Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-10-27 08:02:00

Privatizációs dossziék 2.: hazai ügy, osztrák házkutatás

Magas rangú magyar tisztviselőket vesztegettek meg

Az osztrák vasúti és politikai hatalmasságok viszálya is befolyásolhatta a MÁV Cargo botrányos privatizációját. Bécsben a Geuronet Bt. aránytalanul nagy sikerdíja miatt kezdtek vizsgálódni ez ügyben.

 


- 2008. januárjában az osztrák állami vasút (ÖBB) Rail Cargo Austria leányvállalata megvásárolta a MÁV Cargót 102,5 milliárd forintért.
- 2008. februárjában a bécsi Format hetilap nyilvánosságra hozta, hogy az osztrák vállalat tanácsadói szerződést kötött a magyar Geuronet Bt.-vel 7,1 millió euró értékben.
- 2008. márciusában a Nemzeti Nyomozó Iroda eljárást indított ismeretlen tettes ellen, befolyással üzérkedés ügyében. A magyar szerv tavaly ősszel jogsegélykérelemmel fordult az osztrák korrupcióellenes hatósághoz.
- 2010. októberében az osztrák nyomozók házkutatást folytattak több osztrák állami vasúti vezető, köztük Gustav Poschalko irodájában és lakásán is. A gyanú, hogy osztrák vasúti vezetők magyar politikusokat vesztegettek meg a MÁV Cargo megvásárlása ügyében. Lapinformációk szerint a magyar közlekedési minisztérium államtitkára kapta a pénzt, a közvetítő a Geuronet Bt. volt.
- 2010. októberében: Garamhegyi Ábel, a GKM korábbi államtitkára elismerte, hogy hivatalában fogadta az osztrák vasút vezetőit.
 
Ha a Rail Cargo Austria kétmilliárd forintos sikerdíja a Geuronet Bt. közreműködésével a minisztériumi vezetőhöz került, kinek adta tovább?

 

Nehéz elképzelni a MÁV mai helyzetét ismerők számára, de az Osztrák-Magyar Monarchia vasútja Európa legkorszerűbb hálózatai közé tartozott. A 20. század háborúi tönkretették, de azzal, hogy régiónk az EU tagjaként ismét egységes térséggé vált, lehetőség van rá, hogy ismét egyesüljön, ami valaha összetartozott. Közép-Európa vasúti piacán tér nyílt, ami megmozgatta néhány osztrák vasúti vezető fantáziáját. A vezetők közül kiemelkedik kiemelkedik Gustav Poschalko, aki - hosszú karrierje során - úgy járta végig hosszú karrierje folyamán a lépcsőfokokatgrádicsokat az osztrák államvasútnál, hogy mindvégig erős kapcsolatai maradtak a keleti szomszédokkal. Poschalko fiatal korában futballozott, és egy szerencsés véletlen során egy edzőmérkőzésen együtt játszhatott az Ausztriában edzőmérkőzést játszó Puskás Ferenccel, a labdarúgózsenivel. Talán ez az élmény is befolyásolta, amikor a fejébe vette, hogy újraépíti a Monarchia vasúti piacát. Az ezredforduló utáni évtized második felében elérkezettnek látta a pillanatot, hogy régi álmát megvalósítsa. Igyekezetét siker koronázta: 2008. január 2-án ünnepélyesen aláírhatta a MÁV Cargo (azóta Rail Cargo Hungaria) megvásárlásáról szóló szerződést.
Az akvizíció azonban nem járt szerencsével. Röviddel a szerződés aláírása után bírálat érte a vételárat, mert a 400 millió eurót - 102,5 milliárd forintot - túl soknak találták Bécsben. Az azóta végrehajtott beruházásokkal együtt összesen 700 millió euróba került az ÖBB-nek.
Ráadásul a vállalat megvétele után közvetlenül rázúdult a világ gazdaságaira a recesszió. Az ipari termelés, és ezzel párhuzamosan a szállítási igény is kevesebb, mint felére zsugorodott. A MÁV Cargo az új tulajdonosának évente tízmilliárdos nagyságrendű veszteséget okozott. Poschalko álma az erős és versenyképes közép-európai vasútról nem vált valóra.
Ráadásul a Cargo -üzletkötésre a korrupció-gyanú árnyéka is vetült. Bár sok interjúban igyekezett tisztázni, mind a mai napig nem világos, miért volt szükség a Geuronet Bt- sikerdíjas szerződésére. A vasúti vezető persze azt is kifejtette, hogy a MÁV Cargo birtoklása miért hasznos az ÖBB számára. Elsősorban azért, mert általa piacot vásárolt Ausztria a Balkán felé is, ami szerinte megkerülhetetlennek bizonyult. Az új leányvállalat egyre kevésbé vette igénybe a magyar vasút vontatási szolgáltatásait, helyette saját, korszerű mozdonyparkjának ad munkát. Kevesen beszélnek róla, de az osztrákok a Cargóval együtt vásároltak még vagy féltucatnyi magyar céget. Közülük a legértékesebb a Miskolc környéki vagongyár, de résztulajdonnal rendelkeznek egy sor logisztikai szolgáltatóban is, például BILK-ben. Az Állami Számvevőszék azért bírálta a privatizációt, mert szerintük az aláírt szerződés a MÁV Zrt. számára indokolatlan kötelezettségeket tartalmaz.
A legkínosabb azonban az osztrák vasúti vezetés számára a Geuronet-féle korrupciós ügy.
A napokban robbant a bomba, hiszen Bécsben önálló vizsgálatot indított az osztrák korrupcióellenes ügyészség a - magyar társszervek jogsegély-kérelme nyomán - a volt MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban a magyar társszervek jogsegély-kérelme nyomán. A hatóság megvesztegetés és hűtlen kezelés gyanújával nyomoz az egykori MÁV Cargo 2008-as privatizációjával kapcsolatban. A gyanú szerint egy közvetítő cég bekapcsolásával magas rangú magyar tisztségviselőket vesztegettek meg. Eközben az osztrák korrupcióellenes ügyészség házkutatásokat tartott az ÖBB több vezetőjénél, köztük Poschalkónál. Az ügy beláthatatlan következményekkel járhat több, az ezidáig köztiszteletben álló megbecsülésnek örvendő vezető számára, különösen azért, mert a fejlemények azt mutatják, hogy a háttérben az osztrák vasúti és politikai hatalmasságok viszálya állhat.

Vashegyi András

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Ne lopj
  • A bíróság szerint hazudott Budai Gyula és a Fidesz
  • A tudósok nem merik vizsgálni Schmitt Pál doktoriját
  • Plágiumgyanú: Kiáll Schmitt mellett a NOB
  • Nem kegyelmeztek a bennszülött kislánynak
  • Miss Robin Hood: szeretetből rabolt
  • A falu szolgáltatja a voksokat, a város a pénzt?
  • Újabb milliók vándoroltak jutalomként a zsebekbe
  • Egymillió dollárossal akart fizetni
  • Korrupcióba keveredett a Magyar Telekom?
  • Visszaélések ezrei a szociális lakások körül

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.