- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2011-12-24 14:01:00 Tizenkét euróval lehet drágább egy repülésÚj adó lép életbe januártólAz Európai Bíróság döntése értelmében 2012 elejétől hatályba léphet az európai reptereket használó légitársaságokra vonatkozó szén-dioxid-adó.Peking egyre növeli a nyomást az Európai Unión. A feltörekvő szuperhatalom ellenzi az európaiak klímavédelmi kezdeményezését, melynek értelmében azoknak a légitársaságoknak adót kellene fizetniük, amelyek az európai repülőtereket használják. Ezért Kína, aki megvárta az Európai Bíróság döntését, közvetve egy „kereskedelmi háborúval” fenyeget. „Ez egy kereskedelmi akadály” – írta az állami Xinhua hírügynökség pénteken, amit a kínai kormány egyfajta hírnökként használ. Az adó „támadás az utasok és a nemzetközi légiközlekedési iparág ellen”. Emiatt „nagyon nehéz elkerülni egy kereskedelmi háborút”, ha a CO2-adó valóban hatályba lép 2012. január 1-jén. Kína ezenkívül megpróbál minden jogi eszközt kiaknázni a törvény ellen, várhatóan a Népköztársaság és más országok is fellebbeznek az ENSZ-nél a témában. Még ha a döntés nem is lesz kötelező Európa számára – a nyomást fokozottan növelheti.
A CO2-kezdeményezéssel az Európai Unió csökkenteni akarja a légiközlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását, ami évről évre jelentősen nő, számításaik szerint a kibocsátás 1990 óta megduplázódott. Először a vállalatoknak csak a kibocsátás 15 százaléka után kell fizetniük, de később a kvóta növekedhet. Ezért tanúsítványokat kapnak, ami egy meghatározott mennyiségű szén-dioxid-kibocsátásra jogosít fel. Ha egy légitársaság kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, a maradékot értékesítheti a piacon. Ha több tanúsítványra van szüksége, a piacon kell megvennie. Az EU-döntés az ipar heves ellenállását váltotta ki. A légi közlekedésben már most is óriási a kihasználatlan kapacitás, és ádáz árharc folyik, és az EU CO2-adójával a már most is keskeny árrés tovább csökkenhet. Európa éppen akkor vezeti be ezt az intézkedést, amikor a világ amúgy is nagyon megosztott a klímavédelem kérdésében. A durbani klímakonferencián világossá vált, hogy csak néhány ország olyan elhivatott a klímavédelem kérdésében, mint Európa. Kína előtt már Amerika is ellenállást mutatott a CO2-adóval szemben. Hillary Clinton, amerikai külügyminiszter, csalódott az Európai Bíróság döntését illetően. Már a bírósági tárgyalások előtt bizonytalan „következményekkel” fenyegetőztek az adó miatt. 26 ország, köztük néhány olyan „nehézsúlyú”, mint Amerika, Kína, India és Oroszország, egyfajta „elutasító” koalíciót alkottak. Az indiai fővárosban, Új-Delhiben egy nyilatkozatot fogalmaztak meg a „tanúsítványkényszer” ellen. De az EU kitart a tervei mellett. Azzal érvelnek, hogy a légiforgalmi szabályozások egyelőre meglehetősen mérsékeltek. Végtére is a vállalatoknak csak a kibocsátás 15 százaléka után kell fizetniük. A DB Research elemzői az egész iparágat tekintve 1,1 milliárd eurós többletköltséggel számolnak. Az Európai Bizottság becslése szerint az utasoknak egy interkontinentális repülésért mindössze 2-12 euróval kellene többet fizetniük. Ezzel szemben Kína szerint 47,5 dollárral kellene többet fizetni repülésenként.
spiegel.de / K. M.
A nyitókép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|