2011-08-27 19:33:00

A tudósok hitetlenkedve állnak a történtek előtt

Széttépett egy égitestet, most felénk sugárzik a fekete lyuk

Egy impozáns fekete lyuk szaggatott szét egy csillagot március végén. A tudósok megállapították, hogy az esemény óta erős röntgensugárzás áramlik a Föld felé.

A kozmikus baleset március 28-án történt, de azóta is erős röntgen- és gammasugárzást észlelnek a tudósok. Az erről készült tanulmányukat a Nature magazin augusztusi számában tették közzé. A NASA Swift műholdja jelezte először a szokatlanul erős sugárzást, amely a Draco csillagképből származott, de a Hubble és a Chandra űrtávcsövek is jelzést adtak a rendkívüli eseményről.

Fényesség az űrben

A tudósok hitetlenkedve állnak a történtek előtt, hiszen az ilyen robbanások nyomán csak percekig figyelhető meg bármilyen sugárzás, amely általában nem annyira intenzív, mint a mostani. Az öt hónapja tartó jelenségre még keresik a választ. A tudósok megállapították, hogy a márciusban kibocsátott energiamennyiség a hasonló jelenségekhez képest több ezerszeres, milliószoros lehetett, ezért érezni még mindig a hatást. A Draco csillagképben alakot öltő robbanás a Földtől 3,9 milliárd fényévnyire található galaxisban következett be.

Rendkívüli űrjelenség zajlik. Fotó innen

Korábban is voltak már hasonló jelenségek (amikor egy fekete lyuk semmisített meg egy csillagot), de korántsem jártak ilyen hosszan tartó és erős sugárzással. A találgatások szerint a márciusban darabokra szakadt csillag túl közel merészkedhetett saját galaxisa szuper fekete lyukához, amely gyakorlatilag darabokban röpítette ki a világűrbe az égitestet. A robbanás következtében felhevült anyag és az intenzív folyamat óriási energiákat szabadított fel, és ennek a sugárzását lehet megfigyelni még most is.

– mi (forrás: Science Daily)

További cikkek Égi jel
  • Ezt okozta az elmúlt tíz év legnagyobb mágneses vihara
  • Ma érte el a Földet a legintenzívebb napkitörés!
  • Égi katasztrófa: kihunyt a Naphoz hasonló csillag
  • Már nem kell tartanunk az űrszondától
  • Hamarosan elrobog felettünk az űrszonda
  • Lázban tartja a világot az űrszonda
  • Ő a világűr legújabb „sztárja”
  • Megvan, hogy mikor csapódik be az űrszonda
  • Valós veszély! Magyarországra zuhan a műhold?
  • Íme 2011 győztes műholdfelvétele