2011-05-28 09:34:00

Az új elmélet gyökeresen megváltoztathatja eddigi tudásunkat

Tudományos fordulat: több víz van a Holdon, mint a Földön?

Egy csoport tudós nemrégiben jelentette be, hogy a Hold felszíne alatt sokkal több víz lehet, mint amennyi jelenleg a Földön van. Ez a felfedezés megváltoztathatja a Holdról eddig alkotott elképzeléseinket.

A kutatók egy speciális ion-eljárással elemezték a Hold felszínén található vulkanikus kőzeteket az Apollo 17 segítségével. A víz és egyéb illékony anyagok a Hold alsóbb rétegeiben konzerválódtak egy kristályos szerkezetben, és ebből következtettek a tudósok a víz szintjére a Hold köpenye alatt. Ez a szint százszor magasabb volt, mint azt a korábbi kutatások eredményei mutatták. A Holdnak sokkal több víz van a felszíne alatt, mint a Földnek, persze ez az állítás csak akkor állná meg a helyét, ha a Föld is akkora felszíni köpennyel rendelkezne, mint a Hold.

James Van Orman, a Case Western Reserve Egyetem geológusa egy közleményben tudatta: a Holdon vulkáni lerakódások, beágyazódott kristályok vannak, amelyek megakadályozzák a víz és egyéb illékony anyagok elpárolgását. Ezek a minták hiteles képet adnak arról, hogy valójában mennyi víz van a Hold belsejében.

Alberto Saal, a Brown Egyetem geológus professzora, aki a tanulmányon dolgozott elmondta: már 2008-ban is mondták, hogy a Hold primitív víztartalmának hasonlónak kell lennie, mint a Föld felső köpenyében levő megkötött lávában található vízmennyiségnek. Most bebizonyosodott, hogy ez így is van.

A Science című tudományos folyóiratban így írnak: a Hold illékony tartalma nagyon hasonló a Földön található óceánközépi primitív bazaltokéhoz, és jelzi, hogy a Hold belsejében található kőzetek annyi vizet tartalmaznak, mint a Föld felső köpenye.

Más szóval: a holdkristályokból kitűnik, hogy valami nagyon hasonlót fedeztek fel, mint ami itt, a Földön van. Ez megváltoztatja eddigi tudásunkat arról, hogy hogyan alakult ki a Hold. A tudósok mindezidáig úgy gondolták, hogy a Hold a Földből szakadt ki, amikor bolygónk egy Mars-méretű bolygóval ütközött. De egy ilyen horderejű becsapódás nem hagyhatott ennyi vízmennyiséget maga után.

Lehetséges, hogy a Hold teljesen más módon formálódott? Ez mindenképpen egy jövőbeli kutatás projektje lesz, a kutatócsoport pedig két lehetőséget vázolt: az első álláspont szerint a Föld és a Hold hasonló atmoszférát osztottak meg, a második szempont szerint a minták nem feltétlenül tükrözik az egész Holdra vonatkozó vízkészletet.

A kutatások feltárták a Hold felszíne alatt, a kráterekben található jégkészleteket is. Mostanáig a tudósok úgy gondolták, hogy a víz jeges meteorok eredménye, amelyek a Holdba csapódtak. Mostanra bizonyosságot nyert, hogy a víz a Holdfelszíni magma eredménye.

A kérdés továbbra is az, hogy mindez milyen hatással lesz a Holdra tervezett településekkel? Ha a Hold köpenye vízben gazdag, mint ahogyan ezt az új kutatás is bizonyítja, akkor nagyobb eséllyel telepedhet meg az emberiség a bolygón, hiszen a két legfontosabb elem: a víz és az oxigén is rendelkezésre áll. A NASA ötlete szerint, mivel a Holdon levő víz vulkanikus tevékenység eredménye, akkor érdemes egy bázist építeni a Hold egyik magma kráterébe- így még vonzóbbá tehetik a Holdat.

(mi)