- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2011-06-09 13:04:00 Profilidegenségre hivatkozik az uniós biztosAz EU leszedetné a magyar abortuszellenes plakátokatAkár százmilliós büntetésre is számíthat Magyarország, ha nem gyűjti be haladéktalanul az abortuszellenes plakátokat – tudta meg a mindennapi.hu.Nincs összhangban az Európai Unió Progress-programjának szabályaival az abból anyagilag támogatott magyarországi abortuszellenes kampány − közölte Viviane Reding igazságügyi EU-biztos június 8-án Strasbourgban. Reding az Európai Parlamentben az új magyar alkotmányról folytatott vitában beszélt a témáról. Az unió felszólította Magyarországot, hogy állítsa le a kampányt, és vonja be az összes elkészített posztert. Az EU-biztos hangsúlyozta, hogy Brüsszel fellép, ha jogellenes magatartást tapasztal, és kilátásába helyezte, hogy visszakövetelik a megítélt támogatási összeget.
A mindennapi.hu úgy tudja, az Egyensúly a családban, egyensúly a munkában címet viselő, alig egy hónapja útjára indított kampányra összesen 110 millió forintot nyert egy reklámcég. Ennek 80 százaléka uniós támogatás, vagyis csaknem százmilliót kellene visszafizetnie a nyertesnek és a tendert koordináló szociális ügyekért felelős államtitkárságnak, ha az uniós felszólítás ellenére nem gyűjtik be az inkriminált plakátokat. Meg nem erősített értesüléseink szerint a kormányzati illetékesek – Soltész Miklós államtitkár vezetésével – előbb Brüsszelben kívánják érveikkel meggyőzni a kampány kritikusait, a további lépéseket csak azután mérlegelik. Az alapvetően a családalapításra ösztönző − az abortuszellenes plakátot is magába foglaló − országos akciót az unió közösségi foglalkoztatási és társadalmi szolidaritási ügyeket támogató Progress-programjának a segítségével valósították meg, tehát elmondható, hogy a magyar kampány kissé profilidegenre sikeredett. Felvetődik a kérdés, hogy vajon a nyertes cég pályázati anyagát megküldték-e a brüsszeli szakértőknek, egyáltalán szükség volt-e az uniós rábólintásra, vagy nem. A szociális államtitkárságon érdeklődtünk többek között arról, hogy mi volt a kampány fő célja, az abortuszok számának a visszaszorítása vagy az örökbeadások ösztönzése, kik tartoznak az akció célcsoportjába, illetve más EU-tagállamban volt-e hasonló kampány, és az milyen eredményt hozott. Kérdéseinkre később ígértek választ.
Alig néhány hete kerültek ki a metróba, a közterekre a Szociális, Család- és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárság kampányplakátjai: „Azt is megértem, ha nem vagy még kész rám, de inkább adj örökbe, hadd éljek!” A médiafelületen kis betűkkel olvasható, hogy miközben Magyarországon évente több ezer abortusz történik, hazánkban másfél ezren várnak örökbe fogadható gyerekre. Az Országgyűlés emberi jogi bizottságának fideszes tagja az abortuszellenes kampány kapcsán portálunknak korábban elmondta: az elgondolkodtatás fontos, mivel nagyon sokan a családtervezés egyik módszerének tartják az abortuszt. Ékes Ilona hangsúlyozta: a plakáton egy élő magzat látható, és remélhetőleg ez a kép nemcsak a nőket fogja elgondolkodtatni, hanem a férfiakat is, hiszen az ő szerepük sem elhanyagolható. Jó lenne, ha a párok közösen hoznának egy ilyen fontos döntést, hiszen a felelősség nem csak a nőké. Ma Magyarországon minden harmadik magzatot elvetetik, és minden ötödik pár meddő; ezen az egyensúlytalanságon próbál változtatni a kabinet. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az abortuszon kívül más út és mód is van arra, hogy nehézségeikre megoldást találjanak. Az örökbeadás egy a lehetséges utak közül a politikus szerint.
Ékes Ilona nem osztja az LMP és több civil jogvédő szervezet véleményét, miszerint a plakát tovább mélyíti az abortuszon gondolkodó nők bűntudatát, és még ellentétes hatása is lehet a kampánynak. Ékes Ilona szerint a bűntudatot a bűn mélyíti, nem a plakát. Sokkal nagyobb gondnak érzi, hogy sokszor az abortuszt egy foghúzás kellemetlenségeivel azonosítják. A bagatellizálás nem oldja meg a problémákat, nem enyhíti az akár egész életre kiható fájdalmakat. Az abortusz veszteségét feldolgozni, a gyászmunkát elvégezni lehet, de meg nem történtté tenni nem. Az akció reményei szerint több lesz egy kampánynál: gondolatébresztő, vitaindító. A plakáton szereplő „Inkább adj örökbe!” felszólítást többen béranyaságra való ösztönzésként értelmezik, aminek minden típusát tiltják itthon. A politikus válaszában hangsúlyozta: nagyon komoly etikai kérdéseket vet fel a béranyaság, dajkaanyaság, a plakáton szereplő felszólítás nem arra vonatkozik, arra nem buzdít senkit, a törvény is tiltja, sőt börtönbüntetéssel sújthatja. Furcsállotta, hogy az említett mondatból hogyan asszociál valaki pénzszerzésre irányuló ösztönzésre. A plakátból egyértelműen kiderül, hogy azokról az esetekről van szó, amikor az újszülött alkalmatlan időpontban érkezne. Szigeti Ildikó
|
Hírsor
A hét java
|
|