- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-10-30 14:45:00 Eretnekség vádja a hitújítás továbbvivőinReformáció, de meddig?Parasztlázadás, börtön és máglyahalál - a reformáció korában a nagy hitviták vérre mentek. Az egyház, a liturgia és a személyes hitélet megújításáról a hóhérig vitatkoztak a reformátorok.Az esetek többségében az újító szándék alapja Isten szavára, valamelyik bibliai igehelyre volt visszavezethető. A reformátorok megértették azt is, hogy ha egyszer megindulnak a változások, akkor a reformációt sem helyben, sem időben nem tudják megállítani: a protestantizmus elterjed szerte a világon, a reformátorok tanait is megkritizálják, és a Szentírás alapján új elveket vagy egyházakat hoznak majd létre. Éppen ezért kerülhetett bele már a II. Helvét Hitvallás bevezetőjébe az a gondolat, hogy aki „jobbra tanít az ige alapján, annak engedünk”. A református egyház egyik alapvetése éppen ezért mind a mai napig a „semper reformari”, vagyis a folyamatos reformálás, megújítás elve. A kérdés csupán az, hogy meddig tart a reformátori tolerancia.
Valószínűleg maga Luther sem gondolta volna, hogy abból a kis szerzetesből, aki egyetemi tanulmányai után Frohse kolostorába vonult vissza, hogy a görög és latin tudását elmélyítve a Bibliát tanulmányozza, a lutheri reformáció egyik legnagyobb ellensége, parasztlázadás vezére és egy új vallási mozgalom megalapítója lesz. 1519-ben, amikor Luther feltehetően először találkozott Thomas Müntzerrel (Münzer Tamással), csak egy lelkes keresőt láthatott benne, akinek műveltsége és nyelvtudása elegendő ahhoz, hogy a reformáció igazságait felismerje. Egy új követőt, aki szociális érzékenységgel fordult a szegények és elnyomottak felé, aki hevesen támadta a katolikus hierarchiát és a papokat. Így került Luther ajánlásával 1920-ban prédikátorként Zwickauba, ahová éppen akkoriban érkezett a „két zwickaui próféta”, Thomas Mark Stübner és Nikolaus Storch. Foglalkozásukat tekintve szabólegények voltak, de életüket az anabaptista tanok hirdetésére tették fel.
Luther nem a személyes sértegetések miatt látta Münzerben az ellenséget, hanem azért, mert a Biblia igazságával ellentétes tanokat hirdetett. Nem hitt a Szentírás kizárólagosságában (sola scriptura – egyedül a Szentírás reformátori alapelve), szerinte a tanítás a Lélektől érkezik, és vagy kapja valaki, vagy nem. Ő maga úgy érezte, hogy megkapta a tanítás ajándékát, és egyre radikálisabban kezdte hirdetni hitelveit, melyek szerint a Biblia igazságosságának a társadalomban is meg kell jelennie, s e társadalmi változásokban Isten eszközeként a legegyszerűbb emberek is szolgálhatnak. Luther Márton. Fotó innen Münzer tanai elsősorban a kétkezi munkások, földművesek, bányászok között voltak népszerűek, hiszen a forradalomtól sem félt, hogy az evangéliumi egyenlőséget kiharcolja. Először 1524-ben szervezte meg az allstedti szövetséget, amely a keresztények egyesítését és az önvédelmet célozta, majd Mühlhausenben munkásokból létrehozta az Isten Örök Szövetsége nevű csoportot, amely a Bibliára hivatkozva tűzött zászlajára kommunisztikus eszméket.
Münzer a mai napig nagy hatással van az anabaptista mozgalom megítélésére. Már csak azért is, mert tanait felhasználva 1533-ban radikális anabaptisták elfoglalták Münster városát, és a Jelenések könyvére hivatkozva kikiáltották az Új Sion királyságát. A münsteri Új Jeruzsálemben Jan van Leyden szabólegény volt a király és a hivatalos próféta, aki vagyonközösséget rendelt el, és az ószövetségre alapozva bevezette a városban a többnejűséget. Münsteri királysága alig tartott egy évig, de ez a botrányos közjáték elég volt ahhoz, hogy az anabaptistákat évszázadokon keresztül üldözzék, s ferde szemmel nézzenek rájuk még századok múlva is.
1553. október 27-én Szervét Mihály ezt kiáltotta a máglyán: „Jézus, az örökkévaló Isten fia, könyörülj rajtam!” A legenda szerint Kálvin, aki jelen volt a kivégzésen, megjegyezte, hogy ha Szervét azt kiáltotta volna: „Jézus, Isten örökkévaló fia”, akkor nem égették volna meg.
Teológiai tévelygését talán éppen széles látókörének köszönhette, hiszen jól ismerte nemcsak a keresztény, hanem a zsidó és az iszlám kultúrát is. Úgy vélte, hogy a mohamedánok és zsidók egy Istent imádnak, aki nem más, mint a keresztények Istene. Attól függetlenül, hogy teológiájának és életének alapvetése a Biblia volt, a kereszténység szentháromságtanát tévedésnek tartotta, s ezt 1531-ben ki is fejtette De Trinitatis Erroribus (A Szentháromság tévelygéseiről) című művében, amelyre egyaránt ráugrottak a katolikus és a protestáns teológusok.
Szervét valószínűleg bízott abban, hogy tanait Kálvin megérti, hiszen 1553-ban elküldte neki legjelentősebb művét, amelyben összefoglalja az antitrinitariánus tanítást, a Christianismi Restitutiót. Hogy Kálvint is foglalkoztatták Szervét gondolatai, mi sem bizonyította jobban, mint hogy levelezve mintegy nyolc éven keresztül vitatkoztak, és még akkor sem hagyták abba, amikor Szervétet Genfben elfogták.
Miklya Luzsányi Mónika A nyitókép innen
|
Hírsor
A hét java
|
|