2011-12-09 21:00:00

Több milliárdszor nagyobbak a Napunknál a világűr óriásai

Képbe kerültek a legnagyobb fekete lyukak

Minden eddiginél nagyobb fekete lyukakat észleltek a csillagászok, akik szerint a felfedezés segíthet a galaxisok kialakulásának és evolúciójának megértésében az Univerzum 13,7 milliárdos történelmében.

A fekete lyukak olyan tárgyak, amelyek gravitációs ereje a fényt sem engedi elszabadulni. Az önálló csillagok hattyútáncának következménye a fekete lyuk, amelyből minden galaxis középpontjában találunk egyet. A mostani fekete lyukakat két galaxisban találták, és 10 milliárdszor nehezebbek a Napnál. A korábbi rekordert is imponzásnak találták a kutatók, de a mostani szörnyetegek kétszer annyit „nyomnak”.

A világűr óriásai

A új és óriási fekete lyukakat a Coma galaxishalmaz NGC 3842 és NGC 4889 jelzésű rendszerek közepén találták. Előbbi 320 millió fényévre található Földünktől és 9,8 milliárdszorosa, míg utóbbi 10 milliárdszorosa Napunk tömegének. A tudósok úgy vélik, hogy a most felfedezett fekete lyukak segíthetnek megérteni a világűr kialakulásának hiányzó részeit.

Az amerikai és kanadai űrkutatókból álló csapat két – Hawaii-on telepített – óriási földi teleszkóp, valamint a Hubble űrteleszkóp segítségével találtak rá a fekete lyukakra. A csillagászok a lyukak tömegét a galaxisok közepén dudorodó fénymag sugárzása és a fekete lyukak körül keringő csillagok sebessége alapján határozták meg.

Végzetes örvény. Fotó innen

Nicholas McConnell, a kaliforniai Berkeley Egyetem asztrofizika szakának Phd hallgatója és a Nature magazin december 8-i számában a felfedezést közlő tanulmány szerzője elmondta: bízik abban, hogy a gigantikus fekete lyukak segítenek a csillagászoknak megérteni a galaxisok kialakulásának mikéntjét, illetve azt is, hogy egy-egy ilyen óriás hogyan formálja a csillagvárosokat. Chung Pei Ma, szintén a Berkeley asztrofizikusa és a kutatócsapat tagja elmondta: a most felfedezett fekete óriások a hiányzó láncszemek a kvazárok és az eddig ismert szupermasszív fekete lyukak között.

McConell tanulmányában azt írja, hogy a gigantikus fekete lyukak a Világegyetem kezdetén, azaz 13,7 milliárd évvel ezelőtt az ősi galaxismagokat (kvazárok) láthatták el energiával, egyfajta elemtöltőként működhettek. A kutatók az eddigi felfedezések alapján azt feltételezték, hogy a fekete lyukak és az „anyagalaxisok” között egyenes a kapcsolat, de a mostani észlelés megcáfolja az előbbi elméletet, hiszen a gigantikus lyukak óriási tömeggel bírnak. A kutatócsapat úgy véli, hogy több csillagváros és kisebb fekete lyukak is eltűnhettek a két óriás feneketlen bendőjében.

A fekete lyukak létezése mind elméletileg, mind csillagászati megfigyelésekkel jól alátámasztott. A lyuk elnevezés alatt nem a szokásos értelemben vett lyukat kell érteni, inkább a világűr egy részét, ami mindent elnyel, és ahonnan semmi nem tud visszatérni. Másképpen, a fekete lyuk olyan égitest, mely – hatalmas sűrűségénél fogva – nagy tömege ellenére elég kicsi, hogy elférjen az általa létrehozott eseményhorizonton belül. Ebben az esetben ugyanis az égitest minden pontja az eseményhorizonton belül található, tehát az eseményhorizonton kívülről nem látható. A fekete lyuk sokak szerint új univerzumok vagy dimenziók szülőhelye, az elméletileg lehetséges időutazás vagy a fénynél gyorsabb utazás eszköze lehet. Mások szerint végtelen energiaforrás, amely mindenhol a galaxisban rendelkezésre áll.

– mi (forrás: csmonitor.com, Wikipédia)

További cikkek Égi jel
  • Ezt okozta az elmúlt tíz év legnagyobb mágneses vihara
  • Ma érte el a Földet a legintenzívebb napkitörés!
  • Égi katasztrófa: kihunyt a Naphoz hasonló csillag
  • Már nem kell tartanunk az űrszondától
  • Hamarosan elrobog felettünk az űrszonda
  • Lázban tartja a világot az űrszonda
  • Ő a világűr legújabb „sztárja”
  • Megvan, hogy mikor csapódik be az űrszonda
  • Valós veszély! Magyarországra zuhan a műhold?
  • Íme 2011 győztes műholdfelvétele