Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Tudomány
2011-09-24 22:02:00

Nem vacakolt, tűzbe dobta Avicennát

Eretnek volt-e Paracelsus?

Theophrastus Philippus Aureolus Bombastus von Hohenheim, röviden: Paracelsus a késő reneszánsz korban élt orvos és tudós, nézetei máig népszerűek. Ma halt meg.

Orvos, csillagjós,  filozófus, természettudós, alkimista, okkultista – mindez egy személyben: Paracelsus, aki 470 évvel ezelőtt, 1541. szeptember 24-én halt meg, Salzburgban: valamelyik ellensége ölte meg. Amikor tevékenységét, munkájának eredményeit nézzük, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a reneszánsz embere volt. Jung írta: „Hatalmas forgószél volt, ami megmozdított minden mozdíthatót. Kitörő vulkán, ami sok mindent lerombolt és felborított, de újra életre is keltett és megtermékenyített.”


A legfőbb orvos az Úristen

Paracelsus tizenhét évesen fejezte be az orvosi tanulmányait a Bécsi egyetemen, katonaorvosként bejárta egész Európát, s a többi között megfordult Magyarországon is. Nem csupán egyetemi professzoroktól tanult, hanem egyiptomi, arábiai és szentföldi alkimistáktól, bábáktól, fürdőmesterektől és javasasszonyoktól is. Az így szerzett tudását ötvözte és a kialakított új módszerei hamarosan ismertté tették.
 


Teológialag kérdéses, de nagy formátumú orvos és kutató volt

Orvosként az egész embert próbálta tanulmányozni: a figyelme nemcsak tünetekre és kórokra terjedt ki. Úgy gondolta, hogy például a sebek forró olajjal történő kiégetésénél biztosabb és jobb módszerek is vannak. Véleménye szerint az orvoslásnak négy alappilléren kell állnia: a látható és a láthatatlan természet egységének kutatását segítő klasszikus filozófián, a bolygók és az emberi test közötti összefüggések megértését segítő asztrológián, az anyag átalakításával foglalkozó és a gyógyszerek készítéséhez szükséges alkímián és végül az önzetlen, erkölcsileg tiszta orvos jellemén – ugyanakkor kiemelte, hogy a legfőbb orvos maga az Isten, mert csak ő gyógyíthat meg minden betegséget.

Paracelsus szerint a betegség oka az, hogy az ember összhang nélkül él a természet törvényeivel és nem követi azt az utat, amit a Lelke mutat – vagyis a betegség oka a diszharmónia.
Isten – Paracelsus szerint – azért teremtette az embert, hogy az a szenvedések segítségével megismerje önmagát és világos legyen a számára, ki is ő valójában. Tehát a betegség az ember tanítója és a fejlődésének a segítője, hiszen a betegség révén jobban és mélyebben megismerheti az ember önmagát, aminek az eredményeképpen magasabb szintű harmóniára léphet az ember a lelkével. Nincs tökéletesen egészséges ember, mert aki tökéletes harmóniában él a Lelkével, annak valójában nincsen szüksége a megtestesülésre.
 

Harmónia az emberben, vs. gőg és könyvégetés

Paracelsus az okkult világképnek megfelelően embert a mikrokozmosznak tekintette és a természetet pedig a makrokozmosznak: az egészség és a betegség pedig e kettő közötti harmónia. Ha megismerjük az embert – vélekedett –, vagyis a mikrokozmoszt, akkor következtethetünk a makrokozmosz, vagyis a természet, a világ jelenségeire, összefüggéseire. „A nagy természetből ismerjétek meg tehát a mikrokozmoszt, s akkor megértitek az emberben rejlő nagy titkot is; nem az én szolgálatomra, hanem a magatokéra, a betegekére és Isten dicséretére.” – írta e kérdésről Paracelsus.
 


Konoksága folytán olyan magányosan halt meg, ahogyan élt. Önmaga volt


A betegséget egyébként a test ásványi egyensúlyának megbomlásaként értelmezte, a gyógyulást pedig a test kémiája helyreállításának. Ő alkalmazta először gyógyszerként a többi között a higanyt, a ként és a különböző vasvegyületeket. Nem zavarta, hogy ezeknek az anyagoknak egy része méreg: „Minden dolog méreg, még ha önmagában nem is az, csupán az anyag mennyisége teszi, hogy egy anyag nem méreg.” – mondta. Professzorként is újított, amikor szakított azzal a gyakorlattal, hogy az egyetemeken a medikusok csak könyvből tanuljanak Feltűnést keltett azzal is, hogy a díszes professzori talár helyett egyszerű utcai ruházatban tanított.

Nemcsak hírneve irritálta az irigyeit, hanem a gőgössége is. Mikor a bázeli egyetem tanáraként 1528-ban a Szent János-napi ünnepségen, a tanítványaival az utcán a tűzbe dobta Avicenna: Canones medicinae című művé – ami az akkori idők egyik orvosi alapműve volt – majd valamiféle orvosi díjjal kapcsolatban jogi problémái támadtak, Paracelsust elzavarták a városból.A tanításai és nézetei miatt azonban a kollégáin kívül az egyházzal is meggyűlt baja, eretneknek titulálták. Sohasem másította meg a meggyőződését, nem vonta vissza tanításait: a jelmondata szerint – Nemo sit alterius qui suus esse potest, vagyis senki se legyen más, mint önmaga – igyekezett élni, talán ezért is volt egyedül, majdnem magányosan korának orvosi társadalomban.

 

Simon F. Nándor

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Ezotéria
  • Sárkány éve: szeméttömeg és szelleműzés
  • Sátánista gyilkosság áldozata lett az apáca?
  • A CTRL+C, mint szentség
  • Remélem, nincs pokol, mert az szívás – fiatalok a vallásról
  • Épül az orosz boszorkány-Disneyland
  • Hívők a diktátor imádására kényszerítve
  • Boszorkányokat vettek őrizetbe a román hatóságok
  • A Beatles, Krisna és a gnoszticizmus
  • Nőuralom az új Avatarban
  • Halottfaló és a feltámadás
  • További cikkek Hitvita
  • Milyen a jó mártír?
  • Új kutatás: hogyan reagál a testünk a vallásra?
  • Hatnapos teremtés? Terítéken a kreacionizmus
  • Most akkor van pokol, vagy nincs?
  • Nem lesz örök kárhozat?
  • Iszonyú vérengzés Isten parancsára – hogy lehet ez?
  • Isten erkölcsileg alacsonyabbrendű, mint az ember?
  • Isten kíméletlen ítéletei: miért?
  • Az Ószövetség Istene egy szörnyeteg?
  • Colbert és a jezsuita: élő hitvita a showbizniszben!

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.