- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Balavány György blogbejegyzése
2011-08-08 08:00:00 Te vagy az igaz keresztény?A katolikus azt gondolja: vissza kéne vezetni az elveszett protestáns báránykát az Anyaszentegyház kebelére; a protestáns azt, hogy meg kell térítenie szegény katolikus testvért a bálványimádásból.Ezt a korlátolt szeparatizmust még viccesnek is tartanám, de nagyon nem az. Szerintünk ugye vannak a keresztények és a világiak, és az egyik csoport (ha törik, ha szakad) a mennybe jut, a másik elkárhozik. Eddig akár rendben is volna. De ha ahhoz a csoporthoz tartozol szerinted, aki mennybe jut, akkor mit nyeszteted azzal a másik csoport tagjait, hogy ha olyanok nem lesznek, mint te vagy, mennek a levesbe? Ez szerinted vonzó? Te így lettél hívő? Ha ennyire el vagy telve magadtól, és ennyire nem szereted a másikat, akkor hagyd inkább békén; ülj otthon vagy az ötfős bibliaórán, ahol együtt szidolozhatod az üdvösséged a többi képmutatóval. Akinek fenti dörgedelem nem inge, ne vegye magára. Ja, és nem azért mondom, mert jobb fej lennék, hanem mert haragszom magunkra. Van ez a katolikus-református törésvonal ötszáz éve, de jóval kevésbé kínos, mint az ökumené nevű modern porhintés. Ez már a hazugság világméretű mozgalmává nőtte ki magát: leülünk megtartani a Nagy Párbeszédet, csak épp a hátsó szándékainkat nem fedjük fel. A katolikus azt gondolja: vissza kéne vezetni az elveszett protestáns báránykát az anyaszentegyház kebelére; a protestáns azt, hogy meg kell térítenie szegény katolikus testvért a bálványimádásból. A reformátusok például rendre a katolikusokkal szembeni küzdelmet tekintik a reformáció örökségének, ami ordas tévedés. Ideje volna észrevenni, hogy a reformáció és az ellenreformáció ideje is elmúlt. Jó lenne rájönni, hogy nem egymás egyházait kell megreformálnunk, hanem magunkat, először legalábbis. Az ördög meg röhög, mikor a misszióban a bennszülöttek azt hallják az újra-újra feltűnő keresztény csoportoktól, hogy „az előzők hülyék voltak, ne hallgassatok rájuk, mi képviseljük igazán Jézust”. És az a leggázabb, hogy a szeparatista hívő számára nincs megállás. Ma például a katolikusok az ellenfelei, holnap már a többi protestáns. Holnapután saját gyülekezetében fog körülnézni, hogy ki az, aki nem is igazi hívő, mert másképpen gondol dolgokat. Megszervezi csoportját a maga képére és hasonlatosságára, de még nincs készen. Kiderül: e csoportban is vannak, akik „alapkérdésekkel nincsenek tisztában”, és ha nem sikerül őket jobb belátásra bírni, akkor „sajnos, el kell köszönnünk.” Ismerős? Halálos tévedés! Jézus nem lesz ott. Azokkal volt, akiket elüldöztél, akik hitét kétségbe vontad; a baptistákkal volt, akiket vízbe fojtottál, az arminiánusokkal, akiket felakasztottál, a gályarabokkal, akiket szögön térdeltettél és megkorbácsoltál, az ateistákkal, akiket lehülyéztél és megaláztál. Egyedül maradsz végül, és bizony ez maga a kárhozat. Mert Jézus és az üdvösség csak az egyházban, a megváltottak igen sokszínű közösségében található. Extra ecclesiam nulla salus. Nem azt mondom, hogy hitelveinket feladva boruljunk egymás kebelére, és akkor majd tapsolnak az angyalok; dehogy. Magam speciel nyakas magyar kálvinyista vagyok, ráadásul az ún. dordrechtiánus (ötpontos) fajtából. Megkereszteltetem a gyerekeimet, és nem értek egyet a baptistákkal abban, hogy nem kéne. Nem beszélek (érthetetlen) nyelveken, nem támasztok fel holtakat, a tenyeremből nem árad bioenergiaként a Szentlélek, és nem értek egyet azokkal, akik szerint mindez hiányosság. A szenteltvízzel meg a kegyképekkel a világból ki lehet kergetni, teológiai megfontolás okán nem megyek misére, és nem tartom valószínűnek, hogy valaha Máriához meg a szentekhez fogok imádkozni. Ráadásul az aktuális álláspontomat a lehető legjobbnak tartom. (Ahogy az szokás.) Mindazáltal tiszta és őszinte beszélgetéseket tudok folytatni pünkösdi, katolikus, baptista vagy akármilyen testvéremmel, és együtt tudok velük imádkozni, ha közben senki nem nyomul a specialitásaival (én sem). És azt is megvallom, hogy kész vagyok feladni bizonyos premisszáimat, ha valaki a Bibliából jobbról győz meg. Számomra ez a reformáció öröksége: nem a teológiámba vagyok szerelmes, hanem az Önkéntes Véradóba – a mindannyiunkért önmagát áldozó, minket szüntelen megújítani kész Jézusba, fülig. Mert tudom róla, hogy mindannyiunkat a hülyeségeink ellenére forrón és őszintén szeret, és ez attól függetlenül igaz, hol tartunk az ő megismerésének útján. Egy táborban vagyunk: bukott, kereső, fölfelé kapaszkodó emberek. És ő, akit rendszerint kiüldözünk e táborból, még mindig a kezét nyújtja felénk. Nem kéne abbahagyni végre a reakciós mocskolódást, mások meggyőződésének kipellengérezését? Notabene a „keresztény” jelző nem öndefiníció. Ezt mások mondhatják ránk, ha megérdemeljük. A keresztény eredetileg az jelenti: krisztusi, Krisztushoz tartozó. Az első egyháztagok nem magukat nevezték így: rájuk aggatták e jelzőt Antiochiában. És tudjátok, mi volt a Krisztushoz-tartozásuk hitelesítő pecsétje? A következő: „nézzétek, mennyire szeretik egymást.” Ezzel hogy állunk? Például a krisztiánus trollokat kérdem. A Tóta W. Árpáddal csinált interjúm alatt olyan gyalázkodások jelentek meg, hogy Tóta végül beírt: „miattatok aztán nyugodtan visszamászhat Jézus a keresztre.” Bántó? Igen. De érthető.
Balavány György Balavány György összes blogbejegyzése
|
Hírsor
A hét java
|
|