Vans napszemüvegek
Életmód
2011-04-05 08:00:00

Légbuborékok okozzák a színváltozást

Korai őszülést okozhat a B-vitamin hiány

Az állandósult stressz jellemző korunkra. Számtalan velejárója közül az egyik a korai őszülés.

Egyre több férfi és nő kezd őszülni már a harmincadik születésnapja előtt. A Daily Mail című lapban megjelent tanulmány szerint a harminc év alatti nők egyharmadánál már megjelennek az első ősz hajszálak, ami tizennégy százalékos növekedést mutat a húsz évvel ezelőtti állapotokhoz képest.

A nők általában 35 és 40 éves koruk között kezdenek el őszülni, amikor szervezetük már kevesebb melanint – azaz haj színéért felelős pigmentet – termel. Vannak persze, akiknek haja már tizenévesen deresedésnek indul, de eddig ez a jelenség  ritkaság számba ment.  A nemrég elkészült felmérés szerint azonban ma már a nők 32 százalékának harmincéves kora előtt őszülni kezd a haja, aminek egyik feltételezett oka a növekvő stressz.

Az őszülés folyamata

A haj festékanyagának, a melaninnak különböző színű változatai ismertek: a sötétbarnás, feketés, a sárgától a vörösesbarnáig terjedő színárnyalatokat adó, valamint egy sötétebb színű vegyület. A hajszínt a hajszál külső kérgi és belső részében lévő festékanyagok aránya határozza meg; a színhatást befolyásolják továbbá a hajszálak vastagságtól, átmérőtől és szerkezettől függő fizikai-fénytani tulajdonságai és a hajszálak fényelnyelő képességei is.

Nemrégiben a bradfordi egyetem tudósai feltérképezték az őszülés jelenségének biológiai-kémiai hátterét. A kutatók eredményeiket az amerikai biológusok szövetségének lapjában, a The FASEB Journalben tették közzé. Kísérleteik során arra jutottak, hogy az ember akkor kezd őszülni, ha a szervezetében kritikus szint alá csökken a kataláz nevű enzim szintje. Ez az enzim a felelős a hajszálakban természetes úton felgyűlő hidrogén-peroxid lebontásáért. Ha nincs elég kataláz (ami jellemzően idős korban fordul elő), a hidrogén-peroxid nem tud lebomlani, és kifejti fehérítő hatását a szőrszálakban.

Amikor azonban a festéktermelő sejtek működése valamilyen ok miatt jelentősen csökken, a hajszálba már nem festék, hanem apró légbuborékok szállítódnak a hajhagyma felől, aminek következtében a haj megőszül – ősz hajszálaink a keratin világos színének és a fényvisszaverő légbuborékoknak köszönhetik színüket. Az így kialakult fehér hajszál azonban nem élettelen, sőt teljesen egészséges, csak éppen színanyagainak szintézise állt le: az ősz hajszálakat emiatt nem ajánlott kihúzni, mert ezután már csak ugyanígy, fehéren tudnak visszanőni, sőt lehet, hogy soha többé nem fejlődnek ki. Az őszülés során  – a színváltozás mellett – kiszélesedik a hajszálak velőállománya és csökken a tincsek vastagsága, rugalmassága is.

A korai őszülés jelensége

Egy 2008-as tanulmány szerint a nők közül egyre többen nagyobb stresszben érzik magukat. Az fehéredő hajban valóban szerepet játszhat egy stresszel kapcsolatos vitaminnak a hiánya. Dr. Philip Kingsley szerint: „Tudjuk, hogy a stressz miatt több B-vitamint használ el a szervezet, korábbi kísérletek során pedig már azt is megfigyeltük, hogy azok a fekete szőrű patkányok, akikből kivontuk a B-vitamint, elkezdtek kifehéredni.” Emellett azonban a dohányzás és örökletes okok is szerepet játszhatnak a haj színének elvesztésében, sőt egy a Maine-i Oszteoporózis Kutatatási és Oktatási Központ által készített tanulmány összefüggést talált a korai őszülés és a családban előforduló csontritkulásos megbetegedések között is.

-nemesi-