- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-11-12 20:00:00 Százszor erősebbek a dalok a röpiratoknálA Rage Against the Machine gitárosa a kapitalizmus ellenKözel-Keleten kormányok dőlnek meg, nyugaton mozgalmak alakulnak, hogy tiltakozzanak a kapitalizmus ellen: mi lehetne megfelelőbb név Tom Morello új lemeze számára, mint a Világ lázadó dalai (World Wide Rebel Songs).Ez a címe Tom Morello legfrissebb munkájának, negyedik szólóalbumának, amit egyéni előadói alteregójaként, The Nightwatchman néven készített. A gitáros, aki leginkább a Rage Against the Machine-es dobhártyarepesztő gitárfutamairól híres, szerdán lépett fel a dél-londoni O2 Academy Brixton nevű zenei rendezvény-helyszínen. De előtte ellátogatott a Szent Pál székesegyháznál táborozókhoz, és eljátszott néhány dalt, hogy buzdítsa a tömegeket. Későn érkezett, az erősítőrendszert már kikapcsolták, hogy a zene ne zavarja meg a székesegyházban tartott esti imát. Morellónak ez nem szegte kedvét, előkapta akusztikus gitárját, és eljátszott három számot, miközben néhány száz ember figyelte, hogyan csatázik a fejek felett köröző helikopterek zajával. Morello a katedrális előtti fellépést „koncertkörútja fénypontjának” tartja, azt mondja, „éppen occupy világkörüli turnén” van; az Egyesült Államok és Kanada több városában is ellátogatott hasonló mozgalmakhoz. „Egy olyan művész számára, aki az elmúlt két évtizedben a társadalmi igazságosságért harcolt, nagyon lelkesítő és inspiráló látni ezt a globális, osztálytudatos mozgalmat, melyben sok különböző társadalmi helyzetű ember együtt áll ki a jogaiért… Minden sikeres, progresszív mozgalomnak szüksége van saját zenére, és én mindent megteszek, hogy amivel tudok, hozzájáruljak az ügyhöz.” Morello egyetért azzal, hogy a Világ lázadó dalai ügyesen megválasztott cím a mostani időszakban, amikor a globális tiltakozó mozgalmak erősödnek, de azt állítja, az ötlet már jóval az elfoglalások előtt, úgy másfél éve megszületett, és így az elnevezést „látnokinak” tartja. Mi volt előbb: a lázadó dalok vagy a lázadók? „Sok gitár régebben egy dél-koreai, szöuli gyárban készült. Az ottani munkások szakszervezetet alakítottak, erre mindegyikőjüket kirúgták, a gyárat bezárták és Kínába költöztették. Jellemző lépés. A koreai munkások eljöttek Amerikába, segítséget kerestek. Felajánlottam, hogy adok egy jótékonysági koncertet az érdekükben, de akkor bekövetkezett a haiti földerengés – meséli Morello. – És ezek a munkások, akik majd’ tízezer kilométert utaztak, és igen nagy szükségük volt a pénzre, megszavazták, hogy a koncert teljes bevételét felajánlják a Haitit segítő alapnak. Nagyon megindított ez az önzetlen viselkedés, a nemzetközi szolidaritás. Aznap írtam a „Világ lázadó dalai” című számot, még akkor este elő is adtam, és ez adta a kezdőlökést a mostani lemezhez.” A gitáros szerint az album „reflexió és ablak is egy olyan világra, amiben élni szeretnék, amiért zenémmel harcolok, és ez ugyanaz a világ, amit most az elfoglaló mozgalmak törekvéseiben látok megjelenni… A zene része minden sikeres felkelésnek. Valahogy kódolva van a génjeinkben, hogy a zene úgy képes szólni hozzánk, mint semmi más… Egy röpiratot egyszer olvasunk el, de egy dalt százszor is eléneklünk, és ha sok száz másik emberrel énekeljük együtt, az a szolidaritás olyan érzését adja, ami valóban szelet fújhat a társadalmi igazságosságért küzdő mozgalmak vitorlájába.”
A Rolling Stone zenei magazin Morellót minden idők 26. legnagyszerűbb gitárosának nevezte, és a RATM mellett nagy sikereket ért el az Audioslave és a Street Sweeper Social Club nevű együttesekkel is. Karrierje, vagyona és rangja ellenére mégis úgy érzi, fel kell csatolnia hűséges gitárját, ki kell mennie az utcára, ha esik, ha fúj, és személyesen kell szólnia azokhoz, akik ezekért ez ügyekért demonstrálnak. Van Twitter fiókja is, ahol olyan ügyekről ír, mint például az a wisconsini törvényjavaslat, amellyel több tízmillió dollárt akartak spórolni, viszont súlyosan korlátozná a kollektív érdekképviseletet, ami szerinte komolyan meggyengítené a wisconsini szakszervezeteket. Menj és csináld! „Vannak dolgok, amiket választunk, és dolgok, amelyek minket választanak. Az, hogy zenész lettem, nem szükségszerűen volt az én választásom, tulajdonképpen beleszülettem, és szintén a génjeimnek köszönhetem, hogy aktivistává váltam. Ilyen a természetem. Nem születtem twitterezőnek, gitáros és dalszerző vagyok. Nem természetes számomra, hogy valamit kitegyek a Facebook oldalamra, persze megteszem, de azt szeretem, ha érintett vagyok valamilyen fontos ügyben. Az arab tavasznak az a tanulsága, hogy menj és csináld. Twitterezhetsz is róla, de főleg csinálod, és én a zenémmel akarok beszállni, és segítő kezet akarok nyújtani, mert ez a legtöbb, amit tehetek, hogy a fejlődés kerekét továbbgördítsem” – fejtette ki.
Az arab tavaszról nem csak a médiavállalatok tudósítottak, hanem a közösségi médiumokon keresztül az utcára vonult emberek is. „Ebből azt tanultuk, hogy ha meg akarjuk változtatni a világot, akkor annyit kell tenni, hogy kimegyünk és megváltoztatjuk” – véli Morello. Azt is mondja, hogy a globális pénzügyi válságért „joggal teszik felelőssé a vállalati szektor visszaéléseit, ahogy megtorpedózták a világgazdaságot, és okoztak sok embernek rengeteg kínszenvedést.” Bár Nightwatchman-ként a saját útját járja, Morellót mindig a szintén kapitalizmus-ellenes Rage Against the Machine-nel fogják azonosítani, azzal az együttesel, amelyik emlékezetes módon, 2009 Karácsonyán leszorította a slágerlista első helyéről az akkori amerikai X-faktor győztesének slágerét. Az emlékre szélesen elmosolyodik, majd megköszöni a koncertekre járó közönségnek, hogy „bemutatott” az X-faktor atyjának, Simon Cowell producernek és istállójának. „Jelenleg eléggé öregurasan turnézik a zenekar, évi egy koncertet adunk, de ha a jövőben valamikor változnak a terveink, nem tartjuk majd titokban” – mondja, utalva arra, hogy az elkövetkezendő forradalmak is jól el lesznek látva zenével.
Kép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|