- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-11-26 20:00:00 Ez a zene nem kivonultat, hanem beinvitálKétségbeeshet-e Jézus?Két zenés istentiszteletet „celebrált” csütörtökön a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Kovács János karmester vezetésével. Két, önmagát nem hívőnek jellemző szerző hitkérdéseket kutató művével elkezdődött az advent, a várakozás.A közönséget folyamatosan megosztó zenekar és a Nemzeti Énekkar előadásában a morva származású Leos Janacsek 1926-ban írt Glagolita miséje és a zenei impresszionizmus atyjának nevezett Claude Debussy 1911-es Szent Sebestyén mártíromsága című oratóriuma csendült fel megrázó drámai erővel november 24-én a MüPában.
Habár mindkét zenés istentisztelet különböző úton indul el a kereszténység titkai felé, mindkettő a történelemhez és a természethez nyúl vissza mintáért. A Glagolita mise Cirill és Metód térítő szerzetesek által lejegyzett ószláv mise világát idézi meg korszerű zenei és dramaturgiai eszközökkel. Maga a zeneszerző egyértelműen kijelölte a zene történelmi-politikai vonatkozását: „A nemzet biztonságban való hitét akartam kifejezni, nem vallási alapon, hanem az Istent tanúul hívó erkölcs és erő alapján.” Janacsek zenéjére is jellemző az előző mondat, cseh-morva népdaltónust ötvöz poszt-wagneri stílussal. Akik nem ismerik Janacseket, Puccini zeneiségét képzeljék el morvai dialektusban.
A mise csak a szertartás kezdete, de a lényeg, az Istennel való találkozás csak ezután jön? Szintén rejtélyes eme utolsó tétel zenéje. Egy könnyed, derűs dallam ismétlődik egyre fokozódó lendülettel és derűvel, amikor egyszer csak egy hatalmas üstdobütést követően dermedt néma csend lepi meg a termet. Ez még kétszer megismétlődik, és egy hatalmas zenekari csúcsponton hirtelen fejeződik be az Intrada, de az egész mise is. Bevonultunk az Isten jelenlétébe? Szembetalálkoztunk vele és ott már nincs más dolgunk, csak hallgatni őt?
Janacsekhez hasonlóan Debussy a múltat a jelenben értelmezte a szöveget alkotó Gabriel d’Annunzio révén. Ők az ókori Adonisz-kultuszon keresztül közeledtek a keresztény vértanúság lelkiségéhez. A mű kételkedő hangvételű, így például a szépség, a testkultusz, az azonos neműek szerelme kapcsán: ezek keresztényekre való vonatkoztatása miatt a párizsi érsek kiátkozással fenyegetőzött. Debussy főhőse egy gyönyörű szír férfi (Szent Sebestyén látható nyitóképünkön). Ez az állítás sokszor ki is mondatik: a nők részéről, a császári udvar részéről, de még az angyalok által is. Sebestyént szépsége miatt Adoniszként ünneplik, sőt a császár maga akarja őt istenként tisztelni. Windhager Ákos A kép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|