- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2010-11-19 13:12:00 Kamaradráma a lélek apokalipsziséreAntikrisztus-moziLars von Trier legújabb, borzalmakkal teli filmjének hősnője már nem a krisztusi szeretet megtestesítője, lelkében az antikrisztus veszi át az uralmat.Kemény, mellbevágó film a Magyarországon tegnap bemutatott Antikrisztus. Félvállról, felületesen és bigottan el lehetne intézni annyival: olcsón, már-már betegesen használja a pornó és a horror eszközeit, hogy egy szélsőséges élethelyzetet ábrázoljon. A film fekete-fehér, lassított képekkel indul: éjszaka van, az értelmiségi házaspár (Willem Dafoe és Charlotte Gainsbourg) heves szeretkezés közben nem veszi észre, hogy kisfiuk kiáll a nyitott ablakba, megcsúszik a lába a nedves párkányon, kizuhan és meghal. Az opus innentől a gyászmunkáról szól, a terapeuta férj nem bízik a feleségét kezelő orvosokban, magára osztaná a lélekgyógyász szerepét. Úgy dönt, terápiás céllal kiköltöznek az Édennek keresztelt erdei lakba, csakhogy a névvel ellentétben Éden maga a pokol: a nőben egyre jobban burjánzó bűntudat, félelem és elkeseredettség őrületté fokozódik.
Filmterápia
Óriási botrányt kavart Lars von Trier filmje a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon: többen elájultak a vetítésen, és a szakma ellentmondást nem tűrően számon kérte a mű brutalitását a dán rendezőn. A gyermekhalál, a pornográf részletek, a nemi szervek csonkítása, illetve a szexuális élvezet és gyilkosság összefüggésbe hozása – elsősorban ezek a jellemzők és jelenetek keltettek felháborodást. „A filmjeimet magamnak csinálom” – reagált a vádakra Trier, akiről kiderült, hogy ezt a moziját – két évig tartó depresszióját követően - önterápiaként rendezte. Az ökumenikus zsűri ítélete jeléül „antidíjat” adott az Arany Pálmára jelölt Triernek. Profán és bibliai jelképek keverednek az Antikrisztusban. A legmarkánsabb ezekből a fejezetcímeket összefogó “három koldus” szimbóluma, amelynek alapja leginkább egy azonos című Yeats poéma és az ősi hitvilág. A férfi látomásaiban a gyász: a halott kicsinyével vajúdó őz, a félelem: az önnön húsát tépő róka, a kétségbeesés: a meghalni képtelen varjú formájában jelenik meg. “Ha eljön a három koldus, valaki meghal” -- mondja a zárlatban férjének a nő. A profán szimbólum a Jézus születését üdvözlő három napkeleti bölcs kifordított jelképe: a gyász, a félelem és a kétségbeesés az asszony lelkét uralma alá hajtó antikrisztus halálára gyűlnek egybe. A három koldus ugyanakkor az őszinte szeretet helyét felváltó nyugtalanság, a hit nélküli élet szimbóluma is. Nem csak a nő vívódik von Trier filmjében, nem csak ő nem tud választani szeretet és gyűlölet között, a házaspár kettőse együtt testesíti meg korunk emberét: amennyiben a nő a hedonizmus hajlamát, a férfi a kikezdhető józanságot szimbolizálja. Nincs semmiféle nőgyűlölet az Antikrisztusban, főként ha számba vesszük von Trier korábbi filmjeinek nőalakjait, a Hullámtörés és a Táncos a sötétben önfeláldozó asszonyait, de még az Antikrisztus “gonoszságát” megelőlegező Dogville-ben a bosszúálló, a Manderlay-ben áldozatkész Grace (azaz: kegyelem) sem elkárhozott lélek. A dán rendező fokozatosan tette egyre emberibbé nőalakjait, és bár az Antikrisztusban a totális lelki csőd állapotában ábrázolja hősnőjét, itt sem a megtestesült gonoszról van szó. Férfi és nő (és gyermek) egységet alkot, a féktelenül fogyasztó, élvezetközpontú nyugati civilizáció alakját testesítik meg, a házaspár magát az elkeseredett, egyszerre józan és hedonista embert jelképezi, nem véletlen, hogy az összes tömegjelenetben (temetés, epilógus) minden alak arca elmosódott, ahogy az sem véletlen, hogy von Trier filmjét Andrej Tarkovszkij emlékének ajánlja. Tarkovszkij Stalker című alkotása éppen úgy filozófiai értekezés, pszichologizáló kamaradráma a hitről és a boldogságról, mint az Antikrisztus. Mindkettő mélyrepülés a tudatalattiba, a belső zónába, a lélekbe. Az Antikrisztus a lelki pokol legmélyebb bugyrába kalauzolja nézőjét, vissza a természetbe jelszavával (minden gonosz forrása a természet -- mondja a nő a filmben), vészjósló erdei lakával von Trier filmje a horror-zsáner természeti gonosz és a gonosz ház-tematikáját is megidézi. Csakhogy magyarázatot is ad azok misztikumára: az alaktalan gonosz saját lelki bajaink kivetülése, a gonosz az emberben lakik. Az ember anti-krisztus, telve kétellyel és szerető-gyűlölettel, önmagát kínozza saját bűneivel, és von Trier szerint megváltást is csak önmagától remélhet. Schreiber András
|
Hírsor
A hét java
|
|