- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2010-12-20 06:10:00 Szabadíts meg a gonosztól!Ördögűzés a mozibanAkit megszállt az ördög, azon csak a hit ereje segíthet -- ez az exorcista mozik krédója. A keresztény etikához közel álló horror-vonulaton belül az ördögűzős opusok kifejezetten katolikus darabok.Noha a sátán és más pogány démonok alakja már a mozgókép születésekor foglalkoztatta a filmeseket, az ördögűzés tematikája csak a hetvenes évek elején indította be igazán az alkotói fantáziát. Hogy az exorcizmus filmes térnyerésének van-e bármi köze a II. Vatikáni Zsinat ökumenikus nyitásához, kérdés -- mindenesetre az ördögűzős filmek rendre a katolikus dogmatika felől közelítenek. A katolikus lexikon szerint az exorcizmus: az ördög hatalmának megtörése. Tágabb értelemben a szentségekhez tartozó imádság, mellyel az Egyház helyeket, tárgyakat szabadít ki a gonosz lelkek hatása alól (ilyen például a házszentelés); szorosabb értelemben a megszállottság megszüntetése, kiszabadítás az ördög hatalmából.
A szerelemről és más démonokról
Az efféle alkotásokban az exorcizmus leginkább a terror eszköze, vagy éppenséggel -- mint a Márquez-feldolgozásban -- olyan történelmi korszak gyógymódja, amelyben egy ma már egyszerűen diagnosztizálható betegség fizikai tüneteit a sátán jelenlétének tulajdonították. Pazuzu A horrorfilmekben általában a Rituale Romanum szerint zajlik a megtisztítás -- a sort elindító, William Peter Blatty regényéből készült Az ördögűző (William Friedkin, 1973) című filmben Merrin atya Jézus Krisztus nevében parancsolja az ördögnek, hogy hagyja el a tizenkét éves Regan testét. Horrorról lévén szó mégsem a szent imák, a szenteltvíz és a krisztusi parancs segítenek a fiatal lánynak: miután Merrin atya szívrohamot kap a szertartás közben, az exorcizmusban járatlan, az ördög által több alkalommal megkísértett fiatal pap eléri, hogy a lányt kínzó gonosz átvándoroljon az ő testébe, és utolsó erejével, szabad akaratából, kiveti magát az ablakon (nyitóképünkön a film egyik emblematikus jelenete).
Ördögűzés Emily Rose üdvéért
Nők túlsúlyban Filmtörténeti szempontból azonban leginkább az a szembetűnő, hogy az exorcizmussal foglalkozó alkotások megszállottjai többnyire nők, mintha az alkotók mereven ragaszkodnának a bibliai ősbűnhöz, a kígyó alakjába bújt Sátánhoz és Éva “elgyengüléséhez”. Kivétel az amerikai George A. Romero Martin (1978) című filmje. A zombikirályként emlegetett rendező ebben az alkotásában nem csupán a vámpír figurájának misztifikálásával szakít, de egy röpke epizódban a múltba taszítja az ördögűzés gyakorlatát. A film főhősére, a zavarodott, magát vámpírnak tartó, tulajdonképpen szexuális ragadozó Martinra a vámpírvadász szerepében tetszelgő nagybátyja egy alkalommal ördögűzést kér egy fiatal katolikus paptól. Az atya (akit maga a rendező alakít) egy idősebb kollégát javasol maga helyett, kifejezésre juttatva abbéli meggyőződését, hogy az emberbe költözött összes démonok és az exorcizmus gyakorlata a modern kor hite szerint puszta anakronizmus.
|
Hírsor
A hét java
|
|