- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-10-09 18:22:00 Szüfrazsettek, családanyák és Mária Magdolna WebbernélKicsoda valójában az Operaház Fantomja?Ma 25 éve, hogy világhódító útjára indult Az operaház fantomja. A lélektani krimi nemcsak jó zenéje és izgalmas sztorija miatt maradt bestseller.Londontól Kiotóig, Johannesburgtól Las Vegasig díszelőadásokkal ünneplik a 25. évfordulót: az operaház fantomjának sikere szinte egyedülálló a színház világában. Bevétele a legnagyobb filmsikerekével (Titanic, ET, Csillagok háborúja) vetekszik, a világ 27 országának 145 városában vitték színre, és több mint 60 millió ember látta a párizsi operaház katakombáinak titkát feldolgozó történetet.
De valójában ki vagy mi is ez a Fantom, és miben lehet sikerének titka? Az azonos című, Gaston Leroux által jegyzett eredeti mű a múlt századforduló elején született. A téma akkoriban erősen bulvárosnak számított, ugyanis a párizsi opera felújításakor egy többszintes, belső tóval (valójában ciszternával) ellátott földalatti katakombarendszert találtak az építészek, amelynek eredete és építésének célja is ismeretlen volt. Mint minden titok, a katakombák rejtélye is izgatta a közvéleményt. Az ünnepelt Webber. Bulváros gondolattöredékek (kép innen.) Ezt az érdeklődést lovagolta meg Leroux és napilapja, amikor 1909–1910-ben folytatásokban publikálták az operaház fantomjáról szóló történeteket a francia Le Gaulois című lapban. A regény azonnal bestseller lett, és már a sajtókiadás évében lefordították angolra. A mű sikerének egyik titka a bulváros témán túl stílusában keresendő. Az operaház fantomját a mai napig a krimiirodalom egyik legkiemelkedőbb darabjának tartják: olyan műnek, amely meghaladja saját korát. Felépítése a modern regényekével vetekszik, a cselekmény éles jelenetváltásait nemegyszer a mára megszokott, de akkor döbbenetesen újnak ható, egyes szám első személyben elmondott gondolattöredékek váltják.
Webber mindig jó orral választott témát. Nem állnak tőle messze a bibliai történetek, bár ha lehet, szeret csavarni rajtuk. Ezt a megszokottól eltérő többfókuszú történetmeséléssel éri el. Ezek az elemek már Webber első, 1965-ös iskolaszínpadra írt darabjában, a rockoperává átdolgozott József és a színes szélesvásznú álomkabát című műben is megfigyelhetők, de leginkább az akkor divatos hippikultúra világába helyezett Jézus Krisztus szupersztárban válnak nyilvánvalóvá. Tim Rice, a musical szövegírója a szereplők szólóiba valójában olyan „tudatszövegeket” épített, amelyek megvilágítják a szereplők motivációit, tudatalatti, valójában soha nem verbalizált belső rezdüléseiket. Ezek a monológokba rejtett tudatszövegek leginkább Júdást jellemzik, így a webberi mű nemcsak Jézus, hanem Júdás és a többi tanítvány szenvedéseit is bemutatja. A darab az emancipációval küzdő nő lélektani drámájaként is felfogható: A fantom maszkja mögött a felettes én bújik meg, míg Chagny márki a mindenkori társadalmi elvárásokat jelképezi. A huszadik század asszonyának választani kell a két férfitípus, s ezzel a karrierizmus és a hétköznapi, hagyományos női szerep között.
A kompozítor jól választott, amikor Leroux kevéssé ismert művéhez nyúlt, hiszen a nyugati világban már a nyolcvanas évek közepén elindultak azok a szerepválságok, amelyek nálunk mostanra kezdenek kibontakozni. Az emancipáció a 20. század második felére saját paródiájába csapott át, családok tömege ment rá a férfi- és a női szerepzavarra egyaránt. A nők számára valódi létkérdéssé vált a webberi musicalben szimbolikusan felvetett dilemma: mi a fontosabb, a karrier vagy a család? A két teljesen különböző férfikarakterbe nők milliói vetíthették ele a számukra ideális férfit és választást. Így nem csoda, hogy a vadromantikus krimivel körített történet milliók könnycsatornáját (és pénztárcáját) nyitotta meg, s hogy Az operaház fantomja az egyik legtöbbet játszott mű ma a világon. A nagyformátumú musical eredeti előadásának főszereplője Webber akkori felesége, Sarah Brightman volt, s az sem mellékes, hogy Webber házasságuk válságának idején írta a darabot. A főszereplőkön kívül 130 színpadi kórista, zenekari tag vett részt a mű megalkotásában. Előadásonként 230 jelmezre volt szükség, 14 öltöztető segítette a színészeket, hogy a 22 színből álló darabban gördülékenyen menjenek a színváltások. A történetben kulcsfontosságú csillár pontos másolata volt a párizsi opera egykori csillárjának, amit több mint 6 000 (mű)kristálygyöngyből építettek meg. A három méter átmérőjű, egy tonnás világítótest megalkotásán egy hónapon keresztül öt ember dolgozott. A világításhoz alkalmanként 280 gyertyát használtak el, a látványelemeket pedig 250 kiló szárazjég elfüstölésével egészítették ki.
Miklya Luzsányi Mónika A nyitókép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|