- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-09-07 21:31:00 Azért még kell a barhesz illataJézus a Facebookon is király: lekörözi Justin BiebertEgy észak-karolinai dietetikus orvos a világ legelkötelezettebb Facebook rajongótáborát építette fel Jézus nevére. A térítők úgy használják a közösségi oldalakat, mint egykor Luther a könyvnyomtatást.A 41 éves orvos, Aaron Tabor Napi Jézus (Jesus Daily) néven indított Facebook oldalt, ahol naponta négy-öt alkalommal szól a rajongókhoz. Hobbiból kezdte 2009 áprilisában, nem sokkal azután, hogy regisztrált a közösségi oldalon, hogy fogyókúrás könyvét és diétás táplálékkiegészítőket forgalmazó internetes vállalkozását népszerűsítse. Az AllFacebook.com nevű szakmai blog statisztikája szerint az elmúlt három hónapban a Napi Jézuson több ember lájkolt, kommentelt és osztott meg tartalmat, mint bármelyik másik Facebook oldalon, beleértve a legmenőbb sztárokat és focicsapatokat is. „Bátorítást akartam nyújtani az embereknek – mondja Tabor, aki üzleti vállalkozása számára külön Facebook oldalt tart fenn. – Azt gondoltam, híroldal jelleget adok neki, ha ’napinak’ nevezem.” A Facebook és a többi közösségi médium korában az emberek máshogy kommunikálnak, dolgoznak, kötnek kapcsolatokat, esnek szerelembe, mint korábban. Korai lenne kijelenteni, hogy a közösségi média megváltoztatta a vallásgyakorlás módjait is, de az biztos, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt azok száma, akik a Facebookon a hitről beszélgetnek – állítják a vállalat képviselői. Hivatalos adatok szerint az amerikai Facebook felhasználók 31, az Egyesült Államokon kívülieknek pedig 24 százaléka adja meg vallását személyes adatlapján. A közösségi oldalon több, mint 43 millió ember rajongója legalább egy „vallásiként” kategorizált oldalnak. A vallási vezetők, az egyházak, a templomok, a zsinagógák és más vallási intézmények már egy ideje használják a Facebookot, a Twittert, a YouTube-ot és a többi közösségi csatornát, hogy követőket szerezzenek és erősítsék a tagjaikkal való kapcsolatukat. Az azonban új jelenség, hogy milliók követnek olyan vallási tárgyú oldalakat – például a Napi Jézust –, amelyeket hivatalos egyházi kötődéssel nem rendelkező személyek hoztak létre. A Napi Jézusnak 8,2 millió rajongója van, akik között a múlt héten 3,4 millió interakció zajlott. Összehasonlításképp: az egyik legfelkapottabb amerikai tinisztár, Justin Bieber tinisztár hivatalos Facebook oldalának 35 millió rajongójánál 630 ezer interakciót regisztráltak az AllFacebook.com már idézett elemzése szerint. A Bibliatársulatok Világszövetsége (United Bible Societies) által üzemeltetett A Biblia Facebook oldal több, mint 8 millió rajongóval rendelkezik, és az interakciók számát (mintegy 1 millió) tekintve szintén veri Biber oldalát. A Facebook legaktívabb oldalainak 20-as toplistáján Lady Gaga, a Texas Hold’em pókerjáték, a Manchester United focicsapat és a Joyce Meyer Ministries nevű karizmatikus egyház mellett szerepel még egy Jézus Krisztusnak szentelt oldal és a spanyolnyelvű Dios Es Bueno (azaz Isten hatalmas) is. Nemrég pedig megszületett az első bibliai témájú Facebook játék Mózes útja (Journey of Moses) címmel. Egyre többen találnak tehát hittársakra a közösségi oldalakon, ez viszont felveti a kérdést, hogy mi jelent valójában vallási élményt, és hogy az egyházzal való online kapcsolódás hasonlít-e bármiben is a valódi templomjáráshoz. Tabor doki nemcsak gyógyszerrel gyógyít. Kép innen. Bár XVI. Benedek nemrég úgy nyilatkozott, hogy a közösségi hálók „nagyszerű lehetőséget” jelentenek, egyúttal figyelmeztette a római katolikusokat, hogy „a virtuális kapcsolat nem veheti át a valós emberei kapcsolatok helyét az élet egyetlen területén sem.” Henry G. Brinton fairfaxi presbiteriánus lelkész blogot vezet, temploma pedig jelen van a Facebookon. De azt mondja, fontos, hogy az emberek összejöjjenek, hogy „megtapasztalják, milyen érzés a víz a testen kereszteléskor, vagy hogy ima alatt megfogják egymás kezét.” Ez online nem lehetséges. „Nem mondom, hogy a közösségi oldalakon született kapcsolatok nem értékesek, de sosem fogják pótolni azt, amit az emberek akkor éreznek, amikor valós térben gyűlnek össze az istentiszteleten.” A vallási intézmények legnagyobb lehetősége, hogy új tagokat toborozhat, állítja Kenneth Lillard baptista tiszteletes, a Közösségi média és a lelkészség: igehirdetés a digitális korban című kötet szerzője. Szerinte a Facebook és a többi közösségi megoldás, például a Google Plus, a YouTube és a Twitter a remek eszköz az egyházak kezében, hogy bővítsék gyülekezeteiket, jelentőségük ahhoz mérhető, ahogy egykor a könyvnyomtatás segítette Luthert a protestáns reformáció elterjesztésében. A Cincinnati Beth Adam gyülekezet rabbija, Laura Baum azt meséli, hogy az elmúlt három évben, amióta következetesen használják a közösségi médiát, több ezer emberhez jutottak el világszerte, és jelentősen megugrott a péntek esti istentiszteleteken résztvevők száma is. A Facebookon élő videóközvetítést adnak istentiszteleteikről, így a zsidó hívek a világon bárhol csatlakozhatnak az imádkozáshoz, és beszélgethetnek egymással az online csatornák segítségével. „Vannak, akik mindig jobban fogják szeretni a szemtől-szembe kapcsolatokat, akik együtt akarnak lenni a többi zsidóval, és érezni akarják a frissen sült barhesz illatát. Mások pedig szívesebben vannak online – mondja Baum, aki az Our Jewish Community nevű progresszív zsidó weboldal egyik vezetője is. – Mi megtaláltuk az internetes közösségünket. A tagok közül sokan korábban egyáltalán nem kötődtek a judaizmushoz.” Az egyházak a neten túl is alkalmazzák a Facebook-ot. Kép innen. Sokaknak a Napi Jézus is online vallási közösséget jelent, ahol megosztják problémáikat, és támogatást nyújtanak és kapnak. „A Napi Jézus minden nap emlékeztet rá, hogy nem vagyok egyedül” – mondja Kristin Davis-Ford, houstoni egyedülálló anya. Azt meséli, eddig mindig válaszra talált, amikor másokat imára kért. Tabor a legtöbb bejegyzést maga írja, és felhasznál néhány marketing trükköt, amit sikeres fogyókúrás vállalkozása működtetése során tanult. Nemrég állatbébik fotóit tette közzé arra kérve a rajongókat, adjanak nevet „Isten kis segítőinek.” Néhány óra alatt 147 ezer ember „lájkolta” a képsorozatot, és több, mint 7000 hozzászólás született, köztük Steve Karimié, aki a kenyai Nakuruból írt: „Imádom a Napi Jézust. Igazán inspiráló.” Az oldaltulajdonos egyelőre nem tudja, mi a Napi Jézus jövője, egyelőre hobbiból csinálja, de már egy globális online egyház létrehozásának ötlete is felmerült. „Azt szeretném, hogy olyan oldal maradjon, ami erőt ad az embereknek – mondja. – Rengetegen próbálják a rákot leküzdeni, a házasságukat egyben tartani, a gyerekeikkel való kapcsolatukat rendbe hozni, kikeveredni a munkanélküliségből. Azt akarom, hogy a Napi Jézus olyan hely legyen, ahol bátorítást kapnak, bármilyen problémával küzdjenek is.”
A nyitókép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|