2011-06-06 08:13:00

A legújabb felfedezés: már megint lehet élet más bolygókon

Ateista kutatók szerint az élet a Holdnak köszönhető

Újabb felfedezést tettek a brit tudósok: ha a Hold keletkezését vesszük alapul, több ilyen történhetett. Ez pedig feltételezi az életet más bolygókon.Keresgélünk a világűrben, mert szöknénk a Földről?

Tudósok számítógépes szimuláció segítségével kimutatták, hogy a nagy becsapódások következtében a több Föld- Hold típusú bolygó keletkezhetett. Amennyiben bizonyosságot nyerhetne ez a feltételezés, akkor ez szerintük azt jelenti, hogy más bolygókon is gyökeret verhetett az élet. Ez pedig lehetővé tenné, hogy más bolygókon is élet után kutassanak a tudósok, alternatív helyet keresve az emberiség számára.

A Föld-Hold rendszer a kutatók szerint bizonyítéka annak, hogy egy bolygó életében mennyire fontos szerepet játszik a kísérő égitest: Hold által keltett árapály jelenség például szerintük hatalmas szerepet játszott az élet kialakulásában és fennmaradásában: gravitációs hatásával stabilizálta ugyanis a Föld keringését, térbeli helyzetét. A Föld forgástengelyének ferdesége a Hold hatására viszonylag állandó, e hatás nélkül a Föld éghajlata kiszámíthatatlan lenne, az égövek rövid időszakok alatt vándorolnának tova, és ez igen megnehezítené, esetleg lehetetlenné tenné az élet fennmaradását.

Eredet

Tavaly svájci és amerikai kutatók egy sor szimulációt végezve arra próbáltak választ találni, hogy miként alakulhattak ki a bolygók a különféle gázokból és szikladarabokból. A saját Holdunkról úgy gondolják, hogy akkor alakulhatott ki, amikor egy Mars-méretű bolygó csapódott a Földbe a Naprendszer kialakulását követő 30-50 millió éven belül. Eszerint a Hold anyaga a Földből származik, ám jelentős mennyiségben lehet benne a becsapódó másik test anyagából is.

A feltételezett becsapódás jól magyarázza, miért van a Holdnak méretéhez képest viszonylag kis, fémes magja, a két ütköző égitest magja ugyanis a Földön maradt, és a két köpeny könnyebb anyagának lerepülő szilánkjai képezték a Föld körüli gyűrűt. Mivel mindkét égitest megolvadt az ütközés során, részben mozgási energiájuk miatt, ezért anyaguk fajsúlya szerint rétegződött, a nehezebb elemek így a magba kerültek.

A bolygók bábája lehet a Hold?

Élet a Földön kívül

Később e szerint az elmélet szerint a két bolygótest együtt fejlődött tovább, bár a fejlődéstörténet két önálló irányt vett. A Föld légkörének, mágneses mezejének és méretének köszönhetően mások voltak a felszínformáló erők, mint kísérőjén. A Holdon a napszél és a folyamatosan a felszínre záporozó testek bombázása alakította a felszínt, mivel a kisebb test hamarabb lehűlt és a vulkáni, vagy tektonikai aktivitás már a fejlődéstörténet igen korai szakaszában leállt. A Föld és a Hold időnként "összeállnak", köszönhetően annak a mágneses bevonatnak, amely az ütközés következtében alakult ki rajtuk.

A kutatók szerint az új felfedezés segítheti őket abban, hogy feltérképezzenek eddig ismeretlen bolygókat, remélve, hogy élet nyomait találják meg rajtuk. A Hold jelenléte stabilizálta a Föld légkörét, így nem kizárt, hogy más bolygók is hasonló „szisztémában" működnek. Ha ez így van, akkor a jövőbeli kutatások arra irányulnak majd, hogy kiderítsék: hány lakható világ van odakint a galaxisban.

A Biblia tanítása szerint az életet – ahogy a mindenséget –  Isten teremtette, és nem tudósít arról a Szentírás, hogy ezt másutt is megtette volna. Igaz, közvetlenül ennek ellenkezőjét sem tanítja. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Biblia nem természettudományos szakkönyv.

bbc, mi