- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-11-12 21:00:00 Hogyan viszonyul az iszlám a forradalmi újításokhoz?Okostelefon mutatja az utat MekkábaTwitter-oldalakon a népszerű – vagy népszerűségre törekvő – imámok. Radikális társadalmi változásokat hozhat a Közel-Keleten az internet, ahol egy-két éven belül a lakosság fele online-ná válik.Ez a forradalmi szerep ráadásul az idén számos iszlám országban a szó szoros értelemben valósult meg, amikor kiderült: az Arab Tavasz tüntetéseinek szervezéséhez bázisok és főhadiszállások helyett bőven elég egy okostelefon. Az események tükrében úgy tűnik, hogy az információhoz és nyilvánossághoz jutás leegyszerűsödése a demokratikus folyamatoknak kedvez: ma már az állami és vallási véleménymonopólium még az olyan zárt országokban, mint Szíria vagy Irán sem tűnik többnek illúziónál.
A nyugati emberben azonban magától értetődően vetődhet fel a kérdés: a magánélet számos területén erős vallási kontroll igényével fellépő iszlám vajon hogyan fogadja ezeket a változásokat? Mint ahogy azt Nidhal Guessoum, az Arab Emírségekben élő asztrofizikus – és egyben a vallás és technika izgalmas határterületeinek kutatója – a Huffington Postban közölt cikkében megmutatja: előítéleteinkre rácáfolva valójában igen progresszív módon. Új korszak. Fotó innen A konferenciát Amir Ahmad szudáni blogger és médiaszakértő szervezte, és a témához nem kevesebb, mint hatvan előadó szólt hozzá. A konferencia inkább formájában és témájában számít mérföldkőnek, hiszen azért hatvanszor egy percben a markáns szlogeneken kívül kevés tartalmas okfejtésre vagy érdemi reakcióra van idő. De októberben egy másik előremutató lépés is történt az iszlám kommunikációs gondolkodásban, szervezői a katari Dohában immáron kilencedik alkalommal sorra kerülő „Vallások közötti párbeszéd” konferencia központi témájául is a szociális médiát választották.
A mindennapi vallásosság megkönnyítése mellett az iszlám a hit terjesztésére is felhasználja az Internetet. Egyre-másra hozzák létre Twitter-oldalaikat a népszerű – vagy népszerűségre törekvő – imámok. Tanítványai még a pár éve elhunyt szaúdi tanítójuknak, a híres Abdullah bin Jebreen sejknek is létrehoztak egy Twitter-oldalt, hogy az új generáció is megismerhesse a mester bölcsességét. Természetesen az iszlám követői közül is sokan osztják Noam Chomsky nyelvész és társadalomkritikus véleményét, mely szerint a Twitter „a kommunikáció sekélyes formája, mely erodálja a normál emberi kapcsolatokat". A mobil a belső csend gyilkosa? Fotó innen Guessoum idézi a roppant befolyásos moszlim gondolkodót, Seyyed Husszein Nasrt, aki vallási szempontból már évekkel ezelőtt negatívan ítélte meg a mobiltelefont. Megfontolásra mindenképpen alkalmas gondolatai szerint a mobiltelefon „teljesen megváltoztatta az emberi élet terét. Elpusztítja azt a belső csöndet, melyben egyedül vagyunk Istennel (…) Nem is gondolnánk, a mobiltelefon milyen mély és alapvető változást eredményez az emberi lélekben.”
E. V. A nyitókép innen
|
Hírsor
A hét java
|
|