Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-11-18 07:30:00

Tarlós a főváros és a BKV pénzügyi ellehetetlenülése ellen küzd

Vitézy Dávid kiesett a pikszisből?

Míg metró-fronton áttörést ért el, a költségvetés területén súlyosan vesztes állásban küzd a főpolgármester. Talán azért, mert időközben kegyvesztett lett a Fidesz-vezérkarnál.

Mintha egyetlen lapra, a metró-projektre tette volna fel minden esélyét a főpolgármester, és nyert – legalábbis egyelőre. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) pozitív döntést hozott az Alstom metrókocsik fékberendezésével kapcsolatban, vagyis valószínűleg megvalósul, amit Tarlós István bejelentett: a jövő év végére a 2-es metró vonalán Alstom-szerelvények futnak majd. Ha pedig 2014-ig a 4-es metrót is sikerül átadni, az akár eldöntheti a választásokat.


Ördögi részletek

Tarlós azért büszke, mert a korábbi Alstom-szerződést szó szerint a sírból hozta vissza. A kontraktust a BKV tavaly október 20-án felmondta, a gyártó ugyanis nem tudta határidőre megszerezni a 2-es vonalra szánt szerelvények végleges típusengedélyét. Az ok: a NKH nem látta bizonyítottnak, hogy a kocsik fékrendszere azonos biztonsági szintet képvisel, mintha azt a magyar előírások szerint építették volna. A közlekedési hatóság, azonban, ha nehezen is, de végül befogadta a franciák fékrendszerét.

Azonban csak az üzemeltetés évtizedei során derül ki, jól jártunk-e a Metropolisokkal. A vasúti motorkocsik üzemeltetésének költsége ugyanis komoly tétel a beszerzési árhoz képest is. Egy villanymozdony harmincéves futamideje alatt csak az áramfogyasztásával a teljes költségvetés 40 százalékát adja.

A MÁV által vásárolt Bombardier Talent motorkocsik karbantartásának a költsége az előre kalkuláltnak a kétszerese lett a fékberendezések miatt, amelyek a kerekek extrém kopását okozták. A többletköltség pedig az állami megrendelőt, azaz végső soron a magyar adófizetőt terheli. És itt jönnek az ördögi részletek: az Alstrom fékberendezését ugyanaz a cég szállítja, mint a Bombardier Talentét, ráadásul a metrókocsik korábbi próbafutása idején hasonlóan erős kerékkopást tapasztaltak.


Máig perelnek

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke kérdésünkre elmondta, az előre látható problémák miatt – a MÁV ma is perben áll a Bombardier-vel a Talentek karbantartása miatt – már nyáron jelezték a városvezetésnek, hogy alaposan fel kell készülniük minden lehetséges fejleményre. A pótalkatrészek utánpótlásának biztonságát és folyamatosságát garantálnia kell az Alstomnak mind időben, mind árban.

A túlzott kerékkopások kapcsán a gyártónak vállalnia kell az esetleges kerékcserék teljes anyagi konzekvenciáit mindaddig, amíg a jelenséget műszakilag ki nem küszöböli. A VEKE elnöke szerint az valóban jó hír, hogy az NKH mérnökeinek sikerült rászorítaniuk a franciákat a fékrendszer némi módosítására. A szerződés megkötése azonban nem a vége, hanem a kezdete a történetnek, hiszen az Alstommal évtizedekig együtt kell élnie a mindenkori budapesti vezetésnek – Tarlós után is.


Tarlós háborúja

Mert Tarlós István megnyerheti ugyan a metró-csatát – de a háborút minden bizonnyal már régen elvesztette. Egyre több forrásból szivárog ki, hogy az a bizalmi kapcsolat, ami a főpolgármester és Orbán Viktor között éveken át fönnállt, mára megromlott. A Fidesz első embere zárt körben kíméletlenül bírálja Tarlóst – terjed szóban és írásban országszerte.

A főpolgármester kezdetben azzal vívta ki a kormányzó párt prominenseinek rosszallását, hogy Demszkyhez, illetve szocialistákhoz köthető bizalmi emberekkel vette körül magát. Később nyilvánosan szembe ment fideszes kerületvezetőkkel. Összekülönbözött a fejlesztési tárcával is az uniós pénzek elosztása miatt. Mostanában pedig már a főváros és a BKV pénzügyi ellehetetlenülése ellen kell küzdenie.

Maga Tarlós panaszolta, hogy hiába kérte nyomatékosan, nem kapott állami garanciát a BKV közelmúltban lejárt ötmilliárdos hitelcsomagja mögé. Idén még egy hasonló nagyságú hitelük jár le, jövő tavasszal pedig egy ötvenmilliárdos. Ha nem törik meg a főpolgármester, összeomolhat a főváros közlekedése.


Vitézyt is kikezdték

Villamossal vagy luxuskocsival jár-e a harcos civil szervezet egykori szóvivője? Ez a téma uralja mostanában a sajtót, ha Vitézy Dávidról van szó, és nem a fonódó budai villamosok ügye. Az egykori csodagyerek ma a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, de facto a BKV vezetője, Tarlós első számú bástyája. A Hagyó-féle BKV-mutyik leleplezője azonban már korántsem olyan népszerű, mint ellenzékiként.

A bulvárlapok lejárató kampányát egy kézlegyintéssel el lehetne intézni, azonban Vitézy napja valószínüleg a Fideszen belül is leáldozóban van. Jól mutatja ezt, hogy a 2012-es költségvetésből kimarad a BKK szervezetfejlesztésére szánt kétmilliárd, valamint hogy az adócsomagból kirostálták a közlekedési adót is. A közterhet, amelyet többek közt ugyancsak Vitézy igyekezett népszerűsíteni, a fővárosi és agglomerációban bejegyzett vállalkozásokra vetették volna ki az iparűzési adóhoz hasonlóan bevétel-arányosan. Az ebből befolyt tízmilliárdokkal pótolták volna a BKV költségvetését, ha a Fidesz–KDNP máshogy nem határoz. Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a Vitézy vezette BKK hosszú távú fennmaradása éppoly kétséges, mint a BKV finanszírozása.

 

Vashegyi András

Nyitókép innen

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.