- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-07-25 13:30:00 Az érzelmek elrejtése a nők számára nehezebbAz erőltetett mosoly ártalmas az egészségreAki boldoggá szeretné tenni a főnökét, mosolyog az ügyfelekre, aki viszont boldog szeretne maradni, csak akkor mosolyogjon, amikor kedve tartja − javasolják a Michingani Egyetem kutatói.A tettetett mosolygás ugyanis elrontja hangulatunkat, eltávolít tevékenységünktől, csökkenti teljesítményünket. Az erőltetett barátságosság fárasztó, érzelmi kimerültséget okoz, ami depresszióhoz, munkahelyi hiányzáshoz vezethet − állítják a vizsgálat kutatói.
A Michigani Egyetem pszichológusai két héten át buszvezetők érzelmi megnyilvánulásait és arckifejezéseit vizsgálták. Az Egyesült Államokban a sofőrök munkaköri kötelessége a mosolygás és a kedvesség. A vizsgált személyek intenzív megfigyeléséből és kikérdezéséből kiderült, hogy amikor magukra erőltették a jókedvet, kedélyállapotuk csak tovább romlott a nap folyamán, és este sokkal kimerültebbek voltak, mint egy őszintén derűs nap végén. Amikor a pszichológus arra kérte alanyait, hogy kutassanak emlékeikben, és koncentráljanak egy szép élményre, arcuk felderült, és nem esett nehezükre szívből mosolyogni a felszálló utasokra.
Brent Scott, a vizsgálat vezetője szerint ha egy felettes kényszeríti beosztottjait, hogy azok állandóan mosolyogva dolgozzanak, végső soron árt a vállalkozásának. Aki ugyanis úgy mosolyog, hogy közben kedvetlen, elnyomja érzelmeit, amivel pedig stressznek teszi ki magát, így az érzelmi kimerültséghez vezet. A dolgozók ilyen munkakövetelmények között kevésbé motiváltak, és gyakrabban betegszenek meg.
A mosoly és az udvariasság sok foglalkozásban kötelező, leginkább a szolgáltatási szférában. Jürgen Weibler német személyzeti tanácsadó szakember szerint az „érzelmi munkásoknak” sokat kell küzdeniük önmagukkal azért, hogy hangulatuk ellenére állandóan mosolyogva szolgáljanak. Különösen fárasztó ez abban az esetben, ha a vevőnek túlságosan nagy igényei vannak, vagy akadékoskodik. Akkor is nehéz, amikor az ügyfél fellépésével az alkalmazott integritását sérti, vagy ha a főnök még szidásra is mosolyt vár válaszul. Mit tegyünk tehát, ha „mosolyproblémáink” vannak? „Engedélyezzünk magunknak több szünetet, és töltődjünk fel, ha már túl fáradtnak érezzük magunkat, cseréljünk műszakot munkatársainkkal, a nehéz ügyfeleket pedig ilyenkor lehetőség szerint passzoljuk le” − javasolja a szakember.
|
Hírsor
A hét java
|
|