- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Sport
2012-01-03 06:00:00 A szurkolók bojkottja is kellett ahhoz, hogy a Fradi-címer ismét a klubé legyenMennyit érnek a marketingjogok a magyar fociban?Majd tízéves történet végére került pont a 2012-es év első napján, Kubatov Gábor bejelentette, hogy az FTC visszaszerezte a klub marketingjogait. De mennyit is érnek ezek a jogok Magyarországon?„Január elsejétől visszakerülnek a marketingjogok a Ferencvárosi Torna Clubhoz, ezáltal kizárólag csak mi kezeljük a honlapunkat, logónkat, Facebook-profilunkat" – jelentette be saját Facebook profilján Kubatov Gábor, az FTC elnöke. Ezzel a 2003, azaz Várszegi kiszállása óta húzódó ügy véget ért, méghozzá a klub számára pozitívan. A tranzakció részleteiről, azaz az árról nem beszélnek a felek, így – kissé elrugaszkodva a konkrét történettől – azt próbáljuk meg körüljárni, hogy mennyit is érnek Magyarországon az úgynevezett kereskedelmi és marketingjogok egy focicsapatnál.
Mindjárt meg is jegyezhetjük, hogy a futballbiznisz olyan szegmenséről van szó, amely felénk – sok más dologhoz hasonlóan – nem igazán működik. A csapatok költségvetésében elenyésző tényező, a mez és ajándéktárgy eladásokból, illetve egyéb klubcímerrel ellátott termékek értékesítéséből származó bevétel. A Fradi a kevés kivételek egyike, hiszen még mindig az ország legnépszerűbb klubjáról van szó. Ráadásul a zöld-fehéreknél speciális helyzetről beszélhettünk, hiszen a mez- és ajándéktárgy-eladásokból nem részesült Várszegi Gábor, ám így jelentős tételről beszélhetünk. Fradi-sör, Fradi-whisky, illetve a kiadványok, no meg a honlap, ami önmagában is jelentős tétel. Amikor korábban árról esett szó, 1.8 milliárd forint hangzott el, nem valószínű, hogy a Fradi most ennyit fizetett volna.
Az emberek ugyanis pontosan tudták, hogy a bevétel nem a csapaté, ezért például országos bojkottot hirdettek a Fradi-sör fogyasztása ellen. A klubnál a honlapot is „csökkentett üzemmódban" használták, azaz működött, de csak annyi információval, amely feltétlenül szükséges volt. A nagy bejelentéseket azonban rendre Kubatov Gábor Facebook-oldalán tették meg. S kiderült, hogy az elnök jól taktikázott, hiszen több mint nyolc év után eljutottak a megállapodásig. Ezután pedig szárnyalhat majd a Fradi-sör, s ha illuzórikusnak is tűnhet az évi 50-60 millió üveg (doboz) forgalom, s az ebből származó 5-600 milliós haszon, azért tízmilliós nagyságrendű pluszbevétettel kalkulálhat a klub, s ez csak nőhet, ha a csapat a hagyományoknak megfelelően teljesít. S mindez a mezeladásokkal, az ajándéktárgyakkal együtt akár százmilliós bevételt is jelenthet az FTC-nek éves szinten.
A Fradin kívül nem sok csapat akad ma Magyarországon, ahol működik az üzletnek ez a formája. Újpesten szerény plusszal zár az ajándékbolt, főként a két kelet-magyarországi bázis, Debrecen és Diósgyőr, ahol érdemes ezzel foglalkozni. A Lokinál hosszú évek munkájába telt, amíg kialakították a megfelelő értékesítési formákat, s mára a város egyik nagy bevásárlóközpontjában működő DVSC-boltban valóban olyanok a körülmények, amelyek egy BL-szereplő csapathoz méltók. A DVTK-nál nemrég nyílt meg a shop, s még a klub vezetőit is meglepte a szurkolói roham. A diósgyőri futball-láz egyenes következményeként szépen fogynak a mezek, bögrék, sálak. Ez főként annak függvényében eredmény, hogy Magyarországon közel sem akkora a fizetőképes kereslet, mint Nyugat-Európában. Eleve jóval szerényebb a nézőszám, s ráadásul az embereknek is kevesebb a pénze. De valahol el kell kezdeni, mert a komoly üzlethez mindez szervesen hozzátartozik.
Nyitókép: fradishop.wordpress.com
|
Hírsor
A hét java
|
|