2011-05-25 17:02:00

Indiana Jones lejárt lemez, itt az űrtechnika

Szenzáció: elveszett piramisokat találtak Egyiptomban

A legújabb infravörös technikával vizsgálódó műhold a piramisok mellett 1000 sírt és 3000 egyéb ősi épületet fedezett fel az űrből.

„Majdnem egy évig tartott az intenzív kutatás és az adatok elemzése. Ahogy jöttek be az eredmények, egyre biztosabb voltam benne, hogy hatalmas felfedezés küszöbén állunk. Egész Egyiptom területét próbáltuk lefedni, és az eredmény minden várakozást felülmúlt” - mondta el Dr Sarah Parcak archeológus a BBC-nek.

Az első vizsgálatok megerősítették, hogy a műhold adatai nem csaltak: valóban találhatóak elveszett épületek a föld alatt. „Minden régész álma, hogy feltárjon egy piramist” - fogalmazott a kutatás vezeetője. A tudós egy, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) által szponzorált alabamai laboratórium vezetője, ami „űrarcheológiával” foglalkozik. Parcak világraszólónak nevezte a felfedezést, nemcsak az űrből felfedezett leletek nagy száma, hanem a technika újszerűsége miatt is. Az általuk használt műholdak 700 kilométerre vannak a földtől. A kamerával felszerelt szerkezetek olyan erős infravörös képrögzítési technikát használnak, amik a földfelszínen 1 méteres pontossággal tudnak adatokkal szolgálni az ott található objektumokról, sőt a föld alatt is képes különböző anyagokat megkülönböztetni.

Az első próba teljes siker

Az ősi egyiptomiak a lakóházaikat jórészt vályogtéglából építették, ami sokkal sűrűbb, mint az azt körülvevő talaj. Így a házak, a templomok és a sírok könnyen felfedezhetők a tudóscsoport által használt technikával az űrből. „Az épületek körvonalait a földfelszínen, vagy közel a földfelszínhez fedeztük fel. Ez utóbbiak főként a Nílus vonzáskörzetében vannak, amiket az évezredek során behordott iszappal a folyó. Ez a felfedezés csak a kezdete egy nagyobb feltárási folyamatnak” - mondta el Dr Parcak.

Körvonalak a műholdképen

A BBC televíziós csatorna stábja követte Dr Parcak-ot Egyiptomba, amikor a tudós élőben ellenőrizte le, hogy mennyire megbízhatóak az űrből kapott adatok. A BBC-n bemutatott „Egyiptom elveszett városai” című műsorban látható, ahogy a tudósok Sakkara környékén próbálkoznak először, ahol a hatóságok eléggé hitetlenkedve fogadják őket – egészen addig, amíg a tudósok próbaásatásokat nem végeznek, és fel nem fedezik két lehetséges piramis maradványait. „A forgatás során a legizgalmasabb pillanat a Taniszban folyó ásatások meglátogatása volt. A műholdképek alapján feltártak egy 3000 éves házat, pontosan ott ahol jeleztük. Ez volt az igazi bizonyíték arra, hogy technológia megbízhatóan működik” - mondta el a tudós.

A hírek szerint az egyiptomi hatóságok is érdeklődnek a műholdképes adatok felhasználása iránt, ők elsősorban az ország történelmi örökségének megóvására használnák a jövőben. A nemrég lezárult forradalom káoszában és az azt követő időszakban ugyanis rengeteg közismert régészeti területet árasztottak el a fosztogatók.

„A képek alapján meg tudják állapítani, hogy a kirabolt régészeti területekről pontosan melyik korszakból származó leletek a legjellemzőbbek. Így azonnal értesíthetik az Interpolt, hogy figyeljenek az adott történelmi korból való, eladásra kínált műkincsekre a piacon.” - magyarázta az űrtechnika lehetséges rendőrségi felhasználását a tudós.

-mi

További cikkek Közel-Kelet
  • Így lőtték a keresztényeket: tudósítás a helyszínről
  • Tízezrek követelik a zsarnok kivégzését
  • Kilövési engedélyek az egyházra
  • Ismét kivonulnak a zsidók Egyiptomból?
  • Vallási ünnepen robbantott az öngyilkos merénylő
  • Miért haltak meg az iráni atomtudósok?
  • Újabb háborúra készül Amerika?
  • Az ország, ahol a legnagyobb veszélyben vannak a keresztények