- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-11-11 20:00:00 A szent volt az utolsó jelentős ünnepelt az egyházi évbenMárton-nap: miért pont liba?Ma üljük Márton, a Pannóniában született, tours-i püspökként elhunyt 4. századi szent ünnepét. Libát tolunk ilyenkor a sütőbe, mi mást. De miért is? És mióta?Induljunk ki abból, hogy a két világháború között a derék szárnyas már nélkülözhetetlen szereplője volt a november 11- i lakomáknak. A korszak gasztronómiájának egyik legnagyobb krónikása, Ínyesmester, azaz Magyar Elek ugyanis számos kiadást megélt szakácskönyvének 1939-es kiadásában a hagyományos napok hagyományos fogásairól szólva nem mulasztja el megjegyezni, ajánlatos étel Márton napjára a lúd. (És azt is hozzáteszi: „ha ilyenkor fehér a mellcsontja, kemény, jeges, havas telünk lesz, ha vörös, csak amolyan fekete karácsonyos locspocsos időre van kilátás".)
Mielőtt azonban továbbgöngyölítenénk a libahistóriát, meg kell jegyezzük, a Márton-napi szárnyasfogyasztás sosem volt a katolikusok privilégiuma, hanem egészen felekezetek feletti, sőt már-már egyetemes jelleget öltött. Hiszen a református lelkész és irodalomtörténész, az 1769-ben elhunyt felsőcsernátoni Bod Péter így emlékezett meg Márton napjáról: „Fársáng is volt ez a régieknél. Sült Ludat ettek s új Bort ittak”. Továbbmegyünk, a fentebb már említett Réső Ensel arról számol be, hogy a monarchia idejében a pozsonyi rabbi a hitközség elöljáróságával Márton napján kihallgatáson jelent meg a király előtt Bécsben (egy alkalommal a budai Várban), és ilyenkor ezüsttálcán rituális módon metszett ludakat nyújtott át az udvari konyhának. Márton-napi vigasságok. Kép innen. A fenti szokást egyébként a legendás néprajzkutató, Bálint Sándor is leírja Ünnepi kalendárium című alapvetésében, és annyit tesz hozzá, eredetileg nyilván az úgynevezett zsidóadó kötelezettségeivel függött össze. E sarcot Márton napján a pozsonyi főtemplom búcsúünnepén kellett leróni. A monda azonban úgy magyarázza a szokást, említi még Bálint, hogy Bécs 1683-as ostroma alatt a pozsonyi zsidók ludat és más élelmiszereket csempésztek a török táboron át a nélkülöző udvarnak. Sőt, egy másik pozsonyi mondaváltozat szerint még a tatárok elől menekülő IV. Bélát vendégelték meg a madárral. Annyit a szikár tények talaján maradva is megállapíthatunk tehát, hogy a Márton-napi libázás közel hét évszázados tradíciónk, korántsem holmi múló divathóbortról van szó tehát. És hogy miért kapcsolódott össze a szent ünnepe a szárnyassülttel? Annyi világos, hogy régen Márton-napra esett a gazdasági év zárása. Mint a Magyar Néprajzi Lexikon említi, a 14. századi krónikákban november 11-e határnapként szerepelt, ez volt a fizetés, a tisztújítás, a jobbágytartozás behajtásának a napja, ezért került a liba az asztalra. Az is kristálytiszta, Márton volt az utolsó jelentős ünnepelt az egyházi évben, hiszen utána az adventtel már az újesztendő kezdődött, akadt hát ok a dőzsölésre.
A nyitókép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|