2011-09-19 22:30:00

Ritka leletet tárnak a közönség elé

Előkerült az egyik legfiatalabb dinoszaurusz

Az egyik legkésőbbi dinoszaurusz, a kréta időszak legvégén élt ragadozó őshüllő fosszíliáit tárták fel az Egyesült Államokban.

A fosszília 2008-ban került elő Utah államban, és a dinoszaurusz a Talos sampsoni nevet kapta, amely egyrészt Talószra, a görög mitológia bronz óriására utal, másrészt Scott Sampsonra, az utahi Természettudományi Múzeum kurátorára. A Troodontidae alrendhez tartozott; kis méretű, két lábon járó madárszerű dinoszaurusz volt, magassága alig haladta meg az egy métert – olvasható a The Salt Lake Tribune online kiadásában.

Intelligens madár-féle

Lindsay Zanno, a tanulmány vezető szerzője, a Wisconsini Egyetem paleontológusa azt emelte ki, hogy a dinoszaurusz abban az időszakban élt 70 millió évvel ezelőtt, amikor Észak-Amerikát egy belső tenger osztotta két részre. Az őshüllők ama ritka csoportjának volt a tagja, amely evolúciós szempontból a legközelebb állt a madarakhoz. Melegvérűek volt, és intelligens, testméretéhez képest a legnagyobb agytérfogattal rendelkezett.

– Rendkívül ritka lelet. A theropoda (szörnylábú) dinoszauruszokhoz tartozott, amelyek észak-amerikai törzsfejlődése régóta viták tárgyát képezi a paleontológusok között – jegyezte meg Zanno. A paleontológus kiemelte, hogy a Troodontidae alrendhez sorolt dinoszaurusz lábain a második ujjon egy megnagyobbodott, sarló alakú karmot viselt. A Talos sampsoni bal lábán lévő karom megsérült.

– Ez a legérdekesebb felfedezés a csontvázon. A sarló alakú karom valószínűleg zsákmányszerzésre szolgált, horogként működött. A sérülés azt az elméletet támasztja alá, hogy a karom sohasem vett részt a járásban, és valószínűleg küzdelemben sérült meg – magyarázta Zanno.

A dinoszaurusz rekonstrukciója novembertől lesz látható az utahi Természettudományi Múzeumban.

MTI

További cikkek Evolúció
  • A darwinizmus elakadt – összeomlik az evolúcióelmélet?
  • Itt a bizonyíték: hogyan festett a neandervölgyi ember?
  • Felbecsülhetetlen leletek kerültek elő a szekrényből
  • Honnan származnak a zsidók?
  • Ezért halt ki a neandervölgyi ember
  • A bajok eredete - mi a gond az evolúcióval?
  • Svájci kutatók: pontos terv szerint készül az ember
  • Ma teremtették a világot
  • Ki akarják tiltani a teremtés-tant az iskolákból
  • Gondolkodó páviánok: újabb evolúciós tabu dőlt meg?