- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2010-11-29 13:06:00 Halleluja!Leonard Cohen szavai IstenhezA napokban jelent meg magyarul Tim Footman Hallelujah című könyve Leonard Cohen-ről. A kanadai énekes-költő életművében a Halleluja című szám központi jelentőséggel bír.És nem pusztán azért, mert a Halleluja az 1984-es megjelenését követően szinte azonnal egyfajta modern vallásos népdallá vált a keresztény és zsidó hívők körében egyaránt: sztárok és amatőrök egész hada dolgozza fel, és adja elő nap mint nap a legnagyobb koncerttermektől a legkisebb plébániákig szerte a világon. Hanem azért, mert a Hallelujában a tavaly Budapesten koncertező Leonard Cohen a legletisztultabb formában mutatja be az általa képviselt istenkereső élet kacskaringósnak tűnő, mégis nyílegyenes útját.
A Halleluja a szó jelentésének - Dicsérd az Istent! – megfelelően az Istenhez vezető úton való töprengés. Sok más alkotáshoz hasonlóan a gondolatok itt is a szerelem és hit viszonya körül forognak: megidéződik Dávid király bűnös viszonya a fürdőző Betsabéhoz, Uriás feleségéhez. Ehhez közvetlenül kapcsolódik a lekötözött Sámsonra utaló kép. Cohen ugyanis a kísértő, vágykeltő szerelemre – elvontabban: az eredendő, mégis újra meg újra felbukkanó Bűnre – vezeti vissza, hogy az ember ajkairól eltűnt a „Halleluja”, Isten közvetlen megszólításának képessége. A Halleluja mondanivalója azonban nem merül ki a vágy teológiájában, sőt! A zenész zseniálisan csavar egyet a dal mondanivalóján, amikor a szerelem múlékonyságával számot vetve flegmán-szkeptikusan jegyzi meg: a szerelemből csak egy „törött” Halleluja születhet, mely meg sem közelíti az elveszett Szó nagyszerűségét. Itt válik világossá az a megkülönböztetés, mely szerint kétféle módon szólhatunk Istenhez: „szent” és „törött” „Hallelujával”. És az ember száját – minden szerelem, erotika és önáltatás ellenére – sosem fogja már elhagyni a tökéletes, a szent Halleluja. Ez a rezignált következtetés, az ember tökéletlenségének beismerése a dalban mégsem eredményez pesszimista végkicsengést. Leonard Cohen arra figyelmeztet, hogy a magunk erejéből nem érhetjük el a kegyelmet. Viszont Isten irgalmas, mert „bármilyen rosszul is mentek is a dolgok”, részesít a kegyelemben, hiszen Istenhez szólva, szavaink csak szentek lehetnek. Az Eleai vendég
|
Hírsor
A hét java
|
|