Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-10-31 18:10:00

Ahol már nem divat a takarítás

Elhanyagolják otthonaikat az amerikaiak?

Annak a meglepő ténynek járt utána a BBC, hogy az Egyesült Államok polgárai egyre kevesebb időt és pénzt fordítanak a takarításra. Pedig még a porszívót is „a lehetőségek hazájában” találták fel.

A Mintel piackutató cég felmérése szerint 2006 óta 20 százalékkal kevesebb takarítóeszköz és tisztítószer fogyott az Egyesült Államokban – és a visszaesésbe az inflációt is bele kell érteni. Az előrejelzések alapján 2015-ig további 10 százalékkal csökkennek majd az erre fordított kiadások, sőt más adatok is erre utalnak.

A Reckitt Benckiser nevű brit cég egyik szóvivője is megerősítette, hogy miközben más felemelkedő országok egyre nagyobb tételeket rendelnek tőlük, már kevesebbet tudnak eladni az Egyesült Államokban. A Mintel következtetése: az egyik ok, hogy a válság miatt változtakmeg a családok takarítási szokásai. Korábban akkor is alapos nagytakarításba fogtak, amikor egyáltalán nem volt rá szükség, és mindig szépen fogytak a fertőtlenítő-, mosószerek, spray-k, illetve más hasonló termékek. A felmérés készítői egyértelműen a pénz- és időhiányban látják a visszaesés fő okát.


Túl messzire mentek a környezetkárosítók

A magyar származású Anne Kocsis A környezettudatos takarítás kézikönyve (The Complete Guide to Eco-friendly Housecleaning) című könyvében azzal érvel, hogy az amerikai polgárok nem takarítanak kevesebbet, hanem arra is figyelnek, mivel dolgoznak, így már a környezetet is óvják a vegyi anyagok túlzott használatától. Katherine Ashenburg, A tisztaság piszka (The Dirt on Clean) című munka szerzője úgy tudja kutatásai alapján, hogy a polgárháború (1861– 1865) idején kezdődött a tisztaság amerikai értelemben vett kultúrája.

Akkor sikerült csökkenteni a tisztálkodási szokások teljes hiánya vagy elmaradottsága miatt a haláleseteket. Mert akkoriban több áldozatot szedett a higiénia hiánya, mint ahány embert lőfegyverrel öltek meg. A XX. század elején a reklámok berobbanásával pedig a háziasszonyok valóságos rögeszméje lett a takarítás. Ashenburg levonta a már mások által is elismert következtetést: túl messzire mentek a környezetkárosító anyagok használatával és a lakosok már az eszüket is használják, ha ilyen reklámokat látnak.

A cikk szerzője nem részletezte forrásait, amikor a tisztaságmánia ellenkező végletéről írt. Ugyanis ő úgy tudja, hogy az egyes vírusok, élősködők és bacilusok még jótékony hatást is gyakorolhatnak, mert erősíthetik a kisgyermekek immunrendszerét. Egy biztos, szakértők szerint ma már kevésbé tiszták az egyesült államokbeli lakások, sőt mintha ez egyenesen divatba is jött volna.

 

Sobieski Tamás

http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2011/09/110919_eeuu_venta_productos_limpieza_en.shtml

 

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Környezet, védelem
  • Szálló por, szmogriadó: mi történik Magyarország légterében?
  • A médiafogyasztás káros az egészségre
  • Szappannal mossák a tengert
  • Sárkány éve: szeméttömeg és szelleműzés
  • Lemond a vidékfejlesztési államtitkár
  • Végveszély az óceánokon: csökken a halak túlélési esélye
  • Orbán Viktor: a háború elkezdődött
  • Patkányméreg kerülhet az élelmiszerbe?
  • Nem kegyelmeztek a bennszülött kislánynak
  • Mi az a környezetvédő zene?

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.