Get Adobe Flash player
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-03-02 07:30:00

Vásárlás pénzköltés nélkül

Magyarországon is hódít a „haul”

Az úgynevezett „haul-”, azaz zsákmányvideókban zömében tinédzser és a húszas éveik elején járó lányok csacsognak frissen beszerzett cipőikről, táskáikról, piperéikről.

Több ezer fiatal lány mutatja meg az interneten, milyen divatcikkekhez sikerült hozzájutnia legutóbbi vásárlása során. Az úgynevezett „haul-”, azaz zsákmányvideókban zömében tinédzser és a húszas éveik elején járó lányok csacsognak frissen beszerzett cipőikről, táskáikról, piperéikről – inkább bőbeszédű, mintsem lényegre törő módon.

A youtube-os műfaj legsikeresebb darabjai az egymilliós nézettséget is elérték. A népszerűség oka semmiképp sem a felvételek professzionális minőségében keresendő: a legtöbb „zsákmányoló” csak lehuppan autofókuszos kamerája elé, és már húzza is elő a zacskóból az aznapi áldozatokat. A legtöbb holmi a bevásárlóközpontok fiatal vásárlóközönséget megcélzó boltjaiból való. Semmi felső kategóriás termék -- minél olcsóbb, annál jobb. Az áruk mennyisége viszont figyelemre méltó. „Egy idő után kezd értelmetlenné válni ez egész. Kicsit le kéne állnom!” -- jegyzi meg az egyik tengerentúli videoblogger, majd mosolyogva vesz kézbe egy jól megtömött szatyrot: „No, de mindegy, lássuk mi van itt”!

A zsákmányvideókban rejlő marketingpotenciált a divatcégek hamar felfedezték. A lányok egy részét ingyen termékekkel és pénzzel támogatják a részrehajló véleményért cserébe. Az ifjú divatikonok követőiben persze óriási felháborodást kelt, ha kiderül: személyes internetes tanácsadójuk nyelvét szerződés szabályozza. A videókészítők szavahihetőségét éppen az a benyomás biztosítja, hogy ők is csak lányok a szomszédból, a nézőkéhez hasonló élettel – és pénztárcával. Még a legfelkapottabb szépségcsatornák tulajdonosai is igyekeznek megmaradni az egyszerű, amatőr felvételek látszatánál, holott sokan már hivatásos divattanácsadóvá nőtték ki magukat. A népszerű Blair Fowler például tizenhét évesen magántanuló lett, hogy főállásban vásárolhasson. A reklám pedig – eredjen is személyes meggyőződésből vagy sem – működik: miután az egyik legkedveltebb youtube-os szépségguru egyik videójában bemutatta frissen vásárolt karóráját, negyvenöt percen belül az interneten található összes webshopból felvásárolták a terméket.

Védelmezői és támadói egyaránt akadnak az új trendnek. Míg az előbbiek hangsúlyozzák, hogy a videók számtalan fiatal lánynak nyújtanak segítséget, és a vásárlói visszajelzéssel hozzájárulnak a fogyasztók védelméhez, addig a kritikusok csupán a konzumidiotizmus díszpéldányait látják a webes jelenség fiatal képviselőiben. A haulvideók rendkívül magas nézettségét Kit Yarrow, fogyasztói viselkedést kutató pszichológus, így magyarázza: „Ez tulajdonképpen pótélvezet. Az ember anélkül részesülhet a vásárlás izgalmában, hogy valóban pénzt kellene költenie. Kicsit hasonló a pornográfiához.”
Az Egyesült Államokból lassan hazánkba is begyűrűző divat itthon is igen ellentmondásos fogadtatást élvez. Az első magyar haul-bloggerek felváltva szerepelnek a youtube legnépszerűbbjei között és a napiszar.hu címoldalán. A magyar nyelvű videók nézettsége persze messze elmarad amerikai prototípusaikétól. „Nem jellemző, hogy nagyobb cégek megkeresnek minket, nem éri meg nekik” -- mondta a mindennapi.hu-nak Judit, az egyik első magyar szépségcsatorna tulajdonosa, aki videónkban többet is mesél a zsákmányolók világáról.


N.K.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Társkapcsolat
  • A vallás nehezítheti a bántalmazott nők helyzetét?
  • Megrökönyödtek a gyermekek kötelezettségein
  • Miért nincs hangjuk a bántalmazott nőknek?
  • Mitől függ a nemzőképesség?
  • Számítógépes játékok: milyen hatással vannak a családra?
  • Erőszakolta, verte élettársát a színész: mi lesz az ítélet?
  • Működik-e a demokrácia a párkapcsolatban?
  • Nem bánhat önkényesen a krisztusi transzcendentális erőkkel
  • Rosszabb tanulók az elvált szülők gyermekei
  • Zsoltárt énekel az amerikai sztár

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.