- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-09-03 22:01:00 Senki nem akarja megmenteni Desdemonát OthellótólA Sátán és a metálzeneA lassan véget érő nyári fesztiválszezon kapcsán megnéztük, mitől (nem) sátánista az ilyen mustrákon is kedvelt heavy metal.Egyfelől a Beatles-szel kezdődött minden… azaz Elvis-szel. Vagyis Paganinivel. Eleve a világi zenével. Másfelől Anton Szandor Lavey-jel és a Church of Satannel… a teozófiával… H. Bosch-sal… a jezsuitákkal (az Inkvizícióval)… Jézussal… Ádám és Évával… Luciferrel… a görög és egyiptomi mítoszokkal… A zene, az irodalom, az ábrázoló művészetek, a filozófia érdeklődési körében tudja a vallás mítoszait. Nem is csoda, hiszen a zsidó-keresztény és az ókori görög-római kultúra határozza meg az európai és az abból kinövők (a későbbiekben elsősorban észak-amerikai, ausztrál kontinensen élők) szellemi világát – legalábbis a jelenben ez tapasztalható. A művészetek a Kr. u. IV. században államvallássá lett keresztény egyház, majd a Nyugat-Római Birodalom katolikus („egyetemes”) egyház képzeletvilágából is. A rockzenével (jórészt a heavy metallal) azonban máig is birkózik a kereszténység jó része, legalábbis időről időre megjelennek a rockzene és a sátánizmus kapcsolatát felületesen és előítéletesen megerősítő könyvek. Legutóbb Olaszországban (2008-ban kapták el a Sátán Fenevadjai csoportot, akik 1995-ben alakultak), illetve Dél-Amerikában gyilkoltak elmebeteg emberek, akik aztán, ha a hihetünk a sajtónak, valamely metal zenekar dalait nevezték meg inspirációnak; de általában, ha egy rocker vagy metálzenész megtér, neofitaként összeegyeztethetetlennek tartja hitét a fémzenével. Egy kultikus banda a tévéből Persze rengeteg ellenpélda létezik: az egyik leginkább sátánistának kikiáltott amerikai Deicide death metal zenekar (énekesüknek fordított kereszt van a homlokára égetve) egyik korábbi gitárosa, Ralph Santolla megtért keresztény; Tom Araya a hírhedt Slayer basszusgitáros-énekese szintén hívő ember, a Believer thrash metal banda tagjai mind keresztény érzelműek, ráadásul egész iparág (kiadók, terjesztők) alakultak ki az elsősorban amerikai white metal (azaz keresztény (hittérítő)) alakulatai köré. A zene persze önmagában eleve is mindig gyanús, hiszen olyan kommunikációs, művészi eszköz, amelynek hatása kontrollálhatatlan. De miért ennyire kitüntetett e tárgykörben a metál? Aminek aztán ez az ellen- és szembenállás be is épült a közösségi azonosságtudatába – ez első körben főleg a zenekarok elnevezésein érhető tetten: többek között Lord Belial (Ördög Úr), Dying Christ (Haldokló Krisztus), Infernal Majesty (Sátáni felség), Mephisto. Ennek a szembeállításnak komplex okai vannak, néhány tényezőt érdemes érintenünk. A Sátán mindig is a metál része volt: részben a dalszövegekben rejtőzködött, részben a kiadványokon, előadásmódokban, díszletekben, kosztümök révén volt fellelhető. Nagyon intelligens és jó összefoglalót ad ennek történeti áttekintéséhez Sam Dunn kanadai kultúrantropológus dokumentumfilmje a 2005-ös Metal: A Headbanger’s Journey, mely a műfaj képviselőit is megszólaltatja az ördögvilla kézjelet a babonás nagymamájától átvevő, s azt a színtéren elterjesztő – idén elhunyt énekes – Ronnie James Diótól kezdve a ’90-es évek elején történt norvég pogány, természetimádó templomgyújtogatók, az Inner Circle elnevezésű sátánista társaság black metalos tagjaiig. Ördögvillák a javából Azt persze nem állíthatjuk, hogy aki metálos az sátánista, dehogy! Ahogy fordítva sem igaz az állítás. Tény azonban, hogy ez a zenei szubkultúra, vagyis inkább szubkultúrák(!) komolyabban veszik a Lucifer képében aposztrofált lázadást, mint más zenei és kulturális irányzatok – ezt ráadásul számos popkulturális filmalkotás is megtámogatja. A metálzene lényege ugyanis a lázadás lenne, szintúgy, ahogy azt a rock and rollnak tudták be anno, vagy ahogy minden fiatal szembehelyezkedik az őt megelőző generáció tagjaival. A metál túl akar tenni a populárisnak, konformistának ítélt társadalom képviselőin, ezért játszik hangosabb, zaklatottabb, extrémebb muzsikát, öltözködik eltérően a megszokottabbtól, használ kiemelten polgárpukkasztó, hatásvadász, nemegyszer már giccsbe hajló elemeket – elsősorban képileg. A kereszténység, mint az „Egy” igazságelvét valló, centralizált, patriarchisztikus hatalmi alakulat természetesen célkeresztben áll a blaszfémiával operáló lázadó, művészi, vagy kevésbé művészi alkotások számára. Hangsúlyozzuk: az előadók és a hallgatóság 99%-a olybá veszi ezt az egészet, mintha egy színházi produkciót/produktumot alkotna és értékelne, ahol a fiktív részeken senki nem háborodik föl, „senki nem akarja megmenteni Desdemonát Othellótól”, senki nem idéz démonokat, szellemeket, sátánokat, csak mert fordított keresztet visel a nyakában, vagy fordított pentagrammát a pólóján.
|
Hírsor
A hét java
|
|