2011-10-17 14:30:00

Állítólag halszerű lényektől származik az ember

Újabb evolúciós elmélet látott napvilágot

A Cambridge és a Cornell Egyetem kutatói új felfedezést tettek, miszerint az emberiség egy halszerű, ragadozó őstől származik.

A tudósok szerint ez a halszerű lény elektroszenzorai révén volt képes áldozatai nyomára bukkanni, továbbá kommunikálni és tájékozódni. A kutatók állítják: nem csupán az emberek, de további 65 000 gerinces faj – 30 000 szárazföldi és nagyjából ugyanennyi vízi - származik ugyanettől az őstől. Következtetéseiket – melyet a Nature Communications című lapban tettek közzé – több mint huszonöt évnyi kutatómunka előzte meg.

Szakadás a fejlődésben

Willy Bernis, a Cornell Egyetem ökológia és evolucionáris biológia professzora, aki egyben a tanulmány szerzője is, több mint harminc éve kutatja ezt a témakört. Mint elmondta, több százmillió évvel ezelőtt a gerincesek körében szakadás történt a fejlődés terén, így az egyik ágból kifejlődtek a sugaras uszonyúak, a másikból pedig a lebernyeg uszonyúak.

Utóbbiakból fejlődtek ki a szárazföldi gerincesek, melyek közül néhány, például a mexikói axolotl – amely egy szalamandrafajta –, máig megőrizte elektroszenzoros képességét, csakúgy, mint néhány sugaras uszonyú hal, például az evezőhal és a tokhal.

Ő lenne az elődünk? Fotó innen

Bernis professzor és csapata megfigyelték, hogy a sugaras uszonyú halak és a szalamandra elektroszenzorai ugyanolyan módon, ugyanabból az embrionális szövetből fejlődtek ki, ami szintén alátámasztja azt a feltételezést, hogy az elektroszenzor valóban egy ősi érzékelő rendszer.

A közös evolúciós örökség ellenére, az évek során a hüllők, a madarak és az emlősök elveszítették ezt a képességüket, mivel a szárazföldi életük során már nem volt rá szükségük – állítják a kutatók a Daily Mail online verziójában publikált cikkben.

– mi, Medipress