőség érte, ha valóban az.
válasz erre: alex:) - 2011-01-10 09:08:11 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 09:31:03
== A predestináció nem mehet és nem megy a szabad akarat rovására! ==

Ez megint csak attól függ, hogy hogy értelmezzük. Ugyanis mi azt valljuk, és ezt az alábbi Sebestyén Jenő-idézet is pontosan leírja - hogy az üdvösségre rendelt embert Isten úgy formálja, hogy az ember akarata is Isten akaratára irányuljon. Ez része a megigazító kegyelemnek, amiről Pál a Róm 8,29-ben beszél. Azt akarjuk, amit Ő akar. Vagyis onnantól kezdve, hogy az elhívó kegyelem "működésbe lép", kívülről (azaz külső jegyek alapján) már nem lesz megkülönböztethető Isten akarata az ember akaratától, hiszen mindkettő ugyanarra irányul.

Ha tehát igazolni akarjuk ennek az akaratnak a FORRÁSÁT, akkor az érzékelés szintjén (vagyis az etika szintjén) mankó nélkül maradunk. Illetve csak maradnánk, ha nem volna kijelentés a kezünkben. Márpedig a Szentírásban mi Isten kijelentését tiszteljük. És abban bizony az van, amit már korábban levezettem neked, hogy tudniillik ha az embert Isten tökéletesre (vagyis etikai vonatkozásban bűn nélkülire) teremtette, akkor a saját akaratunkból mindössze csak a bűn származik, minden mást már a teremtéskor megkaptunk. Megkaptuk már az Istennel való közösséget is, vagyis az üdvösséget magát. Ezen már csak rontani tudunk.

Vagyis abban az értelemben elfogadom, hogy a predestináció nem irányulhat a szabad akaratunk ellen, hogy az üdvösségre rendelteknek még a szabad akaratát is önnön akaratára irányítja Isten, tehát nem áll fenn ellentét Isten akarata és a mi akaratunk között. Abban az értelemben viszont nem, hogy Isten minket magunkra hagyna az üdvösségünkre irányuló akaratban. Mert ha ez így volna, megint csak ott tartanánk, hogy érdemből volna az üdvösségünk, nem pedig kegyelemből.
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:37:23 | megtekintés
alex:) 2011-01-10 09:08:11
Fejlődő építő beszélgetés ! Köszönjük.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:45:13 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-01-10 07:33:46
Csak ha felismerjük a bûn szörnyû voltát, értjük meg a Fiú kereszthalálát és magasztaljuk Istent, hogy Jézus a kereszten az igazságnak is teljesen eleget tett, de bûneinket is teljesen eltörölte.
Simul justus et peccator 2011-01-10 07:32:03
Az emberek ígéreteket tesznek, fogadalmakat írnak alá, elhatározzák, hogy kitartanak a végsőkig, de mindez még nem a megváltott állapot. A megváltás azt jelenti, hogy eljutottunk odáig, hogy kaphatunk valamit Istentől Jézus Krisztus teljhatalma által: mégpedig bűneink bocsánatát.
Ez után következik a kegyelem második hatalmas műve: "hogy a megszenteltek között osztályrészt nyerjenek". A megszentelődésben az újjáteremtett lélek önként átadja a magához való jogát Jézus Krisztusnak és teljesen azonosítja magát Isten törődésével mások iránt.
Simul justus et peccator 2011-01-10 07:30:49
"Hogy megnyisd szemeiket... hogy bűneik bocsánatát vegyék és osztályrészt azok között, akik megszenteltettek a bennem való hit által" (Csel 26,18).
Az egész Újszövetségben ez a vers foglalja össze a legnagyszerűbben Jézus Krisztus tanítványának missziói munkáját.
A kegyelem első, fejedelmi művét ezek a szavak foglalják össze: "hogy bűneik bocsánatát vegyék". Amikor valakinek nincsenek személyes megtapasztalásai, ez majdnem mindig azért van, mert még sohasem kapott semmit. Hogy valaki megszabadult-e, annak egyetlen jele az, hogy kapott valamit Jézus Krisztustól. Nekünk, Isten szolgáinak, az a dolgunk, hogy felnyissuk az emberek szemét: hadd forduljanak a sötétség helyett a világosság felé. De ez még nem szabadítás, csak megtérés: a felébredt ember fárasztó keresése. Talán nem elhamarkodott állítás azt mondanom, hogy a névleges keresztyének nagy többsége ide tartozik: szemeik megnyíltak már, de még nem kaptak semmit. A megtérés még nem újjászületés. Mai igehirdetőink elhanyagolják ezt a tényt. Aki újjászületett, az tudja, hogy ez nem a saját elhatározásából történt, hanem azért, mert kapott valamit ajándékképpen a Mindenható Istentől.
Simul justus et peccator 2011-01-10 07:20:34
http://www.youtube.com/watch?v=32kJBooEHd8&NR=1
Simul justus et peccator 2011-01-10 06:48:17
A Bűnösökkel Jézus mindig érintkezett
ő csak a bűnt gyűlölte nem a bűnöst
értünk halt meg

bizony egy bűnös nő szülte meg


válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:40:09 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-01-10 06:46:12
Máriának még voltak gyermekei

Mt 12,46 Mikor pedig még szóla a sokaságnak, ímé az ő anyja és az ő testvérei állanak vala odakünn, akarván ő vele szólni.
4. Mt 12,47 És monda néki valaki: Ímé a te anyád és testvéreid odakünn állanak, és szólni akarnak veled.



HA már szült valaki nem szűz


Mt 13,55 Nem ez-é amaz ácsmesternek fia? Nem az ő anyját hívják-é Máriának, és az ő testvéreit Jakabnak, Józsénak, Simonnak és Júdásnak?


Mt 13,56 És az ő nőtestvérei is nem mind minálunk vannak-é? Honnét vannak tehát ennél mindezek?

Mk 3,31 És megérkezének az ő testvérei és az ő anyja, és kívül megállva, beküldének hozzá, hivatván őt.
11. Mk 3,32 Körülötte pedig sokaság ül vala; és mondának néki: Ímé a te anyád és a te testvéreid ott künn keresnek téged.

Mk 6,3 Avagy nem ez-é az az ácsmester, Máriának a fia, Jakabnak, Józsénak, Júdásnak és Simonnak pedig testvére? És nincsenek-é itt közöttünk az ő nőtestvérei is? És megbotránkoznak vala ő benne.

a keresztnél is ott voltak a testvérei
és a Jakab levelét valószínű Jézus testvére írta
Simul justus et peccator 2011-01-10 06:42:33
3. 1Tim 2,5 Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus,
4. Zsid 8,6 Most azonban annyival kiválóbb szolgálatot nyert, a mennyivel jobb szövetségnek közbenjárója, a mely jobb ígéretek alapján köttetett.
5. Zsid 9,15 És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét.
6. Zsid 12,24 És az újszövetség közbenjárójához Jézushoz, és a meghintésnek véréhez, mely jobbat beszél, mint az Ábel vére.
Gal 3,19 Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, a míg eljő a Mag, (JÉZUS)a kinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében.
Simul justus et peccator 2011-01-10 06:40:35
Akkor miért kellett neki a kegyelem??
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:35:12 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-01-10 06:39:24
Olvasd el Kálvin Institucióját
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:10:08 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-01-10 06:38:03
Isten a "nem" kiválasztottakat nem a pokolra teremtette, aki hozzá megy semmiképpen el nem küldi

csakhogy nem megy hozzá az ember csak ha Ő vonzza
az embereket Isten nem érdekli
megvan a lehetőség, de nem mennek oda
viszont Ő szuverén Úr és minket már megkeresett
de szó nincs , hogy bárkit elküldene, csakhogy az ember nem megy oda hozzá
TE SEM
a papokhoz méssz, a szentekhez
de nem hozzá
hát nem látod??
CSAK JÉZUS
nem is is
hanem vagy vagy
csak JÉZUS
odaméssz?
nem
mert tele vagy a vallás gondolataival
Róma3
10. A mint meg van írva, hogy nincsen csak egy igaz is;
11. Nincs, a ki megértse, nincs, a ki keresse az Istent.
12. Mindnyájan elhajlottak, egyetemben haszontalanokká lettek; nincs, a ki jót cselekedjék, nincsen csak egy is.


Jn 5,40 És nem akartok hozzám jőni, hogy életetek legyen!


Mt 7,11 Ha azért ti gonosz létetekre tudtok a ti fiaitoknak jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ád a ti mennyei Atyátok jókat azoknak, a kik kérnek tőle?!
Lk 11,13 Ha azért ti gonosz létetekre tudtok a ti fiaitoknak jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ád a ti mennyei Atyátok Szent Lelket azoknak, a kik tőle kérik.
válasz erre: NA! - 2011-01-09 23:23:28 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 00:45:13
De most már tényleg jó éjszakát.
Sola Scriptura 2011-01-10 00:44:49
Na ez az, ami minden, csak nem igazolás. Jézus Krisztus maga mondja el, hogy ő a bűnösökhöz jött. Miért is volna tehát annyira borzalmas dolog, hogy bizony egy kegyelmet nyert bűnös szülte meg?
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:40:09 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 00:40:47
tette), ám úgy "csak" Isten-alakban lett volna itt. De akkor tényleg jogosan mondhatta volna az emberiség, hogy "könnyű neki, hiszen Ő Isten". Éppen azért akart emberi formát fölvenni, hogy emberi testben érezhesse át mindazt, ami a földi emberekkel megtörténhet.

Nos, abból mindig csak baj származhat, amikor a Biblia üzenetéhez valamit hozzáteszünk, vagy elveszünk belőle. Ezért azután a Mária szép és vonzó személye mellé ne akarjunk semmit odatenni és természetesen elvenni sem, hanem ragaszkodjunk ahhoz, hogy az ő személyét illetően is csak azt és pontosan azt mondjuk,



amit a Szentírás mond!
NA! 2011-01-10 00:40:09
Tökéletesen igazolható, csak a sorok között kell olvasni:

Az Atya megengedné, hogy egy bűnös nő szülje meg szent Fiát? Lehetetlen. Nem adott Jézusnak luxust, vagy kényelmet, de EZT GARANTÁLNIA KELLETT!!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:37:30 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 00:37:54
Mária személye a keresztyénség táborát igencsak megosztja. Megosztja azért, mert a római katolikusok elképzelhetetlen magasságba emelték Mária személyét. Már-már isteni magasságba. Ezzel szemben a protestánsok (ha talán rideg szívűeknek tűnően is), csupán annyit mondanak, gondolnak, hisznek és vallanak Máriáról, amennyit a Biblia kijelent róla.

Hogy valójában ki volt Mária, úgy érthetjük meg leginkább, ha először azt gondoljuk végig, hogy ki nem volt ő.

Mindenek előtt le kell szögezni azt, hogy Mária nem más és nem több annál, mint amit Isten Igéje a Szentírás róla kijelent. Ezek után tényként kell leszögeznünk, hogy Mária: Nem az Isten anyja.

Nem az ég királynője.

Nem az egyház anyja.

Nem közbenjáró, Isten és ember között.

Nem volt bűntelen, és

Nem lett Jézus társ-megváltója.

Bármilyen fájó dolog ezeket a \"nem\"-eket kimondani és leírni, mégis meg kell tenni azért, hogy bizonyos keresztyéni fejekből kitörlődhessék a Máriával kapcsolatos óriási tévtanítás.

Nos, szedjük sorba az iménti \"nem\"-eket.

Mária: NEM az Isten anyja.

Bár Jézus valóságos Isten, ennek ellenére Mária nem Istent, hanem embert szült.

NEM az ég királynője.

A Biblia egyetlen helyen sem beszél ilyenről, de még hasonlóról sem. Arról viszont igen, hogy van az égnek királya, aki nem más, mint Jézus Krisztus.

NEM az egyház anyja.

Ugyanis az egyházat a világ kezdetétől annak végéig Jézus Krisztus maga gyűjti össze úgy, hogy elhív és kiválaszt embereket. És ugyebár, Mária a világ kezdeténél még nem volt jelen!

NEM közbenjáró, Isten és az emberek között.

Isten Igéje világosan, egyértelműen és szó szerint azt írja: \"…egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Jézus Krisztus.\" (1Timóteus 2:5)

NEM volt bűntelen.

Azt mondja az Ige, hogy mindnyájan bűnben fogantunk és bűnben születtünk. Kivétel nélkül. Kizárólag egy valaki született bűntelennek, Jézus Krisztus. Senki más.

NEM lett Jézusnak a társ-megváltója.

A golgotai kereszten csak EGY valaki váltotta meg a keresztyén, Istenben hívő világot, a Jézus Krisztus. Mária nem lett megfeszítve. Mária is csak a kereszt alól nézte végig a Megváltó kínhalálát, mint bármelyik embertársa.

És ezek után mégis ki volt Mária?

Nos, Mária az Isten kegyelme által, az ő megszületése után, a hit ajándékával megáldott és abban felnövekedett, majd Józseffel jegyben járó szűz leányzó volt, akit Isten arra a szent feladatra választott ki, hogy a Szentháromság második személyét Jézust, Isten általi fogantatással, emberi méhben hordjon ki és szülje erre a világra.

Mert Jézus, Isten lévén megtehette volna azt is, hogy az Ő dimenziójából egyszerűen átlép a mi dimenziónkba (mint azt a feltámadása után tett
Sola Scriptura 2011-01-10 00:37:30
Ha ebbe belemegyünk, már ott megütközünk, hogy pozitívan Mária szeplőtelen fogantatása sem igazolható a Szentírásból. Szerintem ezt hagyjuk későbbre.
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:35:12 | megtekintés
NA! 2011-01-10 00:37:23
A predestináció nem mehet és nem megy a szabad akarat rovására! Ha te elfogadod azt, hogy nincs fatalizmus, akkor ezt is elfogadod. És akkor igaz volt mindaz, amit írtam, bár semmiképpen nem vonom le a kegyelem hatását döntéseinkre.
Sola Scriptura 2011-01-10 00:36:41
No én viszont - "a test erőtlen" - megyek alunni. Isten gazdag áldását kívánom nektek, valamint békés éjszakát. Öröm volt veletek eszmét cserélni.
NA! 2011-01-10 00:35:12
Figyelj, késő van már, úgy hogy zárjuk le gyorsan.
Mária szeplőtelenül fogantatott. Gondolod, hogy ezek után ugyanaz lenne a "sorsa", mint bárki másnak, mondjuk egy tanítványnak, vagy egy vértanúnak?? Szó sem lehet róla. Ez egy dogma. Ami azt jelenti, hogy ez valóban igaz. Nem lehet ellentétes a Szentírással, hiszen ugyanaz a Szentlélek a forrása a dogmának is és a Szentírásnak is.
Túlságosan egydimenzionálisan látjátok a Szentírást. Nem olvastok a sorok között. János apostol már akkor tudta, hogy Krisztus feltámadt, amikor a katona lándzsája átdöfte mellkasát. Mert tudta, hogy ez jár. Nem azért, mert Jézus mondta már nekik, hogy fel fog támadni. Különben Péter is azonnal hitt volna. Jánosnak elég volt látni a halotti lepleket is AHOGY ott voltak! És hitt! Na ez az! Irodalmi analízis helyett hittel való olvasás.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:29:36 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 00:33:55
Nem, a fatalizmus nincs benne, a fatalizmus ugyanis azt mondja, hogy Isten akarata _csak fatalista módon_ nyilvánul meg, következésképp nekünk "minden mindegy". Ez azonban nem a predestináció tana, mert a predestináció arról szól, hogy amellett hogy Isten fatalista módon lökdös minket üdvösségünk felé, még akaratunkat is erre irányítja. Vagyis ha nem tekintjük a végső okot, akkor a predestinációban is láthatunk emberi akaratot, cselekvést. Csak épp arra is tanít, hogy igenis nézzük meg a végső okot, ami nem más, mint Isten kegyelme.

A fatalista cselekedet és a fatalizmus jelen esetben nem ugyanaz, ezt később részleteiben is kifejti. Ne tévesszen meg :)
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:25:53 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 00:29:36
Mit tekinetsz tökéletes összhangnak?

Pl. a "Mária test szerinti mennybevitele" szerinted tökéletes összhangban van a Szentírással? Mert szerintem MAXIMUM annyiban, hogy a Szentírás semmit nem ír róla, tehát explicite nem is cáfolja. Ez szerintem nem "tökéletes összhang". Tökéletes összhang alatt azt értem, hogy reverzíve igazolható. Ilyen például a Szentháromsággal kapcsolatos tanítás, ami részleteiben ott van a Szentírásban, többször is, mégsincs benne explicite kijelentve, ugyanakkor megfogalmazása után a Szentírásból bármikor pozitívan (tehát nem csak a tagadás hiányával, hanem konkrét kijelentésekkel) igazolható. No ez tökéletes összhang. Ha így értelmezzük, akkor a Szentlélek pont erre vezet minket.
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:18:38 | megtekintés
NA! 2011-01-10 00:27:57
Ha elhagynád a fatalizmust, sokkal közelebb lenne egymáshoz a két álláspont. :)
NA! 2011-01-10 00:25:53
Ezzel én így nem értek egyet. Mert ő azt mondja, "nem csupán fatalista" ... Tehát számára a fatalizmus benne van a predesztinációban, ami nincs benne. Nem lehet benne.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:23:36 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 00:23:36
Kopipésztre kopipészt a válasz :) Egy rövid idézet a Sebestyén Jenő-értekezésből, ami talán sok problémánkat oldja fel:

"A predestináció mindennapi felfogása csak azt látja, hogy Isten némelyeket örök üdvösségre, másokat meg örök kárhozatra rendelt. De nekünk azt nagyobb távolból kell néznünk; észre kell vennünk a predestináció-gondolat egész szellemi hátterét, amely Isten örök végzésében, sőt végső fokon magában az Istenben, az ő lényegében gyökerezik. Azonban az embereket éppen erre lehet a legnehezebben kényszeríteni. Mert a predestináció nem csupán azt jelenti, hogy adva van a cél; a halál utáni állapot, üdvösség vagy kárhoztatás s minket Isten a cél felé akaratunk ellenére, fatalista alapon lökdös, vonszol és kényszerít, hanem életünket rajtunk, énünkön, akaratunkon keresztül úgy irányítja, hogy mialatt egyfelől mi akarjuk azt, amit Ő akar; addig a saját életünk munkája is az egész élet, s a saját értékünk gyümölcse ennek minden mozzanata. A predestináció tehát nem egyéb, mint Isten örök végzéseinek érvényesülése életünk minden mozzanatára; úgy itt a földön, mint a más világon."
válasz erre: NA! - 2011-01-10 00:16:36 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 00:22:17
Érted.:) Krisztus Egyháza.:)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:18:25 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 00:20:27
Igen, tudom. Erről csak azért írtam, hogy inkább "itthon" kell megbeszélnünk.:)
Na ezt most jól megírtam!:)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:18:25 | megtekintés
NA! 2011-01-10 00:18:38
Tehát te kizárod annak a lehetőségét, hogy a Szentlélek olyat tanítson, ami nincs benne a Szentírásban, de tökéletesen összhangban van vele?
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:15:38 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-01-10 00:18:25
Ha ez volna az egyetlen sebünk, nagyon boldog és üdvösséges gyülekezete volnánk Krisztusnak.
válasz erre: gyöngyi - 2011-01-10 00:14:55 | megtekintés
NA! 2011-01-10 00:16:36
Ez a predesztináció nem szünteti meg a teremtmény szabadságát, felelősségét és dialogikus partnerkapcsolatát Istennel, hanem
éppenséggel alapja ezeknek, hiszen Isten épp a szabad teremtményt és annak cselekedetét akarja. Eretnek predesztinacianizmus azt állítani, hogy a predesztináció megszünteti az emberi szabadságot az üdvösség elnyerésének vonatkozásában (DS 596 621 és köv. 625 1556 1567). Nem létezik pozitív és aktív predesztináció a bűnre. Az ilyen predesztináció összeegyeztethetetlen Isten szentségével és egyetemes üdvözítő akaratával (Isten üdvözítő akarata), és nem is szükséges, mert a bűnös tett bűnösségéhez (amely bűnösségként egyben léthiány) nem kell Istentôl származó pozitív oksági hatás. Isten nem akarja a bűnt, még ha előre tudja is, eltűri is és büntetését határozottan akarja is a bűn következményeként, de nem a bűn eltűrésére vonatkozó elhatározásának alapjaként (DS 596 621 628 és köv.). Hogy hogyan egyeztethetô össze Isten
mindenhatósága (ami a predesztinációból következik) a teremtmény önálló szabadságával: ez a titok csupán megismétlődése a cselekvés síkján annak a titoknak, hogy hogyan állhat fenn együtt a végtelen isteni lét és a véges létező, mely utóbbi valóban van, tehát különbözik Istentől, és így is, és éppen ezért egészen Istenen alapul.
Sola Scriptura 2011-01-10 00:15:38
Persze hogy kell a tanítás. Hiszen az is magától Istentől jön. A Szentlélek pedig segít értelmezni, magunkévá tenni és életgyakorlattá váltani. A Szentlélek eszünkbe juttatja azt, amit Jézus mondott. De ha sosem olvastuk a Szentírást, mit tudna eszünkbe juttatni?

Ne keverjük össze a predestinációt a fatalizmussal. Erre egy aranyos történet, mikor a kezdő református lelkész úgy véli, hogy neki nem kell a prédikációra készülnie, mert majd a Szentlélek úgyis eszébe juttatja, hogy mit kell mondania. Márpedig ez esetben a Szentlélek is azt fogja mondani, hogy "készülj fel a prédikációra".

Ha bírod a nehéz teológiát, elküldöm neked prof. Sebestyén Jenő rövid értekezését a predestinációról, ott nagyon pontosan elkülöníti a fatalizmustól, érdemes elolvasni, ha valóban érdekel, mi a predestináció tana.

Egyre inkább az az érzésem, hogy megint csak ugyanazt mondjuk, csak te megállsz az emberi cselekvésnél, én pedig az okságot mindenek Teremtőjében látom.
válasz erre: NA! - 2011-01-09 23:47:12 | megtekintés
gyöngyi 2011-01-10 00:14:55
Ne menj bele az eleve elrendelés kérdésébe, ha hallgatsz rám!:)
Itt ejtett egy sebet egyházunkon a sátán. Legalábbis többféle értelmezést lopott be, biztosan érted mire gondolok.:)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-01-10 00:05:10 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.