Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Szubjektív
2011-07-02 10:00:00

Két nap alatt ötvenkilencezren követik a pápát!

A Twitteren uralkodó közvetlenséghez például a nem túl markáns név (vatican_va_en) helyett jobban illene, mondjuk, a „thepope”, amiről mindenki tudná, kihez is tartozik.

XVI. Benedek az első igazi multimédiás vatikáni honlap, a News.va elindításának alkalmából maga is beüzemelte a 2010 márciusa óta létező, ám mindeddig parlagon heverő Twitter-oldalát − adtuk hírül két napja. A tartalom egyelőre nem tűnik izgalmasnak, a pápa követőinek a száma mégis villámgyorsan felszökött 59 ezerre.


A bombahír oka

A mikrobloggal kapcsolatban azért ne legyenek illúzióink: a legtöbb közéleti személyéhez hasonlóan egy ezzel megbízott kommunikációs alkalmazott működteti, az oldalon pedig elsősorban a katolikus egyházfő programjairól, aktuális állásfoglalásairól lehet értesülni, majd továbbkattintani az adott hírre.

A pápaság a médiában rendszerint egy konzervatív intézményként szerepel, ezért válthatott ki nagy visszhangot, hogy az egyházfő felvállalja a jelenlegi legkorszerűbb kommunikációs fórumon való megjelenést. A lépés persze nem volt előzmények nélküli – gondoljunk csak a közösségi oldalakra adott pápai áldásra –, mégis: a média kapva kapott a tradíció és a modernség egyidejű megnyilvánulásán.

A sikerhez persze az is kellett, hogy a pápai twitterezés köré a Vatikán imázsának modernizálásáért felelős szakemberek egy jól felépített médiaakciót szervezzenek. XVI. Benedek ugyanis nem a vatikáni kertek csendes magányában kezdte el a „csiripelést”, hanem a kamerák kereszttüzében, ráadásul a bíborosok nem egy régimódi asztali gépet, hanem napjaink legmenőbb számítástechnikai eszközét, az iPad táblagépet tették a pápa elé – ügyesen újabb témát szolgáltatva az arra fogékony médiának.

Thaddeus Jones, az esemény koordinátora, a Társadalmi Kommunikációért Felelős Pápai Tanács tagja hangsúlyozta, hogy a 84 éves egyházfő saját kezűleg küldte el üdvözlő üzenetét, és „az új technológia lenyűgözte őt”. Jones szerint a pápa felismerte, hogy „bár ez egy könnyed esemény, mégis nagy jelentőséggel bír, hiszen egy új kommunikáció kezdetét jelzi”.

A pápa iPadon ismerkedik Twitter-oldalával:
http://www.youtube.com/watch?v=tC8s44MRGVA

 

XVI. Benedek persze egy sikeres médiaakcióval önmagában még nem fogja meghódítani a webkettes médiát, pedig a katolikus egyháznak is nyilvánvaló, hogy a Twitter útján elképesztően sok embert lehet megszólítani. Egy-egy markáns üzenet, kép vagy videó nemcsak a közvetlen követőkhöz, hanem az újraközlések által akár mind a 200 millió felhasználóhoz is eljuthat. A Twitter ráadásul ma is hihetetlen dinamikusan fejlődik – a statisztikák szerint minden héten mintegy félmillió új profil születik –, a mikroblog segítségével az egyházaknak eddig nehezen elérhető emberek sokasága került egy-két kattintásnyi közelségbe. A szakemberek természetesen azzal is tisztában vannak, hogy a Twitter nem varázsszer, és egy rosszul kezelt katolikus oldal sokkal könnyebben válik támadási felületté, mint a térítés eszközévé.

Az egymást követő bejegyzések elemzésén keresztül a The Telegraph is arra a következtetésre jutott, hogy a Vatikánnak lenne még mit csiszolnia a Twitter-oldalon. A Twitteren uralkodó közvetlenséghez például a nem túl markáns név (vatican_va_en) helyett jobban illene, mondjuk, a „thepope”, amiről mindenki tudná, kihez is tartozik. Apró szépséghiba, hogy ezt a nevet már birtokolja valaki, de XVI. Benedeknek nyilván nem lenne túl nehéz meggyőznie a „névbitorlót” arról, hogy ez a név neki járna. A kritika szerint szintén a közvetlenséget szolgálná, ha a blog felső sarkában látható Szent Péter-szobor helyett egy személyesebb profilképet illesztenének be.


Van még mit fejlődni…

A Twitter-sikerhez a Vatikánnak azt is meg kellene tanulnia, hogy az internet már rég túllépett az egyirányú kommunikáción: a mikroblogok legalább annyira szolgálják az informálódást és a befogadást, mint a közlést, ezért tanácsos lenne, ha a pápa nemcsak gyűjtené a követőket, hanem maga is böngészni kezdené a katolikus egyház számára érdekes és értékes oldalakat. Ha például felvenné a kapcsolatai közé a dalai lámát – netán egy üdvözlő bejegyzés kíséretében –, az óriási pozitív visszhangot váltana ki a világsajtóban.

A profil megfelelő kialakításánál is fontosabb a Twitter-oldal folyamatos használata és érdekes tartalommal való megtöltése. A bejegyzésekben túl kellene lépni a hivatalos hangnemen, a Twitterhez jobban illő, informálisabb hangvételt megütve. Az is általános tapasztalat, hogy egy mikroblogon az emberek az amúgy is könnyen elérhető hírek helyett inkább a személyesebb benyomásokra és véleményekre kíváncsiak. Ezen igény ízléses kielégítése nem lenne lehetetlen: egy-egy film, könyv vagy zenemű méltatása – vagy éppen elítélése – mennyivel hatásosabb lenne a pápa mikroblogján prezentálva, mint egy hivatalos kommünikében!

A Twitter szabadsága persze azt is jelenti, hogy a felhasználó dönti el, mennyire kívánja kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. Mint tudjuk, XVI. Benedek igen kritikusan áll a modern médiában rejlő visszásságokhoz, ezért nem lennénk meglepve, ha a neve alatt működtetett oldal nem formabontó újdonságokat hozna, hanem csak a hírszolgáltatás újabb csatornáját jelentené.


Az Eleai Vendég

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.