2011-06-02 18:30:00

A zöld kincseknek magas az áruk

Brit tudósok beárazták a természetet: meglepő eredmény

Mennyit érhet a ház előtt álló fa? Hát egy zsebkendőnyi zöld terület? A brit tudósok most sem voltak restek, beárazták a természetet. Meglepő eredmény született!

Nem is fogjuk fel, hogy a természet nyújtotta kincseknek ára van, és ha elpusztítjuk a környezetet, az nagyon sokba kerülhet nekünk - mondta a BBC brit közszolgálati adónak Caroline Spelman környezetvédelmi miniszter a kormány megrendelésére készült jelentésről.

A jó kilátás háromszáz fontot hoz a konyhára

Már számos ország kísérletet tett egyes természeti kincsek - például erdők - értékének felbecslésére, de ez az első alkalom, hogy ilyen átfogó tanulmány készült - mutatott rá a politikus, aki biztosította a közvéleményt, a kormány figyelembe veszi a kutatók megállapításait jövőbeni döntéseinél.

A Brit ökoszisztéma felbecslése című tanulmány szerzői a természeti források - erdők vagy épp a termés - piaci értékével számoltak, a környezet védelmét költségként vették figyelembe a természet javai leromlásának feltérképezésére. Bob Watson, a kutatás vezetője elmondta: a természet kínálta kincsek 30 százaléka károsodott vagy hanyatlóban van.

A kétezer oldalas tanulmányban megpróbáltak fényt deríteni a brit ökoszisztéma rejtett értékére, ami gazdasági fogalmak szerint több milliárdra tehető. A méhek és más rovarok, amelyek a beporzást végzik, például 430 millió font hasznot hoznak a brit mezőgazdaságnak.

A víz minőségére hatással lévő csapadékos vidékek 1,5 milliárd fontos hozzájárulást jelentenek. A zöld területekre néző kilátás évente és fejenként 300 fontot jelent a briteknek az egészségükre gyakorolt jó hatás révén. Folyókban, tavakban és partvidékekben gazdag helyen élni évente 1,3 milliárd fontos hasznot jelent a briteknek.

(mi, mti)