Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Hírsor
2011-05-22 21:43:00

Az Arany Pálma gazdára talált

Az amerikai versenyfilmek, Terrence Malick The Tree of Life (Életfa) című alkotásának ítélte vasárnap a Robert de Niro vezette zsűri az Arany Pálmát a 64. Cannes-i filmfesztiválon. A 67 éves Terrence Malick ritkán forgat, negyvenéves pályafutása ellenére az Életfa csak az ötödik játékfilmje, amelyet rendezőként jegyez. A teljes univerzum működését bemutató, több mint kétórás film története az ötvenes években egy vallástól átitatott texasi kisvárosban játszódik, s egy átlagos háromgyerekes amerikai család sztoriját meséli el: a tekintélyelvű, fiait elnyomó apát alakítja Brad Pitt, oldalán a gyengédséget és az irgalmasságot megtestesítő anyával, akit Jessica Chastain játszik.

A családtörténet azonban csak része egy az „életnél is hatalmasabb", kozmikus perspektívába helyezett alkotásnak, amelyben a világ keletkezésétől az élet megjelenéséig az evolúció különböző formáit is bemutatja a rendező, s nagyon fontos szerep jut a természeti képeknek, illetve a vallást, valamint a filozófiát érintő kérdéseknek. 

A félénkségéről ismert rendező nem jelent meg a díjátadón, az Arany Pálmát producere, Bill Pohlad vette át Jane Fonda amerikai színésznőtől. „Nehéz egy óriás helyében állnom" – mondta a producer. Malick egyébként hétfőn, a díszbemutatót megelőző fotózáson és sajtótájékoztatón sem vett részt, de a fesztivál vezetősége megerősítette: az esti világpremieren a teremben volt, s az egyik hátsó sorban foglalt helyet diszkréten.

A zsűri díját a francia filmrendezőnő, Maiwenn vehette át. A 35 éves színésznőként indult rendezőnő harmadik filmje egy szkeccsszerűen felépített, dokumentumfilmes eszközökkel dolgozó alkotás: egy párizsi kerületi rendőrség gyermekvédelmi osztályának stresszes mindennapjait mutatja be. A pedofil ügyek, a kiskorú zsebtolvajok, valamint az elhagyott vagy sérült gyerekekét folytatott küzdelemmel párhuzamosan az összetartó és éjjel-nappal együtt élő csapat tagjai családi és magánéleti konfliktusai is kirajzolódnak humoros és pergő jeleneteken keresztül.

A zsűri nagydíját megosztva kapta a török Nuri Bilge Ceylan Volt egyszer egy Anatólia és az Arany Pálmát korábban már kétszer is elnyert belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Le gamin au vélo (A biciklis kölyök) című drámája vasárnap a 64. Cannes-i Filmfesztiválon.

A legjobb rendezés díját a dán Nicolas Winding Refn akciódrámája, a Drive érdemelte ki.

Kirsten Dunst a fesztiválról kitiltott dán Lars von Trier Melancholia című filmjében nyújtott játékáért kapta a legjobb női alakítás díját vasárnap a 64. Cannes-i filmfesztiválon. A legjobb férfi alakítás díját a francia Jean Dujardin érdemelte ki Michel Hazanavicius The Artist című fekete-fehér néma filmjének főszerepében nyújtott játékáért.

A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az izraeli Joseph Cedar Lábjegyzet című filmjének könyvéért ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját pedig a dán Nicolas Winding Refn Los Angelesben játszódó akciódrámája, a Drive érdemelte ki. A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát Maryna Vroda ukrán rendezőnő vihette haza a francia produkcióban készült Cross című alkotásáért.  

A legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera díjat Pablo Giorgelli argentin rendező Las Acacias című filmje kapta, amelyet a Kritikusok Hete (La Semaine de la Critique) elnevezésű válogatásában mutattak be. A fesztivál négy szekciójába beválogatott fiatal rendezők munkáit, összesen 23 elsőfilmet egy külön héttagú zsűri értékelte, amelynek magyar tagjai is volt Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatójának személyében. A filmes szakember az MTI-nek elmondta: a zsűri munkája nagyon nehéz volt, mert az új generáció esetében nem lehet egységes trendről beszélni, témájukban és stílusukban egyaránt nagyon különbözőek voltak az idei elsőfilmek.

mti

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.