Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-07-25 13:30:00

Az érzelmek elrejtése a nők számára nehezebb

Az erőltetett mosoly ártalmas az egészségre

Aki boldoggá szeretné tenni a főnökét, mosolyog az ügyfelekre, aki viszont boldog szeretne maradni, csak akkor mosolyogjon, amikor kedve tartja − javasolják a Michingani Egyetem kutatói.

A tettetett mosolygás ugyanis elrontja hangulatunkat, eltávolít tevékenységünktől, csökkenti teljesítményünket. Az erőltetett barátságosság fárasztó, érzelmi kimerültséget okoz, ami depresszióhoz, munkahelyi hiányzáshoz vezethet − állítják a vizsgálat kutatói.


Lényeg: őszintén!

A Michigani Egyetem pszichológusai két héten át buszvezetők érzelmi megnyilvánulásait és arckifejezéseit vizsgálták. Az Egyesült Államokban a sofőrök munkaköri kötelessége a mosolygás és a kedvesség. A vizsgált személyek intenzív megfigyeléséből és kikérdezéséből kiderült, hogy amikor magukra erőltették a jókedvet, kedélyállapotuk csak tovább romlott a nap folyamán, és este sokkal kimerültebbek voltak, mint egy őszintén derűs nap végén. Amikor a pszichológus arra kérte alanyait, hogy kutassanak emlékeikben, és koncentráljanak egy szép élményre, arcuk felderült, és nem esett nehezükre szívből mosolyogni a felszálló utasokra.


A jó főnök nem követeli meg?

Brent Scott, a vizsgálat vezetője szerint ha egy felettes kényszeríti beosztottjait, hogy azok állandóan mosolyogva dolgozzanak, végső soron árt a vállalkozásának. Aki ugyanis úgy mosolyog, hogy közben kedvetlen, elnyomja érzelmeit, amivel pedig stressznek teszi ki magát, így az érzelmi kimerültséghez vezet. A dolgozók ilyen munkakövetelmények között kevésbé motiváltak, és gyakrabban betegszenek meg.

A nőket ez fokozottabban érinti, mint a férfiakat, mivel ők gyakrabban és könnyebben mutatják ki az érzelmeiket, azok elrejtése pedig több stresszt okoz nekik − magyarázza Scott. Ne vegyük tehát rossz néven, ha az eladó vagy a postai dolgozó mogorva velünk, gondoljunk arra: csupán az egészségét óvja ezzel!


Tettetett jókedv mindenáron

A mosoly és az udvariasság sok foglalkozásban kötelező, leginkább a szolgáltatási szférában. Jürgen Weibler német személyzeti tanácsadó szakember szerint az „érzelmi munkásoknak” sokat kell küzdeniük önmagukkal azért, hogy hangulatuk ellenére állandóan mosolyogva szolgáljanak. Különösen fárasztó ez abban az esetben, ha a vevőnek túlságosan nagy igényei vannak, vagy akadékoskodik. Akkor is nehéz, amikor az ügyfél fellépésével az alkalmazott integritását sérti, vagy ha a főnök még szidásra is mosolyt vár válaszul.

A valódi személyiség és a külső elvárások közötti feszültség legyőzése sok energiába kerül. A pozitív gondolatok előhívása feloldhatja ezt a feszültséget, és megkönnyíti a mosolyt. A főnökök szerepe viszont óriási. „Az olyan munkahelyi atmoszféra az ideális, ahol a bántó érzéseket meg lehet beszélni, és azokra a vezetőség is konstruktívan reagál” − magyarázza Weibler. Az egészségre is veszélyes lehet az a felfogás, hogy az ügyfélnek mindig igaza van…

Mit tegyünk tehát, ha „mosolyproblémáink” vannak? „Engedélyezzünk magunknak több szünetet, és töltődjünk fel, ha már túl fáradtnak érezzük magunkat, cseréljünk műszakot munkatársainkkal, a nehéz ügyfeleket pedig ilyenkor lehetőség szerint passzoljuk le” − javasolja a szakember.


-bcs-

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.