Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2011-01-09 06:08:00

Világi zenévé váló requiem

Gyászmise hit nélkül: egy ateista a Vatikánban

2010 legjelentősebb vatikáni koncertjének Verdi Requiemjét tartják. XVI. Benedek pápa előtt először csendült fel az ateista művész alkotása.

„Az ember lelki drámájának leírása ez, amelyet Isten színe előtt él meg, az, amelyre lelke mélyén mindig is vágyik, és ahol csakis békét és nyugalmat talál” – mondta XVI. Benedek pápa október16-án, miután részt vett azon a komolyzenei koncerten, amelyet Enoch Zu Guttenberg német karmester és zeneszerző ajánlott fel a tiszteletére. A bajor KlangVerwaltung Szimfonikus Zenekar és a Neubeuerni Kórus előadásában a 110 évvel ezelőtt elhunyt Giuseppe Verdi Requiem-je hangzott el a Vatikánban. Az idei vatikáni koncertek közül a zeneértők ezt az előadást tartják az egyik legjelentősebbnek, legalábbis kultúrtörténeti szempontból: a Vatikánban ugyanis először csendült fel a nemhívő művész alkotása.

Ráadásul egy rekviem: a halottak lelki üdvéért mondott szentmise, mely sok változás után 1570-ben nyerte el a katolikus egyházban máig érvényes szövegét és liturgiáját. Kezdő szavairól — „Requiem aeternam” (Örök nyugodalom) — kapta nevét. Magában foglalja a szentmise szövegét, de hiányzik belőle az örvendező Gloria, helyet kapott viszont benne Celanoi Szent Tamás (1190-1260) költeménye az utolsó ítéletről (Dies irae – A harag napja). 

A rekviem-sztori

Verdi gyászmiséje eredetileg az 1868-ban elhunyt Gioacchino Rossinit akarta elsiratni. Az eredeti ötlet szerint a mester emlékére minden korabeli olasz zeneszerző írt volna egy-egy tételt, s a teljes művet Rossini ifjúkorának helyszínén, Bolognában mutatták volna be. A regionális politika nem támogatta az ötletet, így Rossini szülővárosában, Pesaróban Cherubini d-moll Rekviem-jével készültek az egyéves évfordulóra. A bolognai kórus kevésnek bizonyult, a pesaroi segítségét viszont Verdi – személyes okokból – nem fogadta el, így a gyászmise bemutatója elmaradt.

A requiemet Verdi egy-két évvel később újra elővette és immár más alkotók bevonása nélkül egyedül fejezte be. A bemutatóra az alkalmat egy másik nemzeti hős halála szolgáltatta, ugyanis 1873-ban elhunyt Alessandro Manzoni költő, író, politikus.
Az ősbemutatót a milánói San Marco székesegyházban tartották, az ezt követő években a művet Olaszország és Európa több jelentős színházában is bemutatták. Ezzel Verdi Requiem-je rátért arra az útra, amelyen korábban csak Mozarté „járt”; a gyászmise kikerült az egyházi környezetből és egyértelműen világi zenévé vált. 

Tételek

Verdi Requiem-je hét tételből áll: Requiem és Kyrie, Dies irae, Offertorium, Sanctus és Benedictus, Agnus Dei, Lux aeterna, s végül a Libera me. A suttogva induló Requiem tételt az olasz egyházi zene világában is elfogadott táncos jelleggel bíró Kyrie követi. A gyászmise központi tétele a hatalmasra növelt Dies irae szekvencia. Verdi tudatosan építette fel a misét erre a szikár, keményhangzású, talán kissé kegyetlen zenei jelenetre, melyben modern zenekara teljes fegyvertárát bevetette.

A Sanctus tétel mondható talán a leghagyományosabbnak, ebben a négyszólamú karfúga éppúgy megtalálható, mint a rézfúvós-skálázás, vagy a ringatózó szinkópás kíséret. A Sanctus vége latinos hangzása miatt leginkább egy operaszínpadon elhelyezett rezesbanda hangzását idézi, amíg a Benedictus egy bensőséges hangulatú remekmű. A Libera me - a legkorábban keletkezett tétel - pedig önmagában is nagyívű látomás a Végső Napról. A tételt lezáró hatalmas karfúgába be-bekapcsolódó szopránszóló az emberi lélek szárnyalását, magasba törő fohászát szólaltatja meg: az elhalkuló zenekar C-dúr akkordja felett ismétli el immár suttogva és egyedül a könyörgés szavait.

A Dies irae rejtélye

A Dies irae tétel rejtélye, hogy miért válik az emberi düh és a harag hangulati-dramaturgiai szervezőerővé akár az isteni szeretettel szemben is? A végítélet borzalmára hivatkozó dramaturgiai megokolás teljesen elfogadható lenne – csupán az mond ennek ellent, hogy Verdi nem volt hívő. Felmerül tehát a kérdés, hogy vajon nincs-e egy olyan halk szólam, amelynek elnyomására csak a százhatvan fős előadó-együttes képes.

Három különböző válasz alakult ki. Hans von Bülow képviseli azt az irányt, amely számára a Requiem csupán vallási köntösbe öltöztetett opera, s így a Trubadúr, a Don Carlos vagy a Rigoletto operákkal együtt egy kegyetlen történetet mesél el: éppen úgy hangorgiát hallunk benne, és kietlen világvége érzetünk lesz tőle. Mások Verdi magánéletével indokolják a keménységet, ugyanis a hatvanéves zeneszerző a komponálás során éli meg a legsúlyosabb házassági válságát, legfájdalmasabb szerelmi kudarcát, a „győztes” barátjával szembeni féltékenységét, valamint ekkor szakítja meg kapcsolatát két másik, közeli barátjával. A gyászművel ráadásul annak a Rossininek is emléket állít, akivel szemben kisebbrendűségi érzések kínozták.

Windhager Ákos

 


 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.