Társadalom
2011-02-09 11:19:00
Zöld hétfők a magyar webáruházakbanVevőcsalogató ingyenes házhozszállítás
Környezetet védünk, ha online vásárolunk – állítják a közlekedést elemző kutatások. A magyar netes áruházak összefogtak, hogy propagálják: minden hónap első hétfőjén csak webshopokból vásároljanak.
Egyre több hazai webáruház csatlakozik a Zöld Hétfő-kezdeményezéshez, aminek a lényege: minden hónap első hétfőjén ingyen szállítják házhoz az aznap leadott rendeléseket. Az akcióval pénzt, időt és szennyezőanyagot spórolhat minden vásárló – és remények szerint az áruházak sem járnak rosszul.
Tavaly december 16-án rendezték meg az Ingyen Szállítás Napját, aminek a sikerén felbuzdulva a szervezők idén kibővítették az eseménysorozatot, és új kampányt indítanak. Az ötletgazdák célja, hogy az emberek havonta legalább egyszer az interneten vásároljanak ahelyett, hogy autóba ülnek, és – miközben átszelik a várost – órákon át szennyezik a környezetüket. Így számításaik szerint, és amennyiben a kezdeményezés nyitott fülekre talál, évente akár több ezer tonnával kevesebb szénmonoxid, széndioxid és korom jutna a levegőbe.
A szervezők elmondták: felmérések igazolják, hogy az interneten vásárolt termék házhozszállítása átlagosan 132 gramm széndioxid kibocsátással jár (a futár körfuvarban viszi ki a termékeket), míg ha ugyanezt a terméket a saját autónkkal szerezzük be, akkor huszonhétszer több káros anyagot juttatunk a környezetbe. A bevásárlóközpontok és a plázák üzemeltetése emellett rengeteg káros anyag kibocsátással jár (fűtés, világítás, klíma), míg egy webáruházban ezeket minimalizálni lehet. Persze a szervezők nem feltételezik, hogy kezdeményezésük hatására plázák zárnak be…
A környezetvédelmi szempontokon túl az internetes vásárlás mellett számtalan érv szól – hangoztatják közleményükben az online shopok. Az üzemanyagra és a parkolójegyre szánt összegekkel nem kell számolni, mint ahogy az időt is meg lehet spórolni a virtuális beszerzéssel. Tudvalévő, hogy így általában olcsóbban beszerezhetőek a termékek, mivel az árakba nem kalkulálják bele a bevásárlóközpontok rezsiköltségét, másrészt a webáruházak közötti egyre élesedő árversenyben csak nyomott árakkal lehet „pályán maradni”.
Szigeti Ildikó
|