Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-03-21 20:56:00

A fiatalok „kommunikációs koktélt” alkalmaznak

A nők atívabbbak a neten, de kutya se kíváncsi a MySpace-re

A közösségi oldalakon a nők jelentősen aktívabbak, mint a férfiak. Az új hálózatok szerepéről és hátteréről Z. Karvalics László internetkutatót kérdeztük.

A Facebookban vagy az iWiW-ben rejlő lehetőségek zömét a fiatalok aknázzák ki: a 18−24 évesek közel fele gyakrabban használja ezeket a portálokat üzenetküldésre és -váltásra, mint e-mail fiókját, és ugyancsak közel fele szívesen telepít kisalkalmazásokat, illetve lép be különböző csoportokba − derül ki a KutatóCentrum és a Marketing&Média napokban közzétett tanulmányából.

A tematikus portáloké a jövő

Z. Karvalics László internetkutató szerint a közösségi portál a lehető legkönnyebben tesz láthatóvá és fenntarthatóvá egy személyes kapcsolati hálózatot. A hálón összehangolják a közös ügyeiket, optimalizálják döntéseiket. A szakértő úgy véli, a fiataloknak elementáris az igényük a kapcsolati háló fenntartására, s rendkívül gyorsan fedezik fel és sajátítják el a nekik fontos alkalmazásokat, ezért jellemzően nem egy-egy portál teljes skáláját használják, inkább egy nagyon hatékony „kommunikációs koktélt” alkalmaznak az interneten, s ha valamelyik funkciót hatékonynak találják, azonnal magukhoz rendelik. Ma már e-mailben jellemzően csak a nagyobb fájlokat tartalmazó üzeneteket továbbítják, míg gyors, kétszemélyes üzenetváltásra gyakran a Skype-ot, a fényképek közzétételéhez pedig a népszerű fotómegosztók valamelyikét használják.

A KutatóCentrum által vizsgált oldalak közül a legnagyobb inaktív tagsággal a Myspace rendelkezik, a tagok 70 százaléka nem látogatja a portált, de a Twitter és a MyVIP felhasználóinak a fele is inaktív. Az iWiW-tagoknak azonban több mint a 85 százaléka aktív, a Facebook esetében pedig ez a szám közel 90 százalék. Üzleti célokra azonban – hirdetésre, marketingüzenetekre – elenyészően kevesen (4%) használják a közösségi médiát, s a fiatalabb korosztály, a 18−34 évesek közel fele nyilatkozott úgy, hogy nem is figyeli a reklámokat ezen oldalakon.

Kisebb, zártabb csoportok felé

A közösségi oldalak forgalombővülése mellett a website-okon elérhető alkalmazások köre is folyamatosan bővül, integrálva eddig más felületekhez kötött funkciókat. A szakértő szerint ez csak kezdeti és átmeneti előny, valójában az újabb és újabb alkalmazások hosszú távon nem növelik a közösségi háló erejét: ha az olyan univerzális közösségi portálok, mint a Facebook, rohamtempóban folytatják a különböző újabb funkciók és alkalmazások integrálását, az hosszú távon akár a bukásukhoz is vezethet.

Az univerzális, teljes közösségi kapcsolatokat átfogó oldalak mellett a jövő ugyanis a speciális, zártkörű, korlátozott tematikájú közösségi portáloké lehet, ahol nem léphet érintkezésbe mindenki mindenkivel, de ahol különböző korosztályok vagy közösségek bizonyos kérdésekről értekezhetnek egymással. S a virtuális kapcsolatokban is megjelenik majd − ahogyan az élet egyéb területein jelen van −, hogy az emberek nem egy nagy közösséghez, hanem több kis közösséghez tartoznak, és az egyes csoportok megteremtik a maguk számára legkedvezőbb érintkezési felületet.

A nők jóval aktívabbak

A nők kevésbé kerülik a reklámokat, ugyanakkor jóval aktívabbak, mint a férfiak. Amíg a közösségi oldalakat a nők 60 százaléka naponta használja informálódásra és kapcsolattartásra, addig a férfiaknak csak a fele teszi ezt. A nők ráadásul gyakrabban lépnek be a különféle csoportokba, és próbálnak ki kisalkalmazásokat.

Bármilyen közösségi témát vizsgálva megállapítható, hogy a nők dominánsabbak a kommunikációs kapcsolatok fenntartásában − ezt a hálózatkutatók előtt már a pletykakutatók is elemezték. S mert mindig is a nők menedzselték a közösségüket, akár a szomszédságról, akár tágabb kapcsolatokról beszélünk, nem meglepő, hogy a virtuális közösségek életében is meghatározó a szerepük – jegyzi meg a kutató.

Elemzők szerint a tagok nárcisztikus hajlama a közösségi portálokon a felszínre kerül, a nők szívesen raknak fel magukról idealizált képeket, sorolják fel kedvenceiket, míg a férfiak inkább a gondolataikat, markáns véleményüket teszik közzé. Minden közösségi portál lehetőséget ad arra, hogy tagjai önmagukról egyfajta idealizált képet sugalljanak – vallja a szakértő.
 

Szabó Edit

Így bukik a magyar iWiW…
”Amióta fent vagyok a Facebookon, sokkal többen kívánnak boldog születésnapot, és mivel kapja a figyelmeztető rendszerüzenetet, azóta a párom sem felejti el … − mondja a 29 éves Karola. − Az unokahúgom gyakran küldd nekem különböző képeket és baráti szívecskéket, ezek nagyon kedves dolgok, de a játékfelkéréseket például már nem szoktam elfogadni, kedvem és időm sincs rá. Annál jobban érdekelnek viszont az ismerősök új fotói, mert nagyon jó a rég nem látott barátok életébe így egy picit belelátni. A recepteket is szeretem olvasgatni, amit a barátnőim rendszeresen feltöltenek, így már egy kis főzőklub is kialakult a sok receptmegosztással. Most már csak a Facebookot szoktam látogatni, majdnem mindennap. Az iWiWen még régen regisztráltam, de amióta megújult, már nem nagyon megyek fel rá, mert lusta vagyok újra megkeresni, mit hol találok, ráadásul ugyanazokkal az ismerősökkel a Facebookon is találkozhatok.” 
 
Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.