Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2011-08-25 21:07:00

Az ítélet ítélt

Mit tud az atya a templomban talált lopott Rembrandtról?

A kaliforniai hotelből eltűnt Rembrandt-grafika egy los angeles-i episzkopális templom lelkészi hivatalában bukkant fel. A múlt héten történt eset óta nyomoz az atya, a művészettörténészek és a rendőrség.

A los angeles-i Encino városrészben található Szent Miklós episzkopális templom segédlelkésze a minap egy bekeretezett új képet vett észre főnöke szobájának falán. Első pillantásra úgy tűnt, valamelyik egyháztag adományáról van szó. De amikor közelebbről megszemlélte a grafikát, rájött, hogy nem először látja. Biztos volt benne, hogy Rembrandt 1655-ben készült, Az ítélet című ceruza- és tintarajza van előtte, ami számtalanszor szerepelt a hírekben az elmúlt két napban, amióta a marina del rey-i Ritz-Carlton hotelből ellopták.

A hatóságok órákon belül megerősítették, hogy a kép valóban az az eltűnt Rembrandt, amit égre-földre kerestek. A nyomozók megkönnyebbültek, hogy megkerült a műalkotás, de meglepődtek, hogy az elsőre oly jól szervezettnek tűnt lopás azzal végződött, hogy valaki beosont egy elővárosi templomba, és otthagyta a több, mint 250 ezer dollár (kb. 47 millió forint) értékű képet.
 


A Szent Miklós episzkopális templom. Kép innen.

A templom lelkésze, Michael Cooper atya nem tudja, hogy neki szánták-e a képet, és a nyomozókhoz hasonlóan ő sem érti, hogyan került a templomba. „Ez egy templom, a megbékélés helye” – mondja Cooper, aki korábban seriffhelyettesként szolgált Los Angeles megyében, most pedig önkéntes lelkészként dolgozik a los angeles-i rendőrségen. Cooper vallási könyvekkel teli, impozáns fabútorokkal berendezett irodája egy bungalószerű építményben található a főtemplom mellett. Azt mondja, valaki besurranhatott, amikor segédlelkésze néhány percre elhagyta az épületet. „Az ajtó tárva-nyitva volt – meséli, – előfordulhatott, hogy valaki, aki elhaladt itt, észrevette a fényt.”


Pánikba esett tolvajok

A nyomozók szerint a tolvajok pánikba eshettek, amikor szembesültek azzal, hogy mekkora port ver fel az ügy, és úgy döntöttek, megszabadulnak a Rembrandttól. A rendőrség megvizsgálta a hotel biztonsági kamerájának felvételeit, és azt reméli, hogy ennek alapján el tudja majd készíteni a gyanúsított fantomképét, de a templomban nem készült videófelvétel, így annak megállapítására, hogy ki hagyta ott a képet, ujjlenyomatokat keresnek.
 


Az ítélet leginkább vázlat. Kép innen.

A 28x15 centis kép a san franciscó-i Linearis Institute nevű művészeti cég tulajdona, potenciális vásárlók számára állították ki szombat éjjel az elegáns marina del rey-i szállodában. Az illetékes seriff hivatala szerint a műalkotás este fél 11 felé tűnt el. A kiállítás kurátora elmondta a hatóságoknak, hogy egy időre elvonták a figyelmét: hosszasan beszélgetett a művészetről a hotel egyik vendégével. Ez idő alatt háttal állt a képnek, melyet egy állványon állítottak ki. Mire megfordult, a rajz már nem volt a helyén.

Művészeti szakértők úgy nyilatkoztak, hogy az elkövetők gyakran szabadulnak meg minden teketória nélkül lopott festményektől, ha túlságosan felforrósodik körülöttük a levegő. Anthony Amore, a Stealing Rembrandts (Lopott Rembrandtok) című könyv egyik szerzője, a bostoni Isabella Stewart Gardner Múzeum vezető nyomozója szerint még a legjobban kitervelt bulik esetében sem ritka, hogy a tolvajok pánikba esnek, és megszabadulnak az eltulajdonított műtárgytól, amikor rájönnek, mekkora nyilvánosságot kapott az eset. „Egy kicsit sem lepett meg, amikor megtudtam, hogyan lett meg a kép” – teszi hozzá a Los Angeles Times-nak.


Rembrandt a koktélbárban, virágos takaró alatt

Más lopott Rembrandtok is bukkantak már fel szokatlan helyeken: a cincinnati Taft Múzeumból eltulajdonított Idős nő portréjára (Portrait of an Elderly Woman) például egy városszéli koktélbárban, egy virágos takaró alatt leltek. A Jacob de Gheyn portréja című festményt eddig négyszer lopták el a londoni Dulwich Képtárból, és többek között egy londoni parkban és egy müncheni vasútállomáson találtak rá – meséli Amore szerzőtársa, Tom Mashberg.
 


Cooper atya kidolgozott egy teóriát. Kép innen.

„Lopott Rembrandtot csak nagyon szűk piacon lehet elpasszolni. Az értékes műtárgyakra utazó tetteseknek általában konkrét céljuk van: vagy egy műgyűjtőnek dolgoznak, vagy saját gyűjteményüket akarják gazdagítani.” – mondja Stevan P. Layne, a denveri székhelyű, International Foundation for Cultural Protection nevű, műkincsek és kulturális javak megóvására létesített alapítvány alapító-igazgatója, hozzátéve, hogy saját kutatásaik szerint az műtárgylopási esetek 90 százalékában az elkövetőket valamilyen bennfentes – egy jelenlegi vagy volt alkalmazott – segíti. Cooper atyának saját elmélete van arról, hogyan kerülhetett hozzájuk a kép. „A tett talán már erkölcsileg túl sok volt a tolvajnak… Végtére is a rajzot, melynek címe: Az ítélet, egy templomban hagyták ott” – véli.


mi

A nyitókép innen.
 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.