Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-12-24 14:01:00

Tizenkét euróval lehet drágább egy repülés

Új adó lép életbe januártól

Az Európai Bíróság döntése értelmében 2012 elejétől hatályba léphet az európai reptereket használó légitársaságokra vonatkozó szén-dioxid-adó.

Peking egyre növeli a nyomást az Európai Unión. A feltörekvő szuperhatalom ellenzi az európaiak klímavédelmi kezdeményezését, melynek értelmében azoknak a légitársaságoknak adót kellene fizetniük, amelyek az európai repülőtereket használják. Ezért Kína, aki megvárta az Európai Bíróság döntését, közvetve egy „kereskedelmi háborúval” fenyeget.

„Ez egy kereskedelmi akadály” – írta az állami Xinhua hírügynökség pénteken, amit a kínai kormány egyfajta hírnökként használ. Az adó „támadás az utasok és a nemzetközi légiközlekedési iparág ellen”. Emiatt „nagyon nehéz elkerülni egy kereskedelmi háborút”, ha a CO2-adó valóban hatályba lép 2012. január 1-jén. Kína ezenkívül megpróbál minden jogi eszközt kiaknázni a törvény ellen, várhatóan a Népköztársaság és más országok is fellebbeznek az ENSZ-nél a témában. Még ha a döntés nem is lesz kötelező Európa számára – a nyomást fokozottan növelheti.


A klímavédelem csak Európának fontos?

A CO2-kezdeményezéssel az Európai Unió csökkenteni akarja a légiközlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását, ami évről évre jelentősen nő, számításaik szerint a kibocsátás 1990 óta megduplázódott. Először a vállalatoknak csak a kibocsátás 15 százaléka után kell fizetniük, de később a kvóta növekedhet. Ezért tanúsítványokat kapnak, ami egy meghatározott mennyiségű szén-dioxid-kibocsátásra jogosít fel. Ha egy légitársaság kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, a maradékot értékesítheti a piacon. Ha több tanúsítványra van szüksége, a piacon kell megvennie.

Az EU-döntés az ipar heves ellenállását váltotta ki. A légi közlekedésben már most is óriási a kihasználatlan kapacitás, és ádáz árharc folyik, és az EU CO2-adójával a már most is keskeny árrés tovább csökkenhet.

Európa éppen akkor vezeti be ezt az intézkedést, amikor a világ amúgy is nagyon megosztott a klímavédelem kérdésében. A durbani klímakonferencián világossá vált, hogy csak néhány ország olyan elhivatott a klímavédelem kérdésében, mint Európa. Kína előtt már Amerika is ellenállást mutatott a CO2-adóval szemben. Hillary Clinton, amerikai külügyminiszter, csalódott az Európai Bíróság döntését illetően. Már a bírósági tárgyalások előtt bizonytalan „következményekkel” fenyegetőztek az adó miatt.

26 ország, köztük néhány olyan „nehézsúlyú”, mint Amerika, Kína, India és Oroszország, egyfajta „elutasító” koalíciót alkottak. Az indiai fővárosban, Új-Delhiben egy nyilatkozatot fogalmaztak meg a „tanúsítványkényszer” ellen.

De az EU kitart a tervei mellett. Azzal érvelnek, hogy a légiforgalmi szabályozások egyelőre meglehetősen mérsékeltek. Végtére is a vállalatoknak csak a kibocsátás 15 százaléka után kell fizetniük. A DB Research elemzői az egész iparágat tekintve 1,1 milliárd eurós többletköltséggel számolnak. Az Európai Bizottság becslése szerint az utasoknak egy interkontinentális repülésért mindössze 2-12 euróval kellene többet fizetniük. Ezzel szemben Kína szerint 47,5 dollárral kellene többet fizetni repülésenként.

 

spiegel.de / K. M.

 

A nyitókép innen.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Környezet, védelem
  • Szálló por, szmogriadó: mi történik Magyarország légterében?
  • A médiafogyasztás káros az egészségre
  • Szappannal mossák a tengert
  • Sárkány éve: szeméttömeg és szelleműzés
  • Lemond a vidékfejlesztési államtitkár
  • Végveszély az óceánokon: csökken a halak túlélési esélye
  • Orbán Viktor: a háború elkezdődött
  • Patkányméreg kerülhet az élelmiszerbe?
  • Nem kegyelmeztek a bennszülött kislánynak
  • Mi az a környezetvédő zene?

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.