Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Hírsor
2011-10-20 20:00:00

Világsztárok is játszanak az alternatív jazz-fesztiválon

Örömzene Montreálban

Mindenki hallott a New York-i Off-Broadway-ról, a szerencsésebbek láttak is legalább egy revűt, de a montréali Off-Jazzről vajon hányan tudnak?

12 évvel ezelőtt indította el néhány lelkes zenész ezt a kisebb fesztivált, amely a világhírű nemzetközi montréali jazzfesztivállal szemben, főleg helyi muzsikusoknak nyújt fórumot arra, hogy bemutassák legfrissebb szerzeményeiket, tehetségüket. Az évek során a fesztivál eredeti projektek, váratlan zenei együttműködések színterévé, igazi élő jazz-formává nőtte ki magát, amelynek legfontosabb célkitűzése a magas színvonalú kreativitás és a szabad kifejezés hangsúlyozása.

A legvarázslatosabb helyszíneken zajlott a sok-sok koncert: az art déco stílusú Arany Oroszlán
nevű kabaréban kezdődött és a Mile End nevet viselő ugyancsak kabaréban fejeződött be az egy hetes kortárs zenei kavalkád. A kettő között bárokból, jazzklubokból áradt a jazz szabadon szárnyaló ritmusa, sőt még egy templom és egy kápolna ódonkomor falai is táncra keltek a lüktető dallamokra és a különleges hangszerharmóniára. Több, mint 80 zenész adott 27 koncertet kilenc helyszínen – mindössze egy hét alatt.

A montréali modern jazz egyik leghatásosabb alakja, Jean Dérome nyitotta meg a fesztivált október 7-én triójával. Főleg saját szerzeményeket játszottak – köztük a legújabbakat – Dérome a szaxofonjából a legdisszonánsabb akkordokat csalta elő, amelyekhez rendületlen tempóban szolgáltatta a ritmust a nagybőgőse Normand Guilbeault, valamint hű dobosa Pierre Tanguay. Ezt követően, a találó „Beauty and the Beat” nevet viselő csapat rukkolt elő egy fergeteges produkcióval. A szaxofonos Damian Nisenson szabad jazz stílusban fújta a nótát, amíg Socalled klezmeresen kísérte harmónikáján, az ütemet pedig a gitárvirtuóz Bernard Falaise adta.

Másnap este a világszerte ismert hatvan éves francia nagybőgősnő Joëlle Léandre folytatta egy
karizmatikus improvizációs szólókoncerttel, merítve egyaránt komolyzenei és modern zenei tudásából, ami után kilenc helyi zenésszel együtt ejtette ámulatba a közönséget.

De hallhattunk egészen különleges zenét is az egyik avant-garde montréali klubban, a Casa del
Poppolo-ban, mégpedig egy amerikai szájharmónika kvartett tolmácsolásában, Jason Rosenblatt-tal a diatónikus hárfán. Kihagyhatatlan élménynek bizonyult a Szent Viateur templomban egy rendkívüli nagyzenekar előadása, amelyben öt zenész szerepelt együtt egy ötvenöt tagú kórussal. Az érzelmek egész skáláján keresztüli utazásban volt részünk, a bánatos könnyektől az önfeledt nevetésig.

A fesztivált egy tizenegy zenészből létrehozott együttes fejezte be, akik a zongorista Marianne
Trudel kezdeményezésére álltak össze, mindannyian egy-egy saját szerzeménnyel gazdagítva a
produkciót. A minden képzeletet felülmúló improvizációktól kezdve a hagyományos jazz-
instrumentáción keresztül az eklektikusabb zenei kombinációkig mindenben részünk lehetett. A
mellékelt képen a dobos Michel Lambert kompozíciójának előadását láthatjuk, amint épp furulyája segítségével vezényel, a szaxofonista André Leroux-val megosztva a mikrofont. Az este zárópontjaként a színpadot két DJ – Andy William & Sweet Daddy Luv – varázsolta át táncparketté.


Jakab Edit

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.