- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Szubjektív
2011-11-03 08:30:00 Csak egy igaz vallás van?Azt gondolhatjuk, hogy egyik vallás sem igaz; ám azt állítani, hogy minden vallás igaz, logikai képtelenség.Ravi Zacharias, a világ egyik legbefolyásosabb keresztény szónoka, gyakran elmeséli a következő történetet, amikor kérdőre vonják, miért emeli a keresztény igazságot a többi fölé. Hát nem minden hit egyformán értékes? A vallások nem különféle utak ugyanarra a hegyre? Nem arrogáns a keresztények részéről, hogy azt gondolják, csak nekik van igazuk?
A történet kimondottan bájosan indul: egy amerikai egyetemen tartott előadása előtt, a helyi filozófiaprofesszorok egyike megszólította, és arra kérte, egy bizonyos hindu irányzat ellen beszéljen: fejtse ki, miért utasítja el ennek az „X” vallásnak a tanait. Az amerikai professzor, aki ennek az „X" vallásnak volt a követője, azt is megígérte, hogy diákjai a hallgatóság soraiból majd ízekre szaggatják Ravit a kérdéseikkel.
A filozófus az ebédnél kifejtette, hogy kétféle logika létezik: az egyik az ellent-nem-mondás törvényére épül, vagyis arra az alapigazságra, hogy ha valami igaz, annak az ellentettje nem lehet igaz. X és nem-X egyszerre, egy időben nem lehetnek igazak. Ez a „vagy-vagy” dogmája, amely a magát hindunak valló amerikai professzor szerint nem más, mint a nyugati ember szűklátókörű gondolkodásmódja. Ám a keletiek ennél szélesebb látókörrel rendelkeznek, egyfajta dialektikában gondolkodnak, vagyis számukra az igazság inkluzív, befogadó és toleráns – fejtette ki az amerikai az általa is vallott „mind-mind” filozófiát. A professzor rosszallását fejezte ki, hogy Mr. Zacharias a „vagy-vagy” kirekesztő logika alapján támasztotta alá a kereszténységet, amelynek tükrében a keleti „X" vallás természetesen valószínűtlennek tűnik. Ám ez mindössze a nyugati fajta gondolkodás eredménye, és nem tisztességes, hogy a keleti tanokat nem a saját inkluzívfajta gondolati rendszerükben értékeljük.
A filozófus még hozzá sem nyúlt az ebédjéhez, ott állt előtte a kihűlt étel, úgy magyarázott, míg Ravi már el is költötte, amit rendelt. Mikor a professzor befejezte, és végre kézbe vette az evőeszközt, Mr. Zacharias megkérdezte: „Tehát, ön azt mondja nekem, hogy vagy a „mind-mind” rendszerben értékeljem a keleti tanokat, vagy semmilyenben? Jól értem: vagy a „mind-mind”, vagy a semmi?” A professzor megállt az első falat közben, és elképedve csak ennyit mondott: A „vagy-vagy” végül itt is előkerül, ha jól látom.
Ennyi a történet, és most pár szó a tanulságról. A professzor, érvelésében, még a keleti „mind-mind” filozófia alátámasztására is a „vagy-vagy” logikát volt kénytelen alkalmazni, és meghökkent, amikor erre rádöbbent. Vagyis, az ellent-nem-mondás törvényének nem a keleti és a nyugati emberekhez van köze, hanem a valósághoz. Bizonyos dolgok fekete-fehérek: például a fekete és a fehér színek, vagy a szorzótábla, vagy Isten létezésének kérdése is. Ha ezekben a kérdésekben több választ is megengedünk, az nem azt jelenti, hogy jó fejek és toleránsak vagyunk, hanem azt, hogy az igazság nem érdekel minket. Szerdahelyi Miklós A nyitókép innen
|
Hírsor
A hét java
|
|