2011-07-06 14:45:00

A forró Jupitert vette ezúttal górcső alá a teleszkóp

Hubble-rekord: a milliomodik megfigyelés

A milliomodik tudományos mérését végezte el a héten az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) csillagászati műholdja, a Hubble-űrteleszkóp.

Az űrteleszkópot huszonegy éve, 1990. április 24-én indították útnak és ezidáig a műhold 50 terabyte-nyi (50 000 milliárd byte) információt gyűjtött össze. Felfedezései a planetológiától a kozmológiáig forradalmasították az asztronómiai kutatások csaknem minden területét - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

Lenyűgöző felvételek tömkelege

– A Hubble, amely varázslatos felvételek sokaságával kápráztatott el minket, és alapvető felfedezéseket tett, űrodisszeája újabb állomásához érkezett– fogalmazott Charles Bolden, a NASA szakembere. Az űrteleszkóp ezúttal a Földtől 1000 fényévre levő forró Jupitert, vagyis a napjához közel keringő gázóriást, a HAT-P-7b katalógusjelű bolygót vette górcső alá. A planéta mindössze 2,2 nap alatt kerüli meg anyacsillagát, amely lényegesen forróbb, mint a Nap.

A „forró Jupiter”
Fotó: nasa.gov

A Hubble a milliomodik tudományos megfigyelését a 3. számú széles látószögű kamerájával (Wide Field Camera 3) végezte, amelyet a negyedik „nagyjavítás” során, 2009. május 4-én üzemeltek be. A kamera két csatornán képes a fény érzékelésére: az egyik az UVIS csatorna a látható fény, az infravörös és az ultraibolya tartományban, a másik pedig a közeli infravörös tartományban képes érzékelni.

Magyar HAT

– A színképelemzés segítségével a légkör vegyi összetételét ismerhetjük meg, amelyben a vízpára nyomait kutatjuk. A Hubble bizonyította, hogy milyen ideális az exobolygók (a Naprendszeren kívüli bolygók) légkörének megfigyelésére. Izgatottan várjuk, hogy mit is tudhatunk meg a bolygóról, ám a válaszokra még több hónapig várni kell– hangsúlyozta Drake Deming, a Marylandi Egyetem professzora, a NASA Goddard Űrközpontjának a szakértője.

A vizsgált bolygó neve névében a HAT, vagyis a Hungarian Automated Telescope arra utal, hogy a planétát a Bakos Gáspár vezetésével létrehozott HATNet földi telepítésű automata távcsőhálózattal fedezték fel. A sorszám a hálózat hetedik exobolygó-felfedezését jelöli, a b betű pedig az adott csillag elsőként megtalált bolygóját. A planétát a Kepler bolygóvadász űrteleszkóp is vizsgálja, ezért Kepler 2b jelzést is kapta.

–mi, MTI–